Társasjáték

A gondolatolvasók

Dixit-család és a Lélekpillangó

  • Kovács Bálint
  • 2014. március 13.

Interaktív

A társasjátékpiacon az "én előnyt próbálok szerezni magamnak, hogy te lemaradj" típusú játékok rég elveszítették egyeduralmukat. Az egyre inkább a kooperációra alapuló stratégiai játékok mellett megjelentek a kommunikációs vagy "gondolatolvasó" társasjátékok, amelyek a partnerek rosszabb helyzetbe hozását gyakorlatilag törlik az eszköztárukból, és a versengést is csak minimális szinten emelik be a játékmenetbe. A cél itt egy közösség mélyebb összekovácsolása, egymás gondolkodásának vagy akár személyiségének megismerése.

Ebben a műfajban a Dixit nevű társasjáték és a kiegészítései, mutációi prosperálnak a leginkább. A játék alapját gyönyörű és összetett, elvont és trükkös festményeket ábrázoló kártyalapok alkotják, amelyek nagyszerűségét esztétikai értékükön kívül részletgazdagságuk és az ebből adódóan igen tág értelmezési tartomány adja: a képek felidéznek ugyan primer asszociációkat, jobban megvizsgálva a részleteket azonban ez számtalan módon válhat árnyaltabbá, vagy alakulhat akár át a jelentés. És épp ez a lényeg. Minden játékos kezében van néhány ilyen kártya, és minden körben más választ ki egyet a saját - a többiek által nem látott - lapjai közül, majd elmondja, amit eszébe juttatott a kép, legyen az érzés, kulturális utalás, közös emlék, anekdota, szólás-mondás, bármi. Ezután az összes többi játékos kiválasztja a maga lapjai közül azt, amelyik - immár a saját asszociációi alapján - a leginkább illik a mondott szóhoz/mondathoz, és lefordítva beteszi a "közösbe". A beszélő játékos a magáéval együtt megkeveri ezeket a lapokat, felfordítja őket, és a többi játékosnak azt kell kitalálnia, melyik volt az "eredeti" kártya.

És itt a trükk: nem az a lényeg, hogy melyik lap rímel a leginkább a kimondott gondolatra, hanem az, hogy mi magunk mit gondolunk: vajon a játékostársunknak melyikről juthatott eszébe az, amit mondott? Vajon az ő fejében pár szál rózsa inkább a szerelmet, a természetet vagy éppen a rózsák háborúját jelenti? Intimebb játék ez, mint a társasok legtöbbje: ismerni kell hozzá a másikat, de arról már magunk döntünk, mennyit adunk ki magunkból. Tartunk-e a leleplezéstől, vagy ellenkezőleg: attól félünk, hogy kiderül, senki nem ismeri azt az oldalunkat, amit megmutatnánk. Viszont ha valaki mégis ismeri, az okozhat kellemes élményeket - másmilyeneket, mint a társasjátékok általában.

A Dixit nagyságát az alapötlet és a grafikai kivitelezés adja, de nem válhatott volna hivatkozási alappá, ha a szabályok nem olyan körültekintőek, például a pontozással, nem térnek ki arra, hogy a gondolattársítás se túl egyértelmű, se túl elvont ne lehessen. Olyan játék ez, amelyben az újrajátszhatóság a struktúrába van kódolva: az asszociációk végtelenek, nem a kártyalapok.

De azért azokra sem lehet panaszkodni: a játéknak már háromszor jelent meg kiegészítő kártyacsomagja, a Dixit 2, 3 és 4, és kapható a Dixit Odyssey is, az alapjáték partiváltozata: ezt tizenketten is játszhatják, és a bulik nagyobb izgalomigényének megfelelően pár kisebb új szabállyal, lehetőséggel is bővült a játékmenet. De a készítők gondoltak a kevésbé összecsiszolódott, akár egymás számára teljesen ismeretlen társaságokra is. A Dixit Jinxben absztraktabb képek vannak, ugyanakkor (megint csak) igen sokrétűek: olyannyira stilizáltak, hogy valójában legalább két-három dolgot ábrázolnak egyszerre, és ezekből az egyik az egyik embernek, a másik a másiknak tűnik teljesen egyértelműnek. És mivel ez a verzió gyorsasági alapú (ki találja ki először, hogy az ezúttal képpel felfelé az asztalon lévő kártyák közül melyikre gondolt a soron következő játékos), nem is a másik lelkében való elmélyülésen van a hangsúly - az ismerkedési rész elviccelhető, de a lehetőség ebben is megvan.

A francia gyermekpszichológus által kitalált játékcsalád alapjait gondolja tovább Aczél Zoltán hazai fejlesztésű Lélekpillangója is. Ebben azonban felcserélődnek a szerepek: az adott játékos nem magáról, hanem az összes partneréről nyilatkozik. A többi játékos számával megegyező menynyiségű fényképről kell a játszónak eldöntenie, hogy kit jellemezhet a leginkább egy-egy kép - a többieknek pedig azt, hogy vajon mit gondol (vagy mit tud) róluk. Nőcsábásznak tart, vagy romantikus amorózónak? Tudja, hogy gyereket szeretnék, vagy azt hiszi, hogy leragadtam a macskatartásnál? Ahogy a Dixit, a Lélekpillangó is inkább eszköz, mint cél: a játék legizgalmasabb része a "de miért ezt gondolod rólam?" kérdésnél kezdődik.

A Lélekpillangó tovább csavarja az alapokat: játszható úgy is, hogy nem általános jellemzést keresünk a képekben, hanem egy "szerencsekártyán" kihúzott kérdésre adott, az illetőre jellemző választ. Emellett érdekes és a társasjáték határait izgalmasan feszegető kezdeményezés a kártyák egy részének továbbajándékozhatósága és egy, az ajándékozás miértjeit és körülményeit gyűjtő weboldal. Ugyanakkor a játék elbírna némi fejlesztést: a fotók sokszor nem elég sokrétűek, néha túl kevés és túl egyértelmű jelentést hordoznak, de nem megoldott az sem, hogy mi van, ha egy kép több partnert is tökéletesen jellemez.

A kommunikációs társasjátékok olyanok, mintha a családi monopolyzás alatti veszekedések gyógyírjaiként fejlesztették volna ki őket: az összeveszés gyakorlatilag lehetetlen. Némi összemelegedés elképzeléséhez viszont nem is kell túl nagy fantázia.

Forgalmazza a Gémklub (www.gemklub.hu, 1092 Budapest, Ráday u. 30/B)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.