Szlovéniában egy hétre bezárnak a boltok, vendéglátóhelyek és szállodák

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. október 24.

Katasztrófa

Az éjszakai kijárási tilalmat és a digitális oktatást már korábban elrendelték.

Szlovéniában szombattól bezárt a boltok zöme, leállt a szolgáltatóipar egy része és az idegenforgalom, miközben ismét megdőlt a korábbi csúcs az egy nap alatt regisztrált új fertőzöttek számában – írta a helyi sajtó.

Szlovéniában egy hétre zártak be a nem alapvető fontosságú cikkeket forgalmazó boltok, a vendéglátóhelyek és a szállodák, valamint a fodrász- és szépségszalonok, néhány kivétellel pedig az óvodák és a diákotthonok is. A éjszakai kijárási tilalmat már október 21-én, kedden elrendelte a kormány, október 20-tól pedig az oktatási intézmények – az elemi iskolák alsó tagozatos osztályai kivitelével – digitális oktatásra álltak át.

A kormány által szombaton közzétett adatok szerint pénteken 1963-mal 21 270-re nőtt az azonosított fertőzöttek száma. Tizenkilenc beteg meghalt, a járvány halálos áldozatainak száma ezzel 234-re nőtt. A diagnosztizált betegek közül 449-en vannak kórházban, közülük 63-at ápolnak intenzív osztályon.

A szomszédos Horvátországban a válságstáb jelentése szerint egy nap alatt, szombatra 2242-vel nőtt és elérte a 33 959-et az azonosított fertőzöttek száma. Tizenhat ember meghalt, a járvány halálos áldozatainak száma így 429-re nőtt. Kórházban 731 beteget ápolnak, közülük 52-en vannak lélegeztetőgépen.

Krunoslav Capak, a horvát közegészségügyi intézet igazgatója sajtótájékoztatóján elmondta: nem vezetnek be újabb korlátozásokat, hanem a már meglévőkön szigorítanak. Itt a munkaidő további rövidítését és az összejöveteleken részt vevők felső létszámkorlátjának csökkentését említette. Kiemelte: a fertőzéses esetek száma nem nőne ilyen mértékben, ha mindenki betartaná az előírásokat, sokan azonban nem hajlandóak tudomást venni róluk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.