Rádió

Pianóban megfogni

Operaérzékenyítés a Klubrádióban

Interaktív

Nem az operák idejét éljük.

A budapesti dalszínház kétszeresen is bezárt – az Operaház a felújítás miatt, az Erkel Színház pedig a vírushelyzet következtében. A Klubrádióban talán ezért gondolták úgy, hogy ez a megfelelőbb időpont az operáról folytatott beszélgetésekhez, meg persze az operahallgatáshoz is. Korábban is voltak már ígéretes kezdeményezések a csatornán a komolyzene népszerűsítésére, elég csak a Bubnó Márk vezette, idén nyáron sajnos megszűnt (megszokhatatlan című) Dr. Bubnó Rollra gondolni. Emlékezetünk szerint az a műsor ugyan sokáig kereste a maga hangját, ám miután rálelt, kellemes színfoltja lett a Klubrádió kínálatának. Érdekes kísérlet volt arra nézve, hogyan lehet kortárs nyelvet találni a klasszikus zenékhez. Kár, hogy vége lett.

A Dr. Bubnó Roll helyét vette át az újonnan indult Operaklub (ez a cím meg mintha kissé alul lenne stilizálva), ugyanabban az idősávban, tehát hétfőn háromtól. Stílusában azonban inkább a Molnár Szabolcs-féle Felütéshez áll közel, vagyis egy tradicionálisabb, kicsit élesebben akár kissé elitistának is nevezhető hangfekvésben beszél a komolyzenéről, szűkebben az operáról. Az adás elején ugyan egy szignóban elhangzik, hogy ez egy „operaérzékenyítő műsor”, és a rádió honlapja is így ajánlja: „Szeretnénk közel hozni a műfajt úgy, hogy a hallgató azt érezze, hogy az opera nemcsak a kultúra, hanem a mindennapi életünk szerves része is lehet.” Ugyanakkor sok beszélgetés mintha alapvetésnek venne bizonyos mértékű tudást az operatörténetről, néminemű jártasságot a zenekultúra világában, és magát a nyitottságot is erre a végtelenül gazdag, ám mégsem mindenki számára könnyen hozzáférhető univerzumra. Pedig ezek nem evidenciák ma már, amin persze lehet keseregni, de úgy tenni, mintha mégis általános tudásról beszélnénk, nem feltétlenül érdemes.

A Hábetler András vezette Operaklubról éppen ezért kicsit nehéz is egyelőre megjósolni, hogy elérheti-e célkitűzéseit. Lesz-e elég lelkes hallgatója, meg tud-e szólítani olyanokat is, akiket ez a műfaj eddig nem tudott magához vonzani, ne adj’ isten még taszított is? Az kétségtelen, hogy a műsorvezető (maga is operaénekes és rendező) minden mondatában ott van az opera iránti végtelen lelkesedés, és ezt talán még azoknak is felüdülés hallgatni, akik valami miatt ebben a lelkesedésben maguktól nem osztoznának.

A legutóbbi adásban Hábetler vendége Zoboki Gábor építész volt, aki azon túl, hogy épp az Operaház felújításának a vezetője, egyébként is a műfaj szerelmese. A téma a vendégnek köszönhetően az opera és az építészet kapcsolata volt, és nagy öröm, hogy ezt nem a budapesti épületre leszűkítve tárgyalták, hanem történelmi és földrajzi értelemben is széles spektrumot bejárva, gyakorlatilag végigvéve az operai játszóhelyek alakulását a 16. századtól a 19. század végéig, némi kitekintéssel a kortárs helyzetre is. Bár sűrű volt az anyag, minden, ami elhangzott, érdekes és befogadható lehetett még egy laikus számára is. Van ebben a témában, na meg Zoboki mesélőkedvében annyi, hogy két-három-négy adást is elvinne, ha vihetne. De nem vihet, sőt, a meglehetős sietséggel felskiccelt kultúrtörténeti fejtegetések is nyitva maradtak olykor egy-egy szigorúan beszúrt zenei illusztráció nyomán.

Monteverditől Bellinin, Verdin és Richard Strausson át Wagnerig jutunk, és az énekesek tekintetében is nagy utat teszünk meg Franco Corellitől és Ettore Bastianinitől a titokzatos Leyla Genceren át Philippe Jarousskyig, miközben olyan hátborzongató zenei emlékek is felhangzanak, mint az 1937-es Toscanini vezényelte A nürnbergi mesterdalnokok részlete a salzburgi Felsenreit­schule színpadáról. Néhány hónappal az előadás után jött az Anschluss, Toscanini meg ment, és meg sem állt Amerikáig.

Érezhető, hogy Hábetler és Zoboki is elemi lelkesedéssel veti bele magát egy-egy operatörténeti kérdés részletezésébe. A műsorvezető áhítata az Aida egyik duettje után, mondván, hogy „ez a két énekes a végén azt a magas B hangot olyan pianóban tudja megfogni, ahogy kevesen a világon”, akárhonnan nézzük is, irigylésre méltó. És innentől azt is könnyebben el tudjuk fogadni, hogy talán mégiscsak alkalmas lehet a mostani idő az operahallgatásra.

Klubrádió, szeptember 21.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

Sózva, szárítva

Magyarország három éve átadott legnagyobb öntözőrendszerét a Maros táplálja, amely idén május–júniusban a parajdi bánya felől érkező sós vizével, júliusban a szárazság és az apadás miatt kilátszó zátonyaival került a hírekbe.