Tévé

Túl az Óperencián – XXI. század

Interaktív

Habár történelmi műsor létére a címét váltig nem könnyű értelmezni, azért a XXI. század hosszú évek óta az RTL Klub egyik legnívósabb műsora, hála a kereskedelmi csatornánál dolgozó hajdani bölcsészek rossz lelkiismeretének.

Furcsa, de azért korántsem megmagyarázhatatlan témaválasztások persze akadnak ebben a műsorfolyamban is, hiszen tavaly komplett adást kapott „Alföldi Róbert marcipános-kemény világa”, pár hete pedig Farkasházy Tivadar történelmi személyisége előtt hódolt egy adás, még csak nem is valaminő kerek születésnap apropóján. Egyebekben azonban a XXI. század adásai jócskán a bulvár-ismeretterjesztés hatá­rait feszegetik: lehetőleg több felől informálódva, képanyagot is kerítve a mondandóhoz, s érthetően mindig a hatásos poentírozásra törekedve.

A mondott erények jellemezték a Csárdáskirálynőnek szentelt műsort is, amelyben felvonultak mindazok, akik ilyenkor elmaradhatatlanul mikrofon és kamera elé szoktak telepedni. Gerő András a monarchikum sokat forgatott terminológiai leleményével, Szinetár Miklós az 1954-es Csárdáskirálynő-előadás és az 1971-es koprodukciós film legendájával, az örökfriss Kállai István kultúrtörténeti adalékaival és dramaturgiai meglátásaival. Mindnyájan megbízhatóan hozták elvárt formájukat, ám megszólalásaik között majdnem elsikkadt a műsor aktualitását jelző témaelem: a Bajor-villában megtekinthető kiállítás, az I. világháborús hadifogolyszínházak és az itteni férfi­primadonnák emlékét megidéző tárlat. E tárgyról szólván cseppet kiábrándítóan hatott, hogy a kiállításról mesélő színháztörténész úgy érezte, el kell nevetnie magát a Krasznaja Recska-i fogolytábor primadonnájának nevétől, s tán még kiábrándítóbb volt, hogy adásban maradt az a riporteri kérdés: miért is nem jöttek egyszerűen haza az Urálon túli, kirgíziai és egyéb táborokból a lazán őrzött hadifoglyok?

A felszínesség nagy métely, nehéz szabadulni tőle, pláne, ha közben olyan átkötő szövegeket kell elmondani, mint hogy a Csárdáskirálynő változást hozott mindenki életében, vagy épp az operett sztorija „szellemileg nem túl megerőltető történet”. (A Hamleté vagy az Oidipusz királyé vajon az?) Elmaradhatatlanul felbukkan az 1945 utáni operettellenesség légkörének valótlanságba rég átfordult féligazsága, hallunk egy sokadik Rákosi-féle állítólagos reakciót a Csárdáskirálynő előadására, s szinte mindent megtudunk Kállai Bori pályafutásáról. S mindeközben a témát valamelyest ismerő nézőben feltámad itt-ott a hiányérzet, hiszen több magas – és ráadásul bulvárérzékeny – labda lecsapása látványosan elmarad. Mert amíg diadalmasan felmutatják az operettszínházi Csárdáskirálynőbe belopott világháborús mozzanatokat, addig az ennél talántán jelentékenyebb Mohácsi-féle, valóban legendás Csárdáskirálynőről szó sem esik. S miközben Kállai István megemlíti a német és a magyar dalszövegek cukorszintjének különbségét, említetlen marad a magyar és a német változat(ok) alkalmasint legizgalmasabb eltérése: hogyan is változott át a címszereplő sanzonett Sylva Varescuból tiszadadai Vereczki (sőt mi több: Vereczkey) Szilviává?

RTL Klub, december 9.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.