Rádió

Miskakancsó

V4 – a visegrádi országok magazinja

Interaktív

Eddig sem voltak kétségeink, de itt az újabb bizonyíték: a közrádió műsor-ideológusai menthetetlenül rajta tartják ujjbegyüket a magyar külpolitika ütőerén.

Vagy másképpen: a magyar külpolitika menthetetlenül rajta tartja a… valamijét, bármijét a közrádió műsorain. Ahogyan a kontinentális politikával szemben felértékelődött a kormánypropagandában a regionalitás eszméje, épp olyan gyorsan kapott teret ez az új módi az állami rádió hétvégi palettáján. És éppoly sután is. „A közép-euró­paiság egy nagyon fontos cél, melyet tartalommal kell feltölteni. (…) Ez nem a politikát jelenti, hanem a mindennapi életet” – mondotta kissé akadozva Vaszily Miklós, az MTVA vezérigazgatója a Kossuth zsír új, január 8-án el­startolt, hetente fél órában jelentkező, V4 – a visegrádi országok magazinja című műsorának beharangozójában. De vajon mi a fenét jelent az, hogy a közép-európaiság cél? Adottság esetleg vagy történelmi-geopolitikai helyzet, de hogy cél, ráadásul olyan, amit „tartalommal kell feltölteni”, akár valami miskakancsót, ez mindenesetre rendhagyó elgondolás.

Csak hát Közép-Európa elég bajosan fedhető le a négy visegrádi állammal; hová lett Ausztria, Németország, Szlovénia vajon? Ha nem közép-európázunk, hanem a régióról van szó, akkor meg Ukrajnát, Romániát és a Nyugat-Balkánt nem kéne kihagyni. Persze lehet V4-országokra fókuszáló műsort készíteni, miért is ne, csak akkor meg azt nem kellene állítani, hogy itt nem egy politikai konstrukció reprezentálása a cél.

A magazin külön szexepilje lenne másfelől, hogy mindegyik tagországban párhuzamosan fut a készítése, és – feltételezzük, különben ennek kevés értelme lenne – az itt-ott készített anyagok cirkulálnak a tagországi rádiók között. Ebből azonban mindeddig kevés látszik: elvileg van lengyel és lesz cseh (szlovákról egyelőre nincs hír) testvérműsor, ám az eddigi adásokban még nem jelent meg vendéganyag. De ne legyünk türelmetlenek, hátha. A stáb egyébként – Náray Balázs és Kiss Gábor István szerkesztő-műsorvezetők – gyakorlott külpolitikai magazinkészítőknek számítanak, hiszen nagyrészt ők gondozzák az állami adó uniós műsorát, a szombaton és vasárnap is harminc-harminc percben jelentkező Európai időt is. Nem érdektelen tehát összevetni a két produkciót. Nos, amíg a brüsszeli magazin inkább száraz, szakértői nézőpontból, hogy ne mondjuk: bizonyos fokú szkepticizmussal közelíti meg tárgyát, addig a V4 inkább klubdélutáni élménybeszámolóra emlékeztet – és ez egyszerre jó és rossz benne. Abban persze hasonlít a két műsor, hogy – fogalmazzunk így – nem néz rá másként, és nem is állít radikálisan mást a nemzetközi helyzetről egyik sem, mint a külügyi tárca. Míg, mondjuk, az Európai idő fő vonulata az utóbbi időben a migránsválság volt, illetve az arra adott EU-s válaszok kritizálása, addig a V4-ben fontos, visszatérő téma a Nyugattól való különutasság, az EU illiberális (ezt valamiért inkább csak körülírják, de nem mondják ki), keletről jövő megreformálása. Az előbbi műsorban visszatérő vendégek a különféle biztonságpolitikai szakértők és a Migrációkutató Intézet munkatársai, az utóbbiban hetente monstre interjúk készülnek Szijjártó Péterrel és más külpolitikai potentátokkal. Ugyanakkor lényeges eltérés, hogy az Európai idő igen borúlátó, míg a V4 csak úgy duzzad az optimizmustól.

Azt mondtuk, klubdélutáni élménybeszámolóra emlékeztet a visegrádi magazin, s ezt az iskolai műfajt lényegében a műsor belső szerkezete is követi. Az adás elején van a „komoly” tartalom, s ez egyben mindig a leghosszabb rész, utána jönnek a rövidebb, felszabadultabb műsordarabok, két-három adagban. Legutóbb így nézett ki: az első etapban Pető Ernő Eximbank-vezér beszélt arról, hogy Kína jön, s feltétlenül itt, a visegrádi országokban fogja megvetni a lábát Európán belül (ezt Csath Magdolna közgazdász is megerősítette öt és fél másodpercben). Aztán hallottunk egy riportot a pilseni sör japán felvásárlásáról („de ez jó hír”), majd a budapesti Lengyel Intézetbe, végül a V4 Jazz Fesztiválra néztünk be pár perc erejéig. Az egyes részeket pedig olyan kreatív szlogenek tagolták, mint hogy „több ezer kilométer közös határ, több nyelv, egy hang”, vagy „valahol Közép-Európában”, illetve a kedvencünk: „V4, a visegrádió”.

Az egészben az a bosszantó, hogy a V4 hallgatása hétről hétre demonstrálja, milyen égető szükség lenne egy jó regionális kulturális magazinra, hiszen jóformán semmit sem tudunk arról, mi zajlik a körülöttünk lévő országok szellemi-művészeti színterén. A „visegrádió” sajnos túl ideologikus és szűk látókörű ­ahhoz, hogy ezt a hiányt pótolja. Igaz, kitalá­lóinak valószínűleg nem is ilyesmi forgott a fejében, amikor útnak eresztették.

Kossuth rádió, január 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.