TASZ: közel tízezren kórházban kapták el a koronavírust 2020-ban Magyarországon

  • narancs.hu
  • 2022. április 25.

Katasztrófa

A civil szervezet pert indított az adatokért, mert a Nemzeti Népegészségügyi Központ nem tette közzé azokat időben.

2020-ban a kórházi járványok 79 százalékát a koronavírus okozta, vagyis az emberek jó része ott kapta el a betegséget, ahová gyógyulni ment. Mindez összesen majdnem tízezer embert érintett – írja blogján a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) civil szervezet a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) 2020-as, kórházi járványokról szóló jelentése alapján.

Az NNK jelentése szerint 2020-ban 429 koronavírus-járvány tört ki az ellátóhelyeken, amelyekben 9847 ember fertőződött meg. Közülük 1752-en vesztették életüket a járvány miatt.

(Járványnak ez esetben az számít, ha két egymással összefüggő esetet találnak a kórházban.)

A nem koronavírushoz kapcsolódó kórházi járványok száma 2019-hez képest nagyságrendileg hasonló: 2019-ben 137, 2020-ban pedig 112 járvány tört ki az ellátóhelyeken.

A TASZ szerint a jelentésből az tűnik ki, hogy

a magyar egészségügy nem tudja hatékonyan megvédeni a kórházakban kezelt embereket a fertőzésektől”.

Kiemelték, „ahhoz, hogy hatékonyan fel lehessen lépni a probléma ellen, elengedhetetlen, hogy megfelelően monitorozzák és közérthető módon, időben közzétegyék a kórházi fertőzéses adatokat”.

A civil szervezet emlékeztetett, nem véletlen, hogy ezen adatok csak most lettek nyilvánosak. Még tavaly novemberben fordultak az NNK-hoz, azt kérve, hogy tegyék közzé, hányan fertőződtek meg 2019-ben és 2020-ban a magyarországi kórházakban. Vagyis 2021-ben még nem volt hozzáférhető ilyen adat. A TASZ adatigénylésének benyújtásakor a 2019-es adatok egy évet és egy hetet, a 2020-as adatok egy hetet csúsztak a jogszabályban rögzített határidőhöz képest.

Az országos tiszti főorvos az adatigénylés ellenére először 30, majd 45 nappal hosszabbította meg a válaszadási határidőt, ezek leteltével pedig nem válaszolt a megkeresésekre. Ezért pert indítottak az adatokért, ezt követően tette ki az NNK a kért adatokat.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.