Rádió

Pianóban megfogni

Operaérzékenyítés a Klubrádióban

Interaktív

Nem az operák idejét éljük.

A budapesti dalszínház kétszeresen is bezárt – az Operaház a felújítás miatt, az Erkel Színház pedig a vírushelyzet következtében. A Klubrádióban talán ezért gondolták úgy, hogy ez a megfelelőbb időpont az operáról folytatott beszélgetésekhez, meg persze az operahallgatáshoz is. Korábban is voltak már ígéretes kezdeményezések a csatornán a komolyzene népszerűsítésére, elég csak a Bubnó Márk vezette, idén nyáron sajnos megszűnt (megszokhatatlan című) Dr. Bubnó Rollra gondolni. Emlékezetünk szerint az a műsor ugyan sokáig kereste a maga hangját, ám miután rálelt, kellemes színfoltja lett a Klubrádió kínálatának. Érdekes kísérlet volt arra nézve, hogyan lehet kortárs nyelvet találni a klasszikus zenékhez. Kár, hogy vége lett.

A Dr. Bubnó Roll helyét vette át az újonnan indult Operaklub (ez a cím meg mintha kissé alul lenne stilizálva), ugyanabban az idősávban, tehát hétfőn háromtól. Stílusában azonban inkább a Molnár Szabolcs-féle Felütéshez áll közel, vagyis egy tradicionálisabb, kicsit élesebben akár kissé elitistának is nevezhető hangfekvésben beszél a komolyzenéről, szűkebben az operáról. Az adás elején ugyan egy szignóban elhangzik, hogy ez egy „operaérzékenyítő műsor”, és a rádió honlapja is így ajánlja: „Szeretnénk közel hozni a műfajt úgy, hogy a hallgató azt érezze, hogy az opera nemcsak a kultúra, hanem a mindennapi életünk szerves része is lehet.” Ugyanakkor sok beszélgetés mintha alapvetésnek venne bizonyos mértékű tudást az operatörténetről, néminemű jártasságot a zenekultúra világában, és magát a nyitottságot is erre a végtelenül gazdag, ám mégsem mindenki számára könnyen hozzáférhető univerzumra. Pedig ezek nem evidenciák ma már, amin persze lehet keseregni, de úgy tenni, mintha mégis általános tudásról beszélnénk, nem feltétlenül érdemes.

A Hábetler András vezette Operaklubról éppen ezért kicsit nehéz is egyelőre megjósolni, hogy elérheti-e célkitűzéseit. Lesz-e elég lelkes hallgatója, meg tud-e szólítani olyanokat is, akiket ez a műfaj eddig nem tudott magához vonzani, ne adj’ isten még taszított is? Az kétségtelen, hogy a műsorvezető (maga is operaénekes és rendező) minden mondatában ott van az opera iránti végtelen lelkesedés, és ezt talán még azoknak is felüdülés hallgatni, akik valami miatt ebben a lelkesedésben maguktól nem osztoznának.

A legutóbbi adásban Hábetler vendége Zoboki Gábor építész volt, aki azon túl, hogy épp az Operaház felújításának a vezetője, egyébként is a műfaj szerelmese. A téma a vendégnek köszönhetően az opera és az építészet kapcsolata volt, és nagy öröm, hogy ezt nem a budapesti épületre leszűkítve tárgyalták, hanem történelmi és földrajzi értelemben is széles spektrumot bejárva, gyakorlatilag végigvéve az operai játszóhelyek alakulását a 16. századtól a 19. század végéig, némi kitekintéssel a kortárs helyzetre is. Bár sűrű volt az anyag, minden, ami elhangzott, érdekes és befogadható lehetett még egy laikus számára is. Van ebben a témában, na meg Zoboki mesélőkedvében annyi, hogy két-három-négy adást is elvinne, ha vihetne. De nem vihet, sőt, a meglehetős sietséggel felskiccelt kultúrtörténeti fejtegetések is nyitva maradtak olykor egy-egy szigorúan beszúrt zenei illusztráció nyomán.

Monteverditől Bellinin, Verdin és Richard Strausson át Wagnerig jutunk, és az énekesek tekintetében is nagy utat teszünk meg Franco Corellitől és Ettore Bastianinitől a titokzatos Leyla Genceren át Philippe Jarousskyig, miközben olyan hátborzongató zenei emlékek is felhangzanak, mint az 1937-es Toscanini vezényelte A nürnbergi mesterdalnokok részlete a salzburgi Felsenreit­schule színpadáról. Néhány hónappal az előadás után jött az Anschluss, Toscanini meg ment, és meg sem állt Amerikáig.

Érezhető, hogy Hábetler és Zoboki is elemi lelkesedéssel veti bele magát egy-egy operatörténeti kérdés részletezésébe. A műsorvezető áhítata az Aida egyik duettje után, mondván, hogy „ez a két énekes a végén azt a magas B hangot olyan pianóban tudja megfogni, ahogy kevesen a világon”, akárhonnan nézzük is, irigylésre méltó. És innentől azt is könnyebben el tudjuk fogadni, hogy talán mégiscsak alkalmas lehet a mostani idő az operahallgatásra.

Klubrádió, szeptember 21.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.