tévésmaci

Libám mondja

  • tévésmaci
  • 2013. szeptember 8.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché menekültek, nappal sötét volt, nem találtak egérutat, éjszaka pedig világos volt, üldözőik előtt élesen kirajzolódott minden lábnyom, minden letört gally egy irányjelző tábla volt. S rondán röhögött a telihold. Futni kellett, nem tétovázni, ha elágazáshoz értek, nem volt idő gondolkodni, hogy most akkor jobbra-e vagy balra, vagy merre van a rövidebb. Csak rohanni kellett, arra, amerre közelibbnek látszott az egyenes. Rohanni, amerre vitt a láb, mert csak a gyorsaság számított, a trükkök nem segítettek. Az üldözők nem siettek, de nem is adták fel, siessen Sztupa és Troché, ők menekülnek. S menekültek is, inukszakadtáig. Át árkon és bokron, réten, lápon, szittyón és szavannán. A letörő ágak véresre karmolták meztelen vállukat, a cipőjük bent ragadt a sárban, talpukba tövisek fúródtak, ruhájuk átázott, arcukat eső verte, csatakos hajuk a szemükbe tapadt. Amikor odaértek a falhoz, úgy tűnt, nincs tovább. Keresztben állta el a csapást, s iszonyú magas volt. Leroskadtak. De nem volt idő a csüggedésre, Sztupa felpattant, s amilyennek soha nem látta még Troché, mint valami macska vagy pókember felkapaszkodott a falra, s átvetvén rajta fél testét, jobbját lenyújtotta Troché felé. Trochénak háromszor kellett felugrania, hogy elkapja, de végül csak sikerült, markuk összeforrt, egy rántás, és túl nagy volt a lendület, nagy esés lett az egészből a túloldalon. Az üldözők lassan közeledtek, de létrákkal. Csak nekidöntötték őket a falnak, s mintha ott sem lett volna az imént még rettenetesnek tűnő akadály. Sztupa és Troché az eséstől sántikálva futottak tovább, immár valami forró homokon. Sajgott minden tagjuk, de rohantak, bár ezt a rohanást külső szemlélő inkább afféle lassított felvételnek látta volna. Viszont nem voltak külső szemlélők, csak menekülők voltak, lassított képű futásban, és üldözők voltak, kimért, határozott léptekkel haladó, feltartóztathatatlan tömeg, létrákkal, tökéletes menetfelszerelésben, nyomolvasókkal, teherhordókkal és kódfejtőkkel. Rájuk mondjuk semmi szükség nem volt, de ők is vért akartak látni. Nem volt itt semminek sem kódja, nyitja, titka, egyenesen, egyre lassulóbb iramban szaladtak. Ám ekkor az üldözők egy csoportja lefarolt balra, tévét nézni.

Pénteken (9-én) este kilenckor kezdünk a Film+-on. Jön Az ördög maga! Alan J. Pakula filmjében Brad Pitt a mindenre elszánt ír terrorista, akit rossz sorsa egy amerikai rendőr karmaiba terel, ráadásul az pont Harrison Ford, aki még meg is akarja menteni. Jóformán még véget sem ér a muri, amikor átkapcsolunk az HBO-ra, hisz 22.45-kor ott kezdődik Az ördög benned lakozik. Nem, majd énbennem! Szép nap ez a péntek, kár, hogy az ördögöknek is lejár éjfélkor a munkaidejük, mert így 0.20-tól A pokol konyháján, ami a Story 4-en van, nem Lucifer főz, hanem Gordon Ramsay.

Szombaton azonban a Film Mánia az én csatornám, hisz 22.40-től már figyelem Az ördög árnyékát. S utána csak azért nem váltok át a Blue Hustleren kezdődő Ördög ágyékára, mert nyolckor már láttam az RTL II-n Az élet Prada nélkül című filmet. Azért feltegyem még a heti találós kérdésemet, vagy tudják anélkül is a választ?

Vasárnap Árvácska este a Dunán, délben is volt valami régi amerikai film valami híres színésszel, Cary Grant vagy Gary Cooper, de már elfelejtettem, úgyse tévézik akkor senki.

Hétfőn az MGM-en este nyolckor Vera Cruz, a Vera Drake vadnyugaton játszódó előzményfilmje. Utána minden csatornán a Ver a víz, olasz ásványvízdílerek promójaként nyilván.

Kedden nem, nem.

Szerdán Gyorsabb a halálnál, ha már western, akkor Film+ este kilenc, s ha már MGM, akkor Halál a hídon, a hangmérnököt játszó John Travoltával, fél tizenegytől. Nézze a halál vagy az ördög, gondolom, ugyanaz a cég.

Csütörtökön a Bécsből hazatérő Ételhordó tiszteletére, Mrs. Beatles - Linda McCartney története kilenctől a FEM3-on (tesztelem, hogy olvassa-e, s a jövő héten befújom önöknek). Az m1-en 20.10-től adott Füles a hét kétségtelen fénypontja, úgyhogy az is bolond, aki valaha is kinyitotta a tévét.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.