A színházak és produkciós cégek 70%-a szűnhet meg év végére

  • narancs.hu
  • 2020. július 23.

Katasztrófa

Az Egyesült Királyságban.

A koronavírus-járvány hatalmas veszélyt jelent a művészetekre - figyelmeztettek brit parlamenti képviselők.

A törvényhozás alsóházának kulturális bizottsága szerdai ülésén arra hívta fel a figyelmet, hogy a színházak és produkciós cégek mintegy 70 százaléka szűnhet meg 2020 végére. Kiemelték, hogy csak a mozik 300 millió fontnyi veszteséget szenvedett el a koronavírus-járvány kijárási korlátozások első 12 hetében.

Nem működött a zenei rendezvényeknek otthont adó létesítmények 93 százaléka, elhalasztották a fesztiválok 90 százalékát erre az évre.

A parlamenti képviselők szerint a kormány túl lassan reagált a színházakat, a zenei életet és más kulturális létesítményeket érintő egzisztenciális veszélyekre.

A szektornak megígért 1,57 milliárd font támogatás "csak egy ragtapasznyit enyhít az egyre szélesedő sebeken" - idézte Julian Knightot, a bizottság vezetőjét a BBC News Hírportál.

A kulturális tárca nem ért egyet a képviselők megállapításaival, szerintük a kulturális szektorban több ezer intézményt és több százezer munkahelyet mentettek meg különféle támogatási formákkal. A minisztérium szerint ez az eddigi egyszeri legnagyobb pénzügyi támogatás, amelyet a szektor kapott.

Knight a BBC-nek nyilatkozva hangsúlyozta, hogy nemcsak egyszeri anyagi támogatásra van szükség, hanem hosszú távú tervre, amely lehetővé teszi a szektor kilábalását. A bizottság által készített jelentés egy talpraállítási program kidolgozását javasolja.

A londoni Globe-színház már májusban arra figyelmeztetett, hogy állami segítség nélkül nem fogja átvészelni a járványt.

(MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.