Napi 1300 hordó gázt ad a kazah-magyar-kínai kút

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. december 22.

Gazdaság

Most indult a termelés, a kazahsztáni vállalatban a Molnak 27 százalékos a tulajdonrésze.

A Mol az Ural Oil and Gas LLP. nevű nemzetközi közös vállalat részeként megkezdte a gáztermelést Kazahsztánban, a Rozskovszkij-mezőn található U-21 elnevezésű kútból – közölte a Mol pénteken hajnalban a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.

A sikeres termelésindítás a  magyar, kazah és kínai partnerek szoros együttműködésének eredménye. A Rozskovszkij-mező gáz- és kondenzátumprojektjét az Ural Oil and Gas LLC üzemelteti, amely a kazahsztáni KazMunayGas (50 százalék), a magyarországi Mol-csoport (27,5 százalék) és a kínai FIOC (22,5 százalék) közös vállalatának tulajdonában áll.

A Rozskovszkij gáz- és kondenzátummezőt 2008-ban fedezték fel, és alapos lehatárolási és tervezési fázist követően 2023. december 19-én indult elindult a gáztermelés. A mező a nyugat-kazahsztáni régióban található, Uralszk városától 60 kilométerre északkeletre.

A jelenleg megcélzott tározóból kinyerhető gáz és kondenzátum mennyisége 158,8 millió hordó egyenértéknek felel meg, amelyből a gáz 101,5 millió hordónyi, a kondenzátum pedig 57,3 millió hordónak felel meg, a kazahsztáni állami ásványvagyonmérleg alapján. A kutatási és lehatárolási fázisban fúrt kilenc kútból ötöt sikeresen termelésre képes állapotba hoztak 2021-ben. A tervezési, beszerzési és kivitelezési szerződést 2022 áprilisában írták alá, amely a felszíni infrastruktúra minden elemére kiterjed - ismertette a Mol.

Az első kút napi 300 ezer köbméter gáztermeléssel indul, amelyet a Chinarevskoye gázüzembe szállítanak feldolgozásra. A Mol várakozásai szerint a kezdeti egykutas próbatermelési szakaszban a Rozskovszkij-mező körülbelül napi 1300 hordó egyenérték mennyiséggel járul hozzá a csoport termeléséhez.

A tervek szerint négy további kút 2024 harmadik negyedévében áll termelésbe, amellyel a mező termelése napi 1,5 millió köbméter gázra növekedhet. Ezzel párhuzamosan, a kazahsztáni Központi Kutatási és Fejlesztési Bizottság által 2022-ben jóváhagyott mezőfejlesztési tervvel összhangban, a projekt halad előre a tervezett 2. fázis időben történő megvalósításával. Ez magában foglalja a további kútmunkálatokat, új kutak fúrását és az infrastruktúra bővítését, hogy 2027 végéig napi 2,5 millió köbméter gázmennyiséget tudjon kezelni.

A címlapkép illusztráció, nem a Rozskovszkij-mezőn, hanem Százhalombattán készült

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.