2000 milliárd forintot költ az állam lakástámogatásokra, de ebből a szegények alig látnak valamit

  • narancs.hu
  • 2023. november 7.

Gazdaság

Vajon mekkora összeg megy el a költségvetésben az idén lakhatással kapcsolatos támogatásra? Úgy 2000 milliárd forint. És mennyi jut célzottan szociális célra? Kábé 50 milliárd. És azt se az állam adja.

Az idén várhatóan 2160 milliárd forint megy el lakhatási és családtámogatásra a Habitat for Humanity legfrissebb lakhatási jelentése szerint. Tavaly és jövőre is kisebb összeg szerepel ezen a soron – 1200-1300 milliárd forint –, mivel bizonyos tételek lényegében tervezhetetlenül megugrottak, de azért ez még így is jelentős összegnek számít.

A támogatás gerincét két tétel adja: a rezsicsökkentés és a lakásszerzési támogatások. Az idén a lakhatási célú energiatámogatás, vagyis a rezsitámogatás 1458 milliárd forintot tehet ki, jövőre a várakozások szerint 865 milliárdot. A másik brutális tétel a lakáshoz jutás támogatása. Ez az idén 536 milliárd forint, jövőre pedig 393,5 milliárd lesz – vagy nem. A kormány ugyanis év közben jelentette be a családi otthonteremtési támogatás, azaz a csok szabályainak módosítását, így fogalmunk sem lehet, hogy ennek milyen költségvetési hatásai lesznek. De azért annyi bizonyos, hogy marad így is a családoknál. De milyen családoknál?

A Habitat számításai szerint a lakhatási támogatásokból – ideértve a lakásszerzéshez és a lakásfenntartáshoz kapcsolódó támogatásokat is – lényegében semmit sem szociális alapon oszt a kormány. A legnagyobb tétel, a rezsitámogatás nem a rászorultságra épül, annak ellenére sem, hogy az átlagosnak mondott fogyasztási szint felett meg kell fizetni a piaci árat. A rezsitámogatás nem kötődik a jövedelemhez, csak a fogyasztáshoz, és hasonló a helyzet a lakásszerzéshez kapcsolódó támogatásokkal, azaz a babaváró hitellel vagy a csokkal is.

Kifejezetten szociális alapon az állam lényegében nem nyújt semmilyen lakhatási célú támogatást. Ami van, azt az önkormányzatok adják.

Ide tartozik a köztulajdonban lévő lakások felújítása és rendelkezésre bocsátása. Erre az önkormányzatoknak az idén nagyjából 10 milliárd forintja van. Szintén önkormányzati költség a lakhatási költségek támogatása. Hogy ez pontosan mekkora összeg, nem tudni, mivel az önkormányzatok többféle szociális célú támogatást is nyújthatnak, s ezeknek csak egy része a lakhatási támogatás. Tipikusan ide tartozik a tűzifatámogatás. A teljes szociális támogatás 20-25 milliárd forint, de az állam marginálisan van jelen a szociális alapú támogatási rendszerekben, ezek egy részéért civil szervezetek felelnek, illetve uniós, tehát nem hazai költségvetési forrásból táplálkoznak. 

Összességében tehát az látszik, hogy az állam 2000 milliárd forintot költ valamiféle lakhatási támogatásra, ehhez képest a rászorultsági elven nyugvó támogatások – amelyeket többnyire önkormányzatok nyújtanak – hozzávetőleg 50 milliárd forint nagyságrendet jelentenek. Az állam deklaráltan a középosztálybelieket akarja támogatáshoz juttatni, de hogy ennek mi a célja – pontosabban hogy milyen mérőszámok alapján lehet a támogatás sikerét mérni –, nem tudni. Az azonban látszik, hogy a terv maximálisan teljesült.

Bár a rezsicsökkentésből kétségtelenül részesülnek az alacsonyabb jövedelműek, de a tűzifa vagy a palackos gáz nem tartozik a rezsivédelem alá – márpedig ezek tipikusan a legalacsonyabb jövedelmű háztartások fűtőanyaga. Részben ugyanez elmondható a csokról és a támogatott lakáshitelekről, illetve az otthonteremtési támogatásról is. Vagyis azt igénybe tudják venni alacsonyabb jövedelműek is, de alapvetően nem ők az abszolút haszonélvezők.

Ez jól megmutatkozik abban, hogy az MNB adatai szerint a babaváró hitelt igénylők harmada a legmagasabb jövedelmi ötödbe tartozik, több mint felük pedig a felső két ötödbe. Az alsó ötöd mindössze tíz százalékot képvisel. Hasonló a helyzet a lakáshitelek esetében is, és ezen nem fog javítani az új csok hitelezési gyakorlata sem, hiszen a maximálisan nyújtható, 50 millió forint hitelt aligha tudja felvenni majd egy átlagos család – egyszerűen nem lesz elég jövedelme hozzá.

A másik oldalt, vagyis azt a kört, aki igazán rászorulna valamiféle támogatásra, nagyon nehezen lehet mérni. Mint a Habitat szakértői elmondták, egyszerűen nincs ilyen témájú kutatás, adat, ezek híján pedig nem lehet számszerűsíteni ezt a kört. Olyan adatok állnak csupán rendelkezésre, hogy majd kétmillióan élnek olyan lakásban, amelyik beázik, penészes, félmillióan élnek olyan lakásban, amelyiket nem lehet rendesen fűteni. Másfélmillió ember él túlzsúfolt lakásban, többségük gyerek.

Összességében 2-2,5 millió ember él lakhatási szegénységben Magyarországon.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.