Egy hét kultúra 2022/26.

  • Narancs
  • 2022. június 29.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

 BOTRÁNY A június 18-i megnyitás után antiszemita részletei miatt le kellett takarni egy műalkotást a világ egyik legjelentősebb kortárs művészeti találkozójaként ismert kasseli documentán. A felháborodást a Taring Padi indonéz művészkollektíva People’s Justice című, óriási, plakátszerű műve váltotta ki, ugyanis a sokalakos képen több olyan figura is szerepel, amelyek a goebbelsi propaganda képeit idézik. A berlini izraeli nagykövetség és az American Jewish Committee is botrányosnak minősítette a művet, kiállítása miatt pedig a documenta igazgatójának, Sabine Schormann-nak az azonnali elbocsátását is követelték. A művet alkotó Taring Padi közleményben kért bocsánatot, hangsúlyozva, hogy nem volt céljuk bármely etnikai csoport negatív módon történő ábrázolása. Az ötévenként megrendezésre kerülő documentát egyébként már az előkészületek során is antiszemitizmussal vádolták, mivel olyan művészeket is meghívtak, akik támogatják a palesztinokkal való bánásmód miatti, Izraellel szembeni kulturális bojkottot. A BDS (Boycott, Divestment, Sanctions) nevű mozgalmat ugyanis Németországban már 2019-ben antiszemitának minősítették.

 

KURÁTOROK Június 23-án első alkalommal adták át a kurátori munka elismerésére létrehozott Jerger Krisztina-díjat. Az elismerés a 2020-ban elhunyt művészettörténész Jerger Krisztina szakmai tevékenységének és kreatív világának kíván emléket állítani, és a gondolkodásra, az érzelmekre és a látványra egyaránt ható kiállításrendezői munkákat igyekszik kiemelni. A szakmai zsűri az első Jerger Krisztina-díjat Szalai Borbálának ítélte, a Nyitott műterem című online műteremlátogatás-sorozatért, amely a pandémia miatti karanténidőszakban, a Trafó Galéria felületein valósult meg. A díjért további négy kiállítás kurátorai versenyeztek. A jelöltek közt szerepelt a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár Akadémia című tárlatát kialakító Bicskei Éva és Hegyi Dóra; Csákány István képzőművész és Bodonyi Emőke kurátor (MűvészetMalom, A kalapács álma); Gadó Flóra, Lázár Eszter, Nagy Edina és Őze Eszter a Várószoba – Női gyógyítók és páciensek az orvoslás perifériáján című tárlatukért; végül a Kisterem galéria kurátorai és művészei (Kincsem Palota, Végre tanulhatunk valamit).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.