Szlovéniában egy hétre bezárnak a boltok, vendéglátóhelyek és szállodák

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. október 24.

Katasztrófa

Az éjszakai kijárási tilalmat és a digitális oktatást már korábban elrendelték.

Szlovéniában szombattól bezárt a boltok zöme, leállt a szolgáltatóipar egy része és az idegenforgalom, miközben ismét megdőlt a korábbi csúcs az egy nap alatt regisztrált új fertőzöttek számában – írta a helyi sajtó.

Szlovéniában egy hétre zártak be a nem alapvető fontosságú cikkeket forgalmazó boltok, a vendéglátóhelyek és a szállodák, valamint a fodrász- és szépségszalonok, néhány kivétellel pedig az óvodák és a diákotthonok is. A éjszakai kijárási tilalmat már október 21-én, kedden elrendelte a kormány, október 20-tól pedig az oktatási intézmények – az elemi iskolák alsó tagozatos osztályai kivitelével – digitális oktatásra álltak át.

A kormány által szombaton közzétett adatok szerint pénteken 1963-mal 21 270-re nőtt az azonosított fertőzöttek száma. Tizenkilenc beteg meghalt, a járvány halálos áldozatainak száma ezzel 234-re nőtt. A diagnosztizált betegek közül 449-en vannak kórházban, közülük 63-at ápolnak intenzív osztályon.

A szomszédos Horvátországban a válságstáb jelentése szerint egy nap alatt, szombatra 2242-vel nőtt és elérte a 33 959-et az azonosított fertőzöttek száma. Tizenhat ember meghalt, a járvány halálos áldozatainak száma így 429-re nőtt. Kórházban 731 beteget ápolnak, közülük 52-en vannak lélegeztetőgépen.

Krunoslav Capak, a horvát közegészségügyi intézet igazgatója sajtótájékoztatóján elmondta: nem vezetnek be újabb korlátozásokat, hanem a már meglévőkön szigorítanak. Itt a munkaidő további rövidítését és az összejöveteleken részt vevők felső létszámkorlátjának csökkentését említette. Kiemelte: a fertőzéses esetek száma nem nőne ilyen mértékben, ha mindenki betartaná az előírásokat, sokan azonban nem hajlandóak tudomást venni róluk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.