Rádió

Saját hangok

Női emancipáció és közösségi rádiózás

Interaktív

A belátáshoz, hogy a rádiózás az információ áramlásának szabadságán alapszik, egyfajta egyenlőségelképzelésen, miszerint bárki hozzájuthat egy üzenethez, ha nem is ingyen, de egészen olcsón - ehhez ma Magyarországon elég erősen kell koncentrálni. Pedig érdemes néha mindezt újragondolni, mert a közszolgálati rádiók irányított műsorpolitikáján, illetve a kereskedelmi adók fejfájdító ürességén megfáradt hallgató még mindig találhat magának nyugalmas szigeteket az éterben, mielőtt fásultan kikapcsolná a készüléket.

A közösségi rádiózás például olyasvalami, amihez hasonlót más médium nem képes felmutatni, s ami, akármilyen anakronisztikusnak tetszik is a forma, nem üresedett ki a 21. század második évtizedére sem. Egy csomó lelkes ember összejön, és csinál valamit, ami nekik jó, és szerintük másoknak is érdekes lehet. Teszik ezt szerényen, szabadidejükben, sármos ügyetlenséggel és megindító lelkesedéssel. A Civil Rádió, amely az egyik legismertebb közösségi csatorna Magyarországon, épp két évtizede van jelen a magyar levegőben, szóval már-már profinak számít. Van kiszámítható adásrendje, ismertebb és feltörekvő műsorvezetői, népszerű, régóta futó programjai, és persze még mindig számtalan gyermekbetegsége. Nem ölték meg a reklámok, nem mászott rá állábával egyik politikai oldal sem, és az idiótán lüktető háttérzene ragályát is sikerült elkerülnie, ami pedig mára a kereskedelmi rádiókból kiindulva végigfertőzte a közszolgálati csatornák egy részét és szinte az összes vidéki csatornát.

A páratlan hetek péntekjein jelentkező Mindent a nőkről című műsor is puritánságával tüntet a hasonló (amúgy nem túl számos) feminista vagy ahhoz közeli nézőpontú társa között. Alcíme szerint az egyórás adás témája a Művelődéstörténet - másképp, és valóban ezt is nyújtja. Elekes Irén Borbála bevezetőjében elmondja, hogy a sorozat, mely a nők emancipációjának lépcsőfokait kívánja bemutatni, már két és fél éve megy, ezzel pedig, ha nem tévedünk, rekordernek számít, hiszen semelyik hazai média nem tudott vagy akart ennyi teret biztosítani ennek a rendkívül fontos, ám itthon néha még mindig gyanakvással, férfisoviniszta hőbörgéssel és álkonzervatív katyvaszokkal körbevett témának. Az adás, mint kiderül, ismétlés, ám arra nem derül fény, hogy eredetileg mikor hangzott el, ami amennyire bosszantó, olyan könnyen kiküszöbölhető lenne egy kis odafigyeléssel.

A téma a Magyar Zsidó Nő című lap (ami - ellentétben a kissé valóban amatőrre sikerült műsorvezetői beköszönő állításával - nem 1910 és 1911, hanem 1900 és 1901 között jelent meg), illetve azon keresztül a zsidó nők emancipációja, és egyáltalán a századforduló tájának zsidó-keresztény, női-férfi korrelációi. Amint a meghívott szakértő, dr. Fenyves Katalin rögtön elárulja, egy marha unalmas sajtókiadványról van szó, mégis, a beszélgetés, ami a lapra épül, kifejezetten érdekesre sikerül. A Magyar Zsidó Nőt, mint kiderül, javarészt mizogin férfiak írták, többnyire neológ, ám társadalmi elképzeléseiket illetőleg nagyon is konzervatív rabbik, mégpedig azzal a céllal, hogy az asszonyokat és lányokat (akik, mint írják, állandóan kávéházban ülnek meg korzóznak) visszatérítsék a hagyományos családmodellhez. Nyilván velőtrázóan röhejes volt az egész, nem is meglepő, hogy mindössze háromnegyed évig bírta szusszal a vállalkozás. A nők, ráadásul nagyobbrészt a zsidó nők ekkorra már gimnáziumba, egyetemre jártak. Mint Fenyvesi pontosan és egyszerűen összefoglalja, a zsidó nők számára az olvasás vagy a munkavállalás nem volt újdonság, hiszen míg a férfiak gyakran kizárólag vallási irodalmat forgattak, és nem vállaltak pénzkereső állást, a zsidó nők világi könyveket lapozgattak, és családfenntartóként funkcionáltak. Vagyis az iskolába járás nem jelentett nekik olyan radikális lépést, mint keresztény nőtársaiknak. Mire tehát a dr. Gonda Zsigmond és a titokzatos Ötvösné Weisz Sarolta szerkesztette lap napvilágot látott, az értelmiségi zsidó nők jelentős része már rég a feministák vagy a szocialisták között tevékenykedett. A beszélgetés javára írandó ugyanakkor, hogy mindezt nem igyekszik hangzatos tételmondatokra váltani, ahogy a történelmi műsorok gyakran teszik. A legjobb értelemben vett civil beszélgetés ez, mentes a manapság divatos igazságtevési kényszer ballasztjától.

Mindent a nőkről, Civil Rádió, január 31.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”