Pókhíradó

  • tévésmaci
  • 2018. augusztus 19.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché találkoztak a Ságvári téren, a házasságkötő előtt, Troché persze késett, ráadásul úgy, hogy ő érkezett előbb, csak hát a tévének volt valami kifizetőhelye a házasságkötő melletti kapu alatt, s oda időnként illett benézni, hátha leesik valami elfeledett (nagyon is számon tartott, s mindig valahogy hamarabbra várt) honorárium. A pénztárban – mi tesz isten! – mindig marha nagy volt a sor, ki kellett állni, hogy a kisablakon benyújthasd a személyid, s jó esetben veled örüljön a pénztárosnő, ha leesett valahonnan néhány piroshasú. Így aztán Troché előbb jött és később érkezett, de magas volt a kedve, tejelt végre az Ez is operett, az is operett. Sztupa morgott egy kicsit, hogy most nyilván zsugázni kell a Néphadsereg téren, s hát kellett is, de csak egy kicsit. Troché ilyenkor az öregek közé ült, akik mindenféle marhaságokat óbégattak, hogy „rottyantott a proli” meg „majd most játszunk egy majmost”, volt aki feszt Blöffenholz Pinkászt emlegette, ha blöffölt, tényleg nem kellett sok idő, hogy az öregeket lefejje, lehetett hamar menni a Berlinbe, inni egy sört, öcsém, Wernersgrünert csapoltak, s volt üveges Radeberger is. De ahogy minden akkor, valahogy ez is túl gyorsan ment, nagy habbal adták, hamar lecsúszott, valamit el kellett intézni a Tanács moziban, aztán Sztupa a Rajk László utcán, Troché a Fürst Sándoron fölfelé vagy kifelé a kezdetleges walkie-talkie-val, benézve a kapualjakba, Ómafa tegnap végigment a Sallain, ő sem talált semmit, végül az Élmunkás hídon átbattyogván a Rudas László utcában értek célba, már ha a pályafenntartási főnökség célnak tekinthető, s nem nevezhetnénk sokkal inkább annak a Marx teret, ahová a peronokon át keveredtek.

Pénteken éjfélt üt az óra, s már csak tíz percet kell várni a Chato földjére a Film Mánián, na, ez arról szól, hogy Charles Bronson bosszút áll, csak most indián vagy legalább félvér, s nem építészmérnök vagy dinnyecsősz.

Szombaton dettó 0.40-kor kezdődik például a Vér című brit baromság a Film Cafén rengeteg remek színésszel, akik egyrészt egy nagy család, s mind rendőr közülük, ködös tengerparti táj, a vízcseppeket arcodba csapja a szél, a rozoga kocsiból kiszáll két nagykabát, s gondterhelt arccal feléd tartanak, beléd fagy menten még a szusz is. Egykor ehhez képest a Film Mánián tényleg már egy fáklyásmenet a Golyó a tábornoknak, amiben benne van ugyan Gian Maria Volonté is, de attól még egy nyomorult spagetti western szegény, melyben mégiscsak a noknak (tábornoknak) a legjobb a végén.

Hétfőn is éjszaka folyatjuk ki a szemünket az ekrán előtt, mert negyed négykor (s akkor is a Cinemax 2-n) kezdődik csak az indiánfilmek indiánfilmje, a Wounded Knee-nél temessétek el a szívem (gondolom, azt, amelyiket előbb eladtam a kocsma közepén egy forintért). Van benne J. K. Simmons, noha még nem is volt annyira J. K., mint most. S persze az örök főindiánok, August Schellenberg Ülő Bika szerepében, Jimmy Herman Sárga Madár hű megformálójaként, hogy Eric Schweigről már ne is beszéljünk. Nyugi, Wes Studi sem marad ki.

Szerdán ugyan éjjel háromkor lesz a Film Cafén Élni és meghalni Los Angelesben, de mi HBO-t nézünk, hogy 22.20-kor belekiabálhassuk a köztérbe, hogy Phil Daniels a legnagyobb művész a világon! Azért tévézni még miatta se muszáj.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.