Doboz és skatulya – Hajós a dobozban

Interaktív

Bonyolult ez a dolog Hajós Andrással. A saját műsorai rendre megbuknak, de azért időről időre új lehetőséget kap – s ez mégis jól van így. Merthogy Hajósban érezhetően több van, mint ami mondjuk a Heti hetes asztalánál kihasználható: jóval érdekesebb, szellemesebb és valóságosabb figura a képernyőn szereplő átlagnál, és sok úgynevezett televíziós személyiséggel ellentétben neki eleve, a televíziótól függetlenül is van személyisége. Hogy mégis miért nem sikerültek az eddigi szóló műsorai, azt jóindulatúan és helytálló módon épp azzal szokás indokolni, hogy Hajós egyszerűen „sok” és „túl” a kereskedelmi tévék és nézőik számára: túl intellektuális, túl gyors, túl ilyen meg olyan. A kevésbé jóindulatú, de szintén nem teljesen megalapozatlan magyarázat szerint viszont Hajóson lötyögnek a nagyobb műsorformátumok: felerősítik önironikus modorosságait, kínosnak mutatják szereptávolító gesztusait, a „kint is vagyok, bent is vagyok” önvédő pozícióját.

false

A jelek szerint új műsora, a Hajós a dobozban most esélyt kínál számára, hogy változtasson ezen a képleten. Igaz, a tévében menthetetlenül póznak ható önirónia és öngúny fölhabzása azért itt is fenyeget, főleg a bemutatkozó nyitópercben vagy éppenséggel a beharangozó szövegében: „Adott egy negyven év körüli, megkeseredett, már-már életunt televíziós műsorvezető…” A műsor – némi eufemizmussal – kimódoltnak nevezhető kiinduló ötlete szerint Hajóst dobozba zárva elszállítják egy-egy helyszínre, ahol ő azután felderíti az adott környezetet, megismerkedik a helybeliekkel. A kimódoltságon és a felsejlő hasonlóságokon (mondjuk a közszolgálati Életművészével) azonban érdemes és könnyű is hamar túltennünk magunkat, mivel a műsor a kereskedelmi televíziózásban szinte páratlan merészséggel valóságos emberek bemutatására vállalkozik. S így aztán rácsodálkozhatunk arra, hogy kint az életben mennyivel érdekesebb is jószerint minden annál, mint ami a csili-vili tévéstúdiókban meg a valódi, ál- és cselcelebek nappalijaiban adásként rögzíthető.

false

A második adásban például a pannonhalmi bencés gimnáziumban és annak kollégiumában barangolt Hajós, s ha eltekintünk attól a zavaró mozzanattól, hogy ma már tán semmilyen gimnáziumba nem lehet csak úgy besétálni, a valóságosság üdítő élménye uralta ezt az órát. A helyváltoztatás pedig tényleg jót tett Hajósnak, akiről ezúttal kiderülhetett az is, hogy nem csupán frappáns kismonológokra, de az emberek megszólítására és beszéltetésére is képes. Igaz, szerencséje is volt, hiszen Pannonhalmán érdekes, rokonszenves és kamaszosan hamvas társasággal kellett és lehetett is közös hangot találnia. És középiskoláról lévén szó, ebben a közegben még szokott önmitizálása, saját gyermek- és ifjúkorának tanárnevekkel meg koridéző márkanevekkel megtűzdelt felidézgetése (a nyilvánvaló előkép: Fábry Sándor) is természetesebbnek hatott, mint más alkalmakkor. Úgy tetszik, Hajós András jól és a szokottnál fesztelenebbül érzi magát ebben a formátumban, s bár ez önmagában persze korántsem garancia a tévénézői jó érzés kiváltására, azért nyilvánvalóan megkönnyíti a kedvvel fogyasztható műsorok megszületését. S ki tudja, a doboz mellett Hajósnak talán az örökös televíziós ígéret skatulyájából is sikerül most kilépnie.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”