Doboz és skatulya – Hajós a dobozban

Interaktív

Bonyolult ez a dolog Hajós Andrással. A saját műsorai rendre megbuknak, de azért időről időre új lehetőséget kap – s ez mégis jól van így. Merthogy Hajósban érezhetően több van, mint ami mondjuk a Heti hetes asztalánál kihasználható: jóval érdekesebb, szellemesebb és valóságosabb figura a képernyőn szereplő átlagnál, és sok úgynevezett televíziós személyiséggel ellentétben neki eleve, a televíziótól függetlenül is van személyisége. Hogy mégis miért nem sikerültek az eddigi szóló műsorai, azt jóindulatúan és helytálló módon épp azzal szokás indokolni, hogy Hajós egyszerűen „sok” és „túl” a kereskedelmi tévék és nézőik számára: túl intellektuális, túl gyors, túl ilyen meg olyan. A kevésbé jóindulatú, de szintén nem teljesen megalapozatlan magyarázat szerint viszont Hajóson lötyögnek a nagyobb műsorformátumok: felerősítik önironikus modorosságait, kínosnak mutatják szereptávolító gesztusait, a „kint is vagyok, bent is vagyok” önvédő pozícióját.

false

A jelek szerint új műsora, a Hajós a dobozban most esélyt kínál számára, hogy változtasson ezen a képleten. Igaz, a tévében menthetetlenül póznak ható önirónia és öngúny fölhabzása azért itt is fenyeget, főleg a bemutatkozó nyitópercben vagy éppenséggel a beharangozó szövegében: „Adott egy negyven év körüli, megkeseredett, már-már életunt televíziós műsorvezető…” A műsor – némi eufemizmussal – kimódoltnak nevezhető kiinduló ötlete szerint Hajóst dobozba zárva elszállítják egy-egy helyszínre, ahol ő azután felderíti az adott környezetet, megismerkedik a helybeliekkel. A kimódoltságon és a felsejlő hasonlóságokon (mondjuk a közszolgálati Életművészével) azonban érdemes és könnyű is hamar túltennünk magunkat, mivel a műsor a kereskedelmi televíziózásban szinte páratlan merészséggel valóságos emberek bemutatására vállalkozik. S így aztán rácsodálkozhatunk arra, hogy kint az életben mennyivel érdekesebb is jószerint minden annál, mint ami a csili-vili tévéstúdiókban meg a valódi, ál- és cselcelebek nappalijaiban adásként rögzíthető.

false

A második adásban például a pannonhalmi bencés gimnáziumban és annak kollégiumában barangolt Hajós, s ha eltekintünk attól a zavaró mozzanattól, hogy ma már tán semmilyen gimnáziumba nem lehet csak úgy besétálni, a valóságosság üdítő élménye uralta ezt az órát. A helyváltoztatás pedig tényleg jót tett Hajósnak, akiről ezúttal kiderülhetett az is, hogy nem csupán frappáns kismonológokra, de az emberek megszólítására és beszéltetésére is képes. Igaz, szerencséje is volt, hiszen Pannonhalmán érdekes, rokonszenves és kamaszosan hamvas társasággal kellett és lehetett is közös hangot találnia. És középiskoláról lévén szó, ebben a közegben még szokott önmitizálása, saját gyermek- és ifjúkorának tanárnevekkel meg koridéző márkanevekkel megtűzdelt felidézgetése (a nyilvánvaló előkép: Fábry Sándor) is természetesebbnek hatott, mint más alkalmakkor. Úgy tetszik, Hajós András jól és a szokottnál fesztelenebbül érzi magát ebben a formátumban, s bár ez önmagában persze korántsem garancia a tévénézői jó érzés kiváltására, azért nyilvánvalóan megkönnyíti a kedvvel fogyasztható műsorok megszületését. S ki tudja, a doboz mellett Hajósnak talán az örökös televíziós ígéret skatulyájából is sikerül most kilépnie.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.