A kínai autógyárak állami támogatását vizsgálja az EU

  • narancs.hu
  • 2024. január 12.

Gazdaság

A kínai elektromos autókat 20 százalékkal olcsóbban kínálják, mint az EU-ban gyártott modelleket.

Az Európai Bizottság a következő hetekben az elektromos autógyártás három nagy kínai szereplőjét, BYD-t, a Geelyt és a SAIC-t veszi górcső tavaly ősszel indult vizsgálatsorozatának részeként – írja a Reuters brüsszeli forrásaira hivatkozva.

A hvg.hu összefoglalója szerint az októberben indított és 13 hónaposra tervezett vizsgálatsorozat célja annak megállapítása, hogy az olcsóbb, kínai gyártású elektromos járművek tisztességtelenül részesülnek-e állami támogatásokban. A Kína által protekcionistának nevezett vizsgálat fokozta a feszültséget Peking és az EU között.

Az egyik névtelenségét kérő forrás szerint a nyomozók már megérkeztek Kínába, egy másik forrás szerint pedig ebben a hónapban és februárban terveznek látogatásokat.

Az Európai Bizottság, a kínai kereskedelmi minisztérium, a BYD és a SAIC egyelőre nem kommentálta a hírügynökség értesülését, és a Geely is csak arra az októberi közleményére hivatkozott, amely szerint minden törvényt betartanak és támogatják a tisztességes piaci versenyt szerte a világon.

A kínai gyártású járművek részesedése az Európai Unió villanyautópiacán 8 százalékra emelkedett, és szakértői becslések szerint 2025-re elérheti a 15 százalékot, mivel a kínai modelleket jellemzően 20 százalékkal olcsóbban kínálják, mint az EU-ban gyártott modelleket.

Szijjártó Péter külgazdasági miniszter karácsony előtt erősítette meg, hogy a kínai BYD Magyarországon, Szegeden építi fel első európai üzemét. A tárcavezető a beruházás értékét nem közölte, mindössze annyit mondott: „a projekt a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházása lesz, amely nyomán több ezer új munkahely jön létre”.

VSquare éppen csütörtökön írt arról, információi szerint a magyar kormány arra készül, hogy egy uniós zöldenergia-projekt elektromos-autóvásárlási támogatását a kínai BYD-autógyártó járműveire szabja, hogy így garantálja annak forgalmát.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.