Az új ciklusra új koncot kaptak a Fidesz oligarchái

  • Szalai Anna
  • 2018. december 13.

Gazdaság

Ez még annál is nagyobbnak ígérkezik, mint az úszóvébé, holott arra is elvertek legkevesebb 140 milliárdot. Az atlétikai világbajnokság és az ahhoz szorosan kapcsolódó déli városkapu fejlesztése ennek a többszörösét viheti el.

Az Orbán-kormány soha nem adja fel. Ha nem rendezhet olimpiát egyben, akkor megrendezi részletekben.

Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkára már 2017 tavaszán, közvetlenül az olimpiai pályázat visszavonásáról szóló kormánydöntés után tárgyalt az atlétikai világbajnokság megrendezéséről a Nemzetközi Atlétikai Szövetséggel. Fürjes szerint a vébével az egész ország jól jár: 500 ezer vendégéjszakát jelent a szállásadóknak, hiszen nyolcezer hivatalos vendég érkezik, és több tízezer szurkoló, de szerinte már a versenyt megelőző időszakban is sokan látogatnak majd a leendő vb miatt Budapestre.

false

 

Fotó: KKBK

 

Az állami reményekkel jobb csínján bánni, hiszen a KSH adatai szerint 2017-ben a vizes vb hónapja volt az egyetlen, amikor kevesebb vendégéjszakát töltöttek el külföldiek Budapesten, mint egy évvel korábban. A másik ígéret, miszerint a beruházásból származó bevételek a magyar kis- és középvállalkozásoknál csapódnak le, szintén némi fenntartással kezelendő.

A vizes vb építésére, rendezésére, marketingjére, őrzésére, bármilyen kapcsolódó feladatára  gyakorlatilag csak Fidesz-közeli vállalkozások kaptak megbízást. Az eredetileg harsogott 25 milliárd még az aranylemezes csilingelésből parkolóház-dobozzá csúnyult úszóaréna felépítésére sem volt elég, amelynek hivatalos végszámlája bruttó 49 milliárdra kerekedett. A vb végösszege pedig még idén nyáron is nőtt, ma már 140 milliárd felett járhat.

A pénzcsapok már az atlétikai vébére is megnyíltak. A csarnokhoz szükséges telket 16,5 milliárdért vették meg. Az építészeti tervek 4,7 milliárdért készülnek el. A kivitelezés költségeiről egyelőre irányszámot se mondanak.

A Magyar Narancs a friss számában kiszámolta, mennyibe fog kerülni az adófizetőknek az Orbán-kormány új mániája, megnéztük, hol és milyen építkezések kezdődnek és mindezzel ki jár jól.

A részletekről a Magyar Narancs e heti számában olvashatnak. A lap már kapható a standokon vagy megrendelhető itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.