Esemény

Térnyitás

  • - urfi -
  • 2013. szeptember 8.

Interaktív

Szabad konferencia és útkereső fesztivál - a szervezők így definiálták háromnapos rendezvényüket, amelynek előképéül - kedves nagyralátással - az 1943-as szárszói konferenciát jelölték meg, motivációnak pedig azt a szomorú tényt, hogy a magyar politikai elit nemcsak megnyugtató válaszokkal marad adósunk már hosszú ideje, de még a releváns kérdésfeltevésekig is csak szökőévente verekszi el magát. A konferenciának külsős közönsége gyakorlatilag nem volt, ami érthető (ki utazna Velencéig tudományos előadásokat hallgatni?) és sajnálatos, de a lényeget nem érinti. Hiszen ami igazán fontos volt, az a mintegy húsz, leginkább humán területről érkező fiatal - egyetemisták, kutatók, művészek - együttgondolkodása.

A Vitorláskemping és az Ifi Szálló fapados különterme három napra az értelmes beszéd szigete lett, ahol a fiatal közösség és néhány idősebb pályatárs mintegy harminc előadása, a rengeteg kérdés és vita magától értetődően fogadta magába többek között a számítógépes animációt, a városi sétákat, a szakfilozófiákat, a testelméletet vagy épp az EU szerepének és az LMBT emberek helyzetének tárgyalását. Ugyanakkor szinte minden téma esetében kiderült, hogy a jelenlévőket mindennél jobban foglalkoztatják az elesettek és kirekesztettek, legkivált a szegénységben és mélyszegénységben élők társadalmi mobilizációjának és közéleti képviseletének esélyei. Igen, mindenki ezeket a frázisokat pufogtatja, de itt mindez komolyan is volt gondolva, ahogy az ún. társadalmi párbeszéd (igen, a szélsőjobb szavazókkal is) szintén újra és újra felbukkanó igénye is.

Mindenki kritikusan és kíváncsian hallgatta a másikat, senki nem személyeskedett senkivel. Nem áltatnám magamat: nem ilyen lesz a jövő magyar értelmisége. De - vessenek a cinikusok elé - az ilyen kis körökben igenis benne van egy új beszédmód, a rögvalóságtól kevésbé elszakadó, ugyanakkor elméletileg tudatosabb értelmiségi diskurzus lehetősége.

Velence, augusztus 1-3.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.