tévéSmaci

Egér a misén

  • tévésmaci
  • 2015. január 5.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megismerkedtek, épp rossz idő volt. Vagy jó. Az az igazság, hogy számtalan történet forog közkézen a megismerkedésükről, melyek közül nagyon sok igaz, és néhány hamis. Most elmesélünk egy hamisat, mert esik az eső, és szemétkedni szottyant kedvünk. Tehát az úgy történt, hogy Trochénak menekülnie kellett, lerohant hát a lépcsőházba, ki a kapun, s a ház előtt parkoló három tök egyforma Suzukihoz lépett. Ilyen egyforma Suzukikat még nem látott a világ, arról a típusról beszélünk, amit először gyártottak Magyarországon, olyan csőrös, szóval cápa. Fehérek voltak, koszosak, s még a rendszámuk is majdnem egyforma volt, legalábbis a számok és betűk megegyeztek rajtuk, csak a hangsúlyok voltak máshol. A nagy rohanásból hirtelen némi tanácstalanság kerekedett, Troché megtorpant a három kocsi előtt, hogy melyikbe is vágja be magát, lehetőleg villámgyorsan, végül az utolsó mellett döntött, s mint a közeljövő történései azt fényesen és hangosan igazolták, helyesen. A közeljövőt úgy kell érteni, hogy két-három másodperc múltán, mert amikor Troché elcsavarta az indítókulcsot, s kilőtt a parkolóból, a másik két autó nemes egyszerűséggel, ám hatalmas detonációval felrobbant. A környékbeli ablakok betörtek, a járókelők a földre zuhantak, aki nem, az is kétségbeesetten kapott a füléhez vagy a szeméhez. Néhány autó tán össze is csúszott, s a fekete füst felért az égig. A pillanatnyi káosz persze nem akadályozta meg a sarkon bekanyarodó három katonai járművet, hogy Troché nyomába vessék magukat. Eleinte minden jól ment, különösen a Suzuki, az ügyes kisautóval Troché már-már vidáman cikázott a sávok és a kocsik között, míg a három katonai batár csak távolabbról tudta tartani vele a lépést. Szóval lerázni éppen nem sikerült őket, de megvolt minden esély rá, amikor a Lánchídnál, konkrétan a Roosevelt téren belefutottunk egy nagyobbacska torlódásba. Nem is értettük pontosan, miért jött erre Troché, hisz itt mindig van valami nagyobbacska torlódás. Vagy tán épp így akarta? Ezt a kérdést persze ő is feltette magának: ez volt a nagy terv?, ri­koltotta, s dühödten csapott a kormányra, és még annyit fűzött az egész kalamitáshoz, hogy stau, ­basszus. Sztupa előtte araszolt egy homokszínű, több helyen rozsdagátlóval javított dukkózású Wartburg Touristtal, aminek a tetőcsomagtartójára egy talicska és néhány kapa volt felerősítve. Tévé, tévé!

Szombaton (6-án) reggelre kelve kifosztjuk az ablak közét, aztán tévézünk csak, de aztán viszont rögtön, mert a Film+ déli egytől adja az Egri csillagokat, melyért hosszú, tömött sorok kígyóztak anno a bel- és külkerületi filmszínházak előtt, s csütörtökön a plakátragasztó egy papírcsíkot húzott fel a hirdetőoszlopra, amin csak annyi állt: prolongálva! Vigyázat, spoiler: simán lenyomjuk a törököket a végére. Este kilenc után befut a dunai hajós, Rolo Tomasi, nem, sajnos nem a brit banda, hanem a zsaruk és prostik L.A.-ből meg az ötvenes évekből, vagy honnan.

Vasárnap este nyolc után a királyi retrókanál felidézi, milyen volt az, amikor a magyar filmkészítők rácsodálkoztak a beatzenére. Szép lányok, ne sírjatok. A Petőfin meg a Széplányok domborulnak című film megy, kár, hogy nincs rádióm. Tényleg, hallgattak önök már rádión filmet? Az úgy megy, hogy valaki elkiáltja magát, hogy lóra! Majd felzeng a narrátor kellemes baritonja, mondván, „a kisváros utcáján porfelhő támad az elvágtató rangerek nyomában”, zene. 21.30-kor Moby Dick a Dunán. Én ezt nem hiszem, ekkora halak nincsenek a Dunán, Hobby Dick, az már lehet, vagy compó. Hét előtt megnéztem a Film+-on a Piedone, a zsarut, s egész megsajnáltam szegény Csonkakezűt, akit többször is felpofozott az a nagy melák rendőr.

Hétfőn este hétkor a Duna elindítja a Hölgyek örömét, de én még várok a Mr. Selfridge-re.

Szerdán éjjel tegnapi western az RTL Klubon: Appaloosa – A törvényen kívüli város. Nyugaton a helyzet változatlan volt még 1930-ban, illetve negyed tízkor a Dunán, de én már kiszálltam erre a hétre. Önök be se szálljanak, tévézni ciki.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.