tévéSmaci

Macskabogár

  • tévésmaci
  • 2019. december 21.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché képzeletben vonatoztak, az egyik így, a másik úgy csinálta. Troché kétségbeesve rohant végig a rue Jean Medecinen, kicsiny válltáskája kitartóan verte a derekát, az inge kigombolódva a hasáig, már csak három sarok, de van még idő, talán tizenkét perc is, már csak két sarok, aztán még egy és rögtön balra, máris ott leszek. Engem néz minden naplopó a nagykávéház teraszáról? Elrobog mellettem a pályaudvar felé tartó villamos? Piha. Csak fel ne lökjek senkit átvágva a várócsarnokon, nem is olyan nagy csarnok ez, bár akad egy-két hirtelen megtorpanás, egy-két utánam rázott ököl, de hozzá sem érek senkihez, mint Jairzinho, úgy kígyózok át a tétova utasok és lebzselők közt. Szélső vágány, ez van a legközelebb, szerencsém van, de tudtam, hogy szerencsém lesz, mindig innen indul, látod, épp most húz ki az orrom előtt, még egy végső sprint, a kalauz mintha csak engem várna (engem vár, nem először történik így), lóg az utolsó lépcsőn, és nyújtja a karját, már csak egy ugrás, ezt most jól kicentizte, mondja, a hangjában több a kajánság, megint prímán szórakozott, mint a szemrehányás. Van jegyem az ülő szakaszra és a hálókocsiba is, s ha lehetne ilyen, be lennék fizetve menüre, kosztosnak az étkezőkocsiba is, tudom előre, hogy a hálókocsi-kalauz rettenetesen hasonlít majd Louis de Funès-re, s azt óbégatja, második terítés, második terítés, de most előbb leroskadok, mert kiköpöm a tüdőmet a futástól, még jó, hogy az eső nem esett (szokott). Levezem a polcról a lapokat, színes szarok, kit érdekelnek, engem speciel szerfelett, de majd később. A légzésem egyre rendezettebb, nézem a tengert, mindjárt jönnek a hegyek és én megyek, jól fog esni a jeges víz, hogy végre otthon érezzem magam, ne még futva, úgy, hogy rögtön megelőzöm a vonatom, s meg sem állok világtalan világig.

Pénteken (22-én) este tizenegykor az HBO az első két résszel nyitja egyik ígéretes idei sorozatát, az Eszméletet. A hatrészes cseh mű vetítését távolról sem véletlenül időzítették épp a bársonyos forradalom 30. évfordulójára, hiszen történelmi munka: 1989 őszén egy pár visszatér az emigrációból Prágába. 12 évet húztak le Nyugaton, de bár maradtak volna, mert szinte még meg sem érkeztek, de a pasas úgy eltűnik, mint az aranyóra, előkerül viszont a környék összes titkosszolgálata. Mindezt olyan színészek elő­vezetésében, mint a kitűnő Lenka Vlasáková vagy a szlovák Tatiana Pauhofová.

Szombaton pedig végképp bebizonyosodik, hogy a Duna tévé vett egy csomagot Coenéktől, mert este fél tíz után már jön is a Félszemű. Mondjuk, Rooster Cogburn történetét mi sokkal jobban bírtuk John Wayne elővezetésében (több filmben is hordta a szemkötőt), de van már több olyan generáció is, amelyiknek Détári egy legendás focista. Tíz előtt a Cinemax hozza a Vadállatot az utóbbi időben egyre igézőbb Jessie Buckley-vel (tán Tom Hardy kelet-indiai társaságos marhaságából tetszenek emlékezni rá). Természetesen az a kérdés, hogy ki is valójában a vadállat a szereplők közül.

Vasárnap vagyis inkább még szombat este, szóval éjjeli háromnegyed háromkor Egyedülálló nő megosztaná Bridget Fondával és Jennifer Jason Leigh mesés párosával. És hát legalább szombaton éjjel önök is jobban teszik, ha nem tévéznek, hanem megosztanak ezt-azt, ha gondolják, akár egyedülálló nőkkel is.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.