Rádió

Pianóban megfogni

Operaérzékenyítés a Klubrádióban

Interaktív

Nem az operák idejét éljük.

A budapesti dalszínház kétszeresen is bezárt – az Operaház a felújítás miatt, az Erkel Színház pedig a vírushelyzet következtében. A Klubrádióban talán ezért gondolták úgy, hogy ez a megfelelőbb időpont az operáról folytatott beszélgetésekhez, meg persze az operahallgatáshoz is. Korábban is voltak már ígéretes kezdeményezések a csatornán a komolyzene népszerűsítésére, elég csak a Bubnó Márk vezette, idén nyáron sajnos megszűnt (megszokhatatlan című) Dr. Bubnó Rollra gondolni. Emlékezetünk szerint az a műsor ugyan sokáig kereste a maga hangját, ám miután rálelt, kellemes színfoltja lett a Klubrádió kínálatának. Érdekes kísérlet volt arra nézve, hogyan lehet kortárs nyelvet találni a klasszikus zenékhez. Kár, hogy vége lett.

A Dr. Bubnó Roll helyét vette át az újonnan indult Operaklub (ez a cím meg mintha kissé alul lenne stilizálva), ugyanabban az idősávban, tehát hétfőn háromtól. Stílusában azonban inkább a Molnár Szabolcs-féle Felütéshez áll közel, vagyis egy tradicionálisabb, kicsit élesebben akár kissé elitistának is nevezhető hangfekvésben beszél a komolyzenéről, szűkebben az operáról. Az adás elején ugyan egy szignóban elhangzik, hogy ez egy „operaérzékenyítő műsor”, és a rádió honlapja is így ajánlja: „Szeretnénk közel hozni a műfajt úgy, hogy a hallgató azt érezze, hogy az opera nemcsak a kultúra, hanem a mindennapi életünk szerves része is lehet.” Ugyanakkor sok beszélgetés mintha alapvetésnek venne bizonyos mértékű tudást az operatörténetről, néminemű jártasságot a zenekultúra világában, és magát a nyitottságot is erre a végtelenül gazdag, ám mégsem mindenki számára könnyen hozzáférhető univerzumra. Pedig ezek nem evidenciák ma már, amin persze lehet keseregni, de úgy tenni, mintha mégis általános tudásról beszélnénk, nem feltétlenül érdemes.

A Hábetler András vezette Operaklubról éppen ezért kicsit nehéz is egyelőre megjósolni, hogy elérheti-e célkitűzéseit. Lesz-e elég lelkes hallgatója, meg tud-e szólítani olyanokat is, akiket ez a műfaj eddig nem tudott magához vonzani, ne adj’ isten még taszított is? Az kétségtelen, hogy a műsorvezető (maga is operaénekes és rendező) minden mondatában ott van az opera iránti végtelen lelkesedés, és ezt talán még azoknak is felüdülés hallgatni, akik valami miatt ebben a lelkesedésben maguktól nem osztoznának.

A legutóbbi adásban Hábetler vendége Zoboki Gábor építész volt, aki azon túl, hogy épp az Operaház felújításának a vezetője, egyébként is a műfaj szerelmese. A téma a vendégnek köszönhetően az opera és az építészet kapcsolata volt, és nagy öröm, hogy ezt nem a budapesti épületre leszűkítve tárgyalták, hanem történelmi és földrajzi értelemben is széles spektrumot bejárva, gyakorlatilag végigvéve az operai játszóhelyek alakulását a 16. századtól a 19. század végéig, némi kitekintéssel a kortárs helyzetre is. Bár sűrű volt az anyag, minden, ami elhangzott, érdekes és befogadható lehetett még egy laikus számára is. Van ebben a témában, na meg Zoboki mesélőkedvében annyi, hogy két-három-négy adást is elvinne, ha vihetne. De nem vihet, sőt, a meglehetős sietséggel felskiccelt kultúrtörténeti fejtegetések is nyitva maradtak olykor egy-egy szigorúan beszúrt zenei illusztráció nyomán.

Monteverditől Bellinin, Verdin és Richard Strausson át Wagnerig jutunk, és az énekesek tekintetében is nagy utat teszünk meg Franco Corellitől és Ettore Bastianinitől a titokzatos Leyla Genceren át Philippe Jarousskyig, miközben olyan hátborzongató zenei emlékek is felhangzanak, mint az 1937-es Toscanini vezényelte A nürnbergi mesterdalnokok részlete a salzburgi Felsenreit­schule színpadáról. Néhány hónappal az előadás után jött az Anschluss, Toscanini meg ment, és meg sem állt Amerikáig.

Érezhető, hogy Hábetler és Zoboki is elemi lelkesedéssel veti bele magát egy-egy operatörténeti kérdés részletezésébe. A műsorvezető áhítata az Aida egyik duettje után, mondván, hogy „ez a két énekes a végén azt a magas B hangot olyan pianóban tudja megfogni, ahogy kevesen a világon”, akárhonnan nézzük is, irigylésre méltó. És innentől azt is könnyebben el tudjuk fogadni, hogy talán mégiscsak alkalmas lehet a mostani idő az operahallgatásra.

Klubrádió, szeptember 21.

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.