Tévé

Baromi összetett

Balatoni Nyár

Interaktív

Mit szépítsük a dolgot, a reggeli (reggeli-délelőtti) magazinműsorok hagyományosan a televíziózás halálcsapdái.

Mesterkélten élénk műsorvezetőivel és gyors ütemben váltott vendégeivel, a kötelező főzősarokkal, az adásba behurcolt sivalkodó kisdedekkel meg az "érdemben semmiről semmit" beszélgetési metódusával ez a műsortípus maga az álmos kiszámíthatóság. Nyáron mindezt a szabadtéri kitelepülésekkel szokás a zsibbadásig megbolondítani: valahová a vízpartra, elsősorban a Balaton hűs habjaihoz, ahogyan azt a közszolgálati csatornák műsorfolyama is teszi. Múlt szombaton épp két nagy múltú tévés, Jakupcsek Gabriella és Csiszár Jenő műsorvezetése mellett, kiknek párosából Jakupcsek a kötelességtudó fegyelmet, míg szolgálattevő társa a jelek szerint a rapszodikus unalmat képviselte. Bizony, jókora utat járt be Csiszár Jenő a Heti hetestől, s pláne Fekete Pákó műsorbedöntő csokif...-ától a közszolgálati hazaszeretet apostoli szerepéig, nem csoda hát, ha kissé elfáradt útközben. Alighanem ennek tudhatjuk be, hogy mindvégig napszemüveggel eltakart arca most egyre a forgatókönyv fölé hajol, ahonnan olykor még a technikai utasításokat is felolvassa. Vagy épp azt, hogy a műsor vendégeit meglehetősen szeszélyes és egyszersmind személyes modorban szólítja meg: így a kapolcsi fesztivál atyja természetesen Pista, a balatoni vitorlásbajnok meg egyenesen Farki, míg ellenben a vitorlásszövetség új vezetője többször hallhatja magát elnök úrnak szólíttatni, mint Barack Obama bármely fehér házi sajtótájékoztatóján.

Szerintem hozzászokhattak a kedves nézők, hogy mi mindig érdekes, izgalmas dolgokkal szolgálunk reggelente - halljuk egy helyütt a jogos önbecsüléstől duzzadó átkötést a prósza- és dödöllefesztiváltól az obligát borfesztiválig botladozó műsorban, ahol Csiszár természetesen az ugyancsak elmaradhatatlan játék napi kérdését is nekünk szegezi: mikor épült Gyenesdiás legrégebbi borospincéje? (Igazán csak zárójelek között: picit furcsa egy egyszerre reggeli és hozzá kánikulai műsorban ennyi alkoholos témát összehordani, de hát előre a kulturált italfogyasztásért!) Persze jönnek azért valódi fesztiválok is, animációstól fel- és lekonferálják a Balaton hangja elnevezésű versengés immár lejárt határidejét, szóba kerül Jókai Mór, Blaha Lujza, de még a 150 éve született Gárdonyi Géza is, akit az irodalmilag ugyancsak tájékozott Jakupcsek "a láthatatlan ember" nevezet alatt emleget. Ezen persze kár lenne fennakadni, hiszen amúgy a láthatatlan ember is szerepet kap az adásban: nyilvánvalóan ő felügyeli ugyanis a Stíluspercek szakaszát, ahol adásonként egy-egy hétköznapi jelentkező virul ki a szemeink előtt, mindennemű látható közreműködés, segítség vagy tanácsadás nélkül. Így ezúttal sok egyéb mellett sor kerül "a tekintet nyitottabbá varázsolására" is, ámde szigorúan csak az átváltoztatott hölgy, s még véletlenül sem a férfi műsorvezető esetében. Csiszár szeme érzékeny, ezt jobb, ha tudomásul vesszük, de együttérzést mégsem vált ki belőlünk sem ez a vélelem, sem a fáradt-kiégett tévés egész látványa. Furcsa dolog ez az empátia hiányával, vagy hogy inkább a Cakó Ferenc homokanimációit elemező Csiszár Jenő frappáns megfogalmazását idézzük: baromi összetett.

M1/Duna World, július 27.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.