Az elmúlt szűk évtizedben számos posztumusz kiadványa jelent meg, a többi közt az Era Series, amely korszakokra bontva taglalja az életművét. Nem teljesen utólagos kezdeményezésről van szó: az első, Five Years címre hallgató bokszszett még Bowie életében, 2015 őszén jelent meg. Most pedig itt a legfrissebb, utolsó gyűjtemény, az I Can’t Give Everything Away, amely egyben a széria legtöbb zenét tartalmazó állomása is: 163 dalt tartalmaz, és ha egyben lejátsszuk az egészet, fél napon keresztül szól a zene.
A 2000-es évek elejétől ismét Tony Visconti lett Bowie fő munkatársa, egy közel húszévnyi mosolyszünetet követően. Az amerikai producer vette gondozásába a végül 2002-ben megjelentetett Heathent, és Bowie ismét elnyerte a kritikusok kegyeit. A kissé ijesztő borító mellett a zenei hangulat is sötétebb lett az azt megelőző, 1999-es Hourshöz képest. A dalok egyik központi témája a félelem (Bowie nem sokkal ezt megelőzően újra apa lett), a másik meg a vallás – utóbbi a lemezcímben (magyarul: pogány) is tetten érhető. Némelyik szerzeményben, például a remek 5:15 The Angels Have Gone-ban visszaköszön Bowie hetvenes évekbeli berlini korszaka, de kiemelkedik még a Slip Away, a Slow Burn, az Afraid, valamint az I Took a Trip on a Gemini Spacecraft című feldolgozás.
A Heathent az új bokszszett legizgalmasabb fejezete követi, egy 2002-es fellépés a montreux-i fesztiválon, ennek anyaga eddig még soha nem jelent meg hivatalosan. Érdekesség, hogy Bowie és zenekara egy dal kivételével a teljes Low-t előadja, aminek talán az lehetett az oka, hogy a lemez akkor ünnepelte a 25. évfordulóját. A kísérőzenészek nagyjából ugyanazok, akik a következő lemezen, a Realityn (és annak turnéján) is közreműködtek. A Heathenhez hasonlóan ez a lemez is jól sikerült, még ha a borítója hagy is némi kívánnivalót maga után. Rockosabb lett az elődjéhez képest, több dalnak pedig az öregedés a témája. A New Killer Star, a Loneliest Guy és a Bring Me the Disco King egyaránt csúcspontnak tekinthető. Ezt követően Bowie újra útra kelt: ez volt az a turnéja, amelynek a szívrohama parancsolj megálljt, illetve amelynek bécsi állomására ezen sorok írója is ellátogatott. A koncertsorozaton rögzített A Reality Tour című dupla koncertalbum természetesen része a bokszszettnek.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!


