Esemény

Térnyitás

  • - urfi -
  • 2013. szeptember 8.

Interaktív

Szabad konferencia és útkereső fesztivál - a szervezők így definiálták háromnapos rendezvényüket, amelynek előképéül - kedves nagyralátással - az 1943-as szárszói konferenciát jelölték meg, motivációnak pedig azt a szomorú tényt, hogy a magyar politikai elit nemcsak megnyugtató válaszokkal marad adósunk már hosszú ideje, de még a releváns kérdésfeltevésekig is csak szökőévente verekszi el magát. A konferenciának külsős közönsége gyakorlatilag nem volt, ami érthető (ki utazna Velencéig tudományos előadásokat hallgatni?) és sajnálatos, de a lényeget nem érinti. Hiszen ami igazán fontos volt, az a mintegy húsz, leginkább humán területről érkező fiatal - egyetemisták, kutatók, művészek - együttgondolkodása.

A Vitorláskemping és az Ifi Szálló fapados különterme három napra az értelmes beszéd szigete lett, ahol a fiatal közösség és néhány idősebb pályatárs mintegy harminc előadása, a rengeteg kérdés és vita magától értetődően fogadta magába többek között a számítógépes animációt, a városi sétákat, a szakfilozófiákat, a testelméletet vagy épp az EU szerepének és az LMBT emberek helyzetének tárgyalását. Ugyanakkor szinte minden téma esetében kiderült, hogy a jelenlévőket mindennél jobban foglalkoztatják az elesettek és kirekesztettek, legkivált a szegénységben és mélyszegénységben élők társadalmi mobilizációjának és közéleti képviseletének esélyei. Igen, mindenki ezeket a frázisokat pufogtatja, de itt mindez komolyan is volt gondolva, ahogy az ún. társadalmi párbeszéd (igen, a szélsőjobb szavazókkal is) szintén újra és újra felbukkanó igénye is.

Mindenki kritikusan és kíváncsian hallgatta a másikat, senki nem személyeskedett senkivel. Nem áltatnám magamat: nem ilyen lesz a jövő magyar értelmisége. De - vessenek a cinikusok elé - az ilyen kis körökben igenis benne van egy új beszédmód, a rögvalóságtól kevésbé elszakadó, ugyanakkor elméletileg tudatosabb értelmiségi diskurzus lehetősége.

Velence, augusztus 1-3.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.