Hatalmas földrengést jeleznek előre Indiában

  • narancs.hu
  • 2020. június 6.

Katasztrófa

A szakértők szerint aggasztóak a jelek, és a földrengés valószínűleg érinteni fogja a fővárost is.

Nagy erejű földrengés rázhatja meg az elkövetkező napokban Észak-India több térségét, köztük a fővárost is magába foglaló Delhi közigazgatási területet.

A dhanbádi műszaki egyetem földtani és szeizmológiai intézetének szakértői abból következtetnek erre, hogy az utóbbi hetekben tucatnyi kis és közepes erejű földrengés volt a térségben. Egy nagyobb földrengés szerintük bármikor előfordulhat, "figyelmeztetés nélkül".

Nem lehet pontosan előre megmondani a földrengés erejét és helyszínét, de leginkább az aggasztó, hogy Delhi fővárosi közigazgatási területen folyamatos szeizmikus aktivitás figyelhető meg.

A földrengés bizonyosan érinteni fogja a főváros térségét, amely 370 kilométerre van ez erős földrengésekről ismert Kángrától és 260 kilométerre Uttarakasitól. A nagy erejű földrengés várhatóan azon a törésvonalon fog bekövetkezni, ahol ezek a települések fekszenek, és mindenképpen érinteni fogja fővárost. Pi Kej Hana, a szeizmológiai intézet munkatársa emlékeztett arra, hogy e két várost már 1945-ben és 1905-ben 6,3-as és 7,8-as erejű földrengések rázták meg.

A térségben az elmúlt két évben 64, ötös fokozatot meghaladó földrengés volt, az elmúlt másfél hónapban pedig tíz kisebb és közepes erejű földmozgás történt, ami a deformációs energiák felgyülemlésére utal különösen Delhi és Kángra közelében.

Pi Kej Hana szerint  a központi kormánynak és a fővárosi hatóságoknak is megelőző intézkedéseket kell tenniük, és tájékoztatniuk kell a lakosságot a közelgő veszélyről.

A Times of India részletesen tájékoztatta olvasóit arról, hogy mit kell tenniük földrengés idején és megelőző intézkedések gyanánt, illetve abban az esetben, ha netán a romok alatt rekednek.

(MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.