A marhák nyara - Cow Parade

  • Venczel Sára
  • 2006. július 6.

Képzőművészet

A napokban Budapest utcáin sétálva furcsa látványosság állhatja utunkat - különféle módon díszített marhaszobrokba ütközhetünk. Június végétől augusztus közepéig tart Budapesten a Cow Parade.
A napokban Budapest utcáin sétálva furcsa látványosság állhatja utunkat - különféle módon díszített marhaszobrokba ütközhetünk. Június végétől augusztus közepéig tart Budapesten a Cow Parade.

A fesztivál, melyen mintegy kilencven tehénszobor áll majd Budapest utcáin, 37 város után hozzánk is eljutott. De ha már Magyarország, miért nem puli vagy ló a szobor formája? "Egyrészt, mert a tehén mint forma már közel 40 városban bevált, másrészt, mert a szponzornak biztosra kell mennie, nemzetközileg ismert eseményt hamarabb szponzorál, mint egy hiperkreatív helyi valamit" - hangzik a válasz Csikós Gergelytől, a Cow Parade projekt magyar szervezőjétől.

Zürichben tartották az első tehénfesztivált 1998-ban, azzal a céllal, hogy feldobják a város utcaképét. A tehénforma innen jön, amit az ötletgazda szobrászpáros a svájci vidék szimbólumaként választott, hogy a városi közegbe helyezve meghökkentsék a járókelőket. Azóta Bukarest, Dublin, Houston, London, Moszkva, New York, Pozsony, Prága, Sydney, Tokió és még sok nagyváros utcáin virultak a licencformát követő tehénszobrok. A jelen pillanatban Athénban, Edinburghban, Lisszabonban és Párizsban folyik a parádé.

A szervezés folyamata mindenhol ugyanaz: a helyiek megveszik az ötletet a Cow Parade-től, majd pályázatot írnak ki a háromféle - álló, fekvő, legelésző - szobor műalkotássá formázására. 900 pályázat érkezett (ebből nagyjából 300-at választottak ki), főként fiataloktól, és olyan, nagyobb múltú alkotóktól, mint El Kazovszkij, feLugossy László, Hencze Tamás vagy Koncz András. A cél az volt, hogy az alkotás reflektáljon Budapestre, valamint egyszerre legyen közérthető, befogadható és esztétikus. Koncz tehene tükrözi a művész eddigi törekvéseit: a francia klasszikus festészet és az avantgárd elemeit ötvözi egy műben, a jelen esetben a tehén testén, ahol virágos minta fut végig a váltakozó színű csíkokon, míg az állat nyakán Malevicset idéző fekete-fehér négyzet és benne minta. "Így ez már nem szarvasmarha, hanem művészet" - állítja az alkotó, aki a Cow Parade-nak azért is örül, mert "itt végre találkoznak egymással a művészek különböző generációi, akik eddig egymástól elzárva működtek".

A szervezők minél több művet igyekeztek örökbe fogadtatni, azaz szponzoráltatni. Egy tehén ára másfél millió forint, az üvegszálas gyantából készült formát Lengyelországból hozzák, ezt, illetve az esemény szervezési költségeit szeretnék fedezni a szervezők a szponzori bevételekből.

A kiállítás egyik célja, hogy közösséget formáljon, hogy kapcsolatot teremtsen az alkotások, a város és lakói között. A parádé a teheneivel a sajnos nem eléggé ismert kortárs magyar képzőművészetet viszi ki az utcára.

Habár a Cow Parade történetében voltak olyanok is, akik szerint a tehénalkotások nem minősülnek művészetnek. Svédországban két éve a Stockholmi Graffiti Művész Aktivisták szervezete követelte, hogy tüntessék el a teheneket a város utcáiról, és semmiképpen se nevezzék azokat művészi alkotásnak. Mert a reklám nem művészet - állították nyilatkozatukban, amelyben azzal fenyegetőztek, hogy ameddig nem teljesül a követelésük, addig továbbra is folytatják a tehenek "túszul ejtését" és a vandalizmust a művészi igazságért.

A fesztivál másik, fontos célja felhívni a figyelmet két alapítvány működésére, amelyek hátrányos helyzetű csoportok társadalmi integrációját segítik elő. A fesztivál végén elárverezik majd a szobrokat, s a befolyt pénzeket két civil szervezet kapja. A Mosolyország Alapítvány, amely a társadalmi kirekesztettség áldozatait támogatja, a hátrányos helyzetű emberekkel szembeni előítéletek csökkentésére törekszik, arra, hogy ne fogadjuk el a fogyatékos és nem fogyatékos szembeállítást. A Bátor Tábor Alapítvány a másik célpont: a nonprofit szervezet programjának célja komplex terápiás rekreációs programok megvalósítása daganatos és más krónikus betegséggel élő gyermekek és családjaik részére. 'k a kapott pénzt hatvani táboruk felépítésére fordítják.

A hátrányos helyzetűeket segíti néhány alkotás, köztük egy kerekes székes tehén is. Hátsó lábai helyett két kerékkel ellátott állat ez, amelyet egy közintézmény lépcsőjének tetejére állítottak ki, jelezvén, hogy a lépcsőn a kerekes szék nem gurul. Egy alkotás a szeméttárolás anomáliáira hívja fel a figyelmet, míg Hencze Tamás szobra egyszerű, fekete-fehér csíkos lett: zebra-tehén. Hogy miért? "Mert ilyet még nem láttunk" - állítja a Kossuth-díjas művész. Emellett van videoinstallációs tehén is, ahol a marha fenekén fejünket bedugva videózhatunk, és készült terv egy muzsikus tehénre is, aminek a farkát forgatva a tradicionális verklit idézhetjük fel. Gábor Áron a jelen politikai időszakra remekül reagáló terve a "Bal-Jobb", amely szavakat egy kettéfűrészeltnek látszó tehén két oldalára festette föl. Van tehenet meghágó szarvas, budapesti közhelyeket magán viselő alkotás és vannak hungaricumok is.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.