Megint elhalasztották a fukusimai atomerőmű megolvadt fűtőanyagának eltávolítását

Katasztrófa

Kiderült, hogy további 12-18 hónapos előkészítési időszakra van szükség a munkálatok megkezdéséhez.

Japánban ismét elhalasztották a megolvadt fűtőanyag eltávolításának munkálatait a fukusimai atomerőműből, hogy biztosítsák a várhatóan évtizedekig tartó projekt biztonságát - közölte az erőmű üzemeltetője.

 A Tokyo Electric Power Company (Tepco) azt tervezte, hogy idén megkezdi az egyik reaktorból a megolvadt fűtőelemek és más radioaktív törmelékek eltávolítását, de ezt is már halasztást jelent az eredeti, 2021-es célhoz képest.  

Az üzemeltető azonban csütörtökön közölte, hogy 12-18 hónapos további előkészítési időszakra van szüksége, ami azt jelenti, hogy a bontás várhatóan csak 2023 végén vagy 2024 elején kezdődik meg. A mérnökök most fejezik be a kifejezetten erre a rendkívül kényes küldetésre tervezett robot használatának előkészületeit.

A Veolia Nuclear Solutions és a Mitsubishi Heavy Industries által az Egyesült Királyságban kifejlesztett, több mint 20 méter hosszú robotot tavaly júliusban adták át, miután gyártása a koronavírus-világjárvány miatt csúszott.  

Tizenegy évvel ezelőtt, 2011. március 11-én Japán északkeleti részén erős földrengés majd szökőár sújtott le a Fukusima Daiicsi atomerőműre, ami a világ legsúlyosabb nukleáris balesetéhez vezetett az 1986-os csernobili katasztrófa óta.  A Tepco, a japán kormány és számos mérnöki cég dolgozik a fukusimai reaktorok sérült részeinek eltávolítását, amely várhatóan 30-40 évig tart. A leszerelés teljes költségét 8 ezer milliárd jenre (24,2 ezermilliárd forint) becsülik. Az összeg nem tartalmazza a szennyezett víz kezelésének és ártalmatlanításának költségeit az erőmű területén, amelyet a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) felügyelete mellett több évtized alatt fokozatosan higítva az óceánba engednek. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.