A marhák nyara - Cow Parade

  • Venczel Sára
  • 2006. július 6.

Képzőművészet

A napokban Budapest utcáin sétálva furcsa látványosság állhatja utunkat - különféle módon díszített marhaszobrokba ütközhetünk. Június végétől augusztus közepéig tart Budapesten a Cow Parade.
A napokban Budapest utcáin sétálva furcsa látványosság állhatja utunkat - különféle módon díszített marhaszobrokba ütközhetünk. Június végétől augusztus közepéig tart Budapesten a Cow Parade.

A fesztivál, melyen mintegy kilencven tehénszobor áll majd Budapest utcáin, 37 város után hozzánk is eljutott. De ha már Magyarország, miért nem puli vagy ló a szobor formája? "Egyrészt, mert a tehén mint forma már közel 40 városban bevált, másrészt, mert a szponzornak biztosra kell mennie, nemzetközileg ismert eseményt hamarabb szponzorál, mint egy hiperkreatív helyi valamit" - hangzik a válasz Csikós Gergelytől, a Cow Parade projekt magyar szervezőjétől.

Zürichben tartották az első tehénfesztivált 1998-ban, azzal a céllal, hogy feldobják a város utcaképét. A tehénforma innen jön, amit az ötletgazda szobrászpáros a svájci vidék szimbólumaként választott, hogy a városi közegbe helyezve meghökkentsék a járókelőket. Azóta Bukarest, Dublin, Houston, London, Moszkva, New York, Pozsony, Prága, Sydney, Tokió és még sok nagyváros utcáin virultak a licencformát követő tehénszobrok. A jelen pillanatban Athénban, Edinburghban, Lisszabonban és Párizsban folyik a parádé.

A szervezés folyamata mindenhol ugyanaz: a helyiek megveszik az ötletet a Cow Parade-től, majd pályázatot írnak ki a háromféle - álló, fekvő, legelésző - szobor műalkotássá formázására. 900 pályázat érkezett (ebből nagyjából 300-at választottak ki), főként fiataloktól, és olyan, nagyobb múltú alkotóktól, mint El Kazovszkij, feLugossy László, Hencze Tamás vagy Koncz András. A cél az volt, hogy az alkotás reflektáljon Budapestre, valamint egyszerre legyen közérthető, befogadható és esztétikus. Koncz tehene tükrözi a művész eddigi törekvéseit: a francia klasszikus festészet és az avantgárd elemeit ötvözi egy műben, a jelen esetben a tehén testén, ahol virágos minta fut végig a váltakozó színű csíkokon, míg az állat nyakán Malevicset idéző fekete-fehér négyzet és benne minta. "Így ez már nem szarvasmarha, hanem művészet" - állítja az alkotó, aki a Cow Parade-nak azért is örül, mert "itt végre találkoznak egymással a művészek különböző generációi, akik eddig egymástól elzárva működtek".

A szervezők minél több művet igyekeztek örökbe fogadtatni, azaz szponzoráltatni. Egy tehén ára másfél millió forint, az üvegszálas gyantából készült formát Lengyelországból hozzák, ezt, illetve az esemény szervezési költségeit szeretnék fedezni a szervezők a szponzori bevételekből.

A kiállítás egyik célja, hogy közösséget formáljon, hogy kapcsolatot teremtsen az alkotások, a város és lakói között. A parádé a teheneivel a sajnos nem eléggé ismert kortárs magyar képzőművészetet viszi ki az utcára.

Habár a Cow Parade történetében voltak olyanok is, akik szerint a tehénalkotások nem minősülnek művészetnek. Svédországban két éve a Stockholmi Graffiti Művész Aktivisták szervezete követelte, hogy tüntessék el a teheneket a város utcáiról, és semmiképpen se nevezzék azokat művészi alkotásnak. Mert a reklám nem művészet - állították nyilatkozatukban, amelyben azzal fenyegetőztek, hogy ameddig nem teljesül a követelésük, addig továbbra is folytatják a tehenek "túszul ejtését" és a vandalizmust a művészi igazságért.

A fesztivál másik, fontos célja felhívni a figyelmet két alapítvány működésére, amelyek hátrányos helyzetű csoportok társadalmi integrációját segítik elő. A fesztivál végén elárverezik majd a szobrokat, s a befolyt pénzeket két civil szervezet kapja. A Mosolyország Alapítvány, amely a társadalmi kirekesztettség áldozatait támogatja, a hátrányos helyzetű emberekkel szembeni előítéletek csökkentésére törekszik, arra, hogy ne fogadjuk el a fogyatékos és nem fogyatékos szembeállítást. A Bátor Tábor Alapítvány a másik célpont: a nonprofit szervezet programjának célja komplex terápiás rekreációs programok megvalósítása daganatos és más krónikus betegséggel élő gyermekek és családjaik részére. 'k a kapott pénzt hatvani táboruk felépítésére fordítják.

A hátrányos helyzetűeket segíti néhány alkotás, köztük egy kerekes székes tehén is. Hátsó lábai helyett két kerékkel ellátott állat ez, amelyet egy közintézmény lépcsőjének tetejére állítottak ki, jelezvén, hogy a lépcsőn a kerekes szék nem gurul. Egy alkotás a szeméttárolás anomáliáira hívja fel a figyelmet, míg Hencze Tamás szobra egyszerű, fekete-fehér csíkos lett: zebra-tehén. Hogy miért? "Mert ilyet még nem láttunk" - állítja a Kossuth-díjas művész. Emellett van videoinstallációs tehén is, ahol a marha fenekén fejünket bedugva videózhatunk, és készült terv egy muzsikus tehénre is, aminek a farkát forgatva a tradicionális verklit idézhetjük fel. Gábor Áron a jelen politikai időszakra remekül reagáló terve a "Bal-Jobb", amely szavakat egy kettéfűrészeltnek látszó tehén két oldalára festette föl. Van tehenet meghágó szarvas, budapesti közhelyeket magán viselő alkotás és vannak hungaricumok is.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.