A marhák nyara - Cow Parade

  • Venczel Sára
  • 2006. július 6.

Képzőművészet

A napokban Budapest utcáin sétálva furcsa látványosság állhatja utunkat - különféle módon díszített marhaszobrokba ütközhetünk. Június végétől augusztus közepéig tart Budapesten a Cow Parade.
A napokban Budapest utcáin sétálva furcsa látványosság állhatja utunkat - különféle módon díszített marhaszobrokba ütközhetünk. Június végétől augusztus közepéig tart Budapesten a Cow Parade.

A fesztivál, melyen mintegy kilencven tehénszobor áll majd Budapest utcáin, 37 város után hozzánk is eljutott. De ha már Magyarország, miért nem puli vagy ló a szobor formája? "Egyrészt, mert a tehén mint forma már közel 40 városban bevált, másrészt, mert a szponzornak biztosra kell mennie, nemzetközileg ismert eseményt hamarabb szponzorál, mint egy hiperkreatív helyi valamit" - hangzik a válasz Csikós Gergelytől, a Cow Parade projekt magyar szervezőjétől.

Zürichben tartották az első tehénfesztivált 1998-ban, azzal a céllal, hogy feldobják a város utcaképét. A tehénforma innen jön, amit az ötletgazda szobrászpáros a svájci vidék szimbólumaként választott, hogy a városi közegbe helyezve meghökkentsék a járókelőket. Azóta Bukarest, Dublin, Houston, London, Moszkva, New York, Pozsony, Prága, Sydney, Tokió és még sok nagyváros utcáin virultak a licencformát követő tehénszobrok. A jelen pillanatban Athénban, Edinburghban, Lisszabonban és Párizsban folyik a parádé.

A szervezés folyamata mindenhol ugyanaz: a helyiek megveszik az ötletet a Cow Parade-től, majd pályázatot írnak ki a háromféle - álló, fekvő, legelésző - szobor műalkotássá formázására. 900 pályázat érkezett (ebből nagyjából 300-at választottak ki), főként fiataloktól, és olyan, nagyobb múltú alkotóktól, mint El Kazovszkij, feLugossy László, Hencze Tamás vagy Koncz András. A cél az volt, hogy az alkotás reflektáljon Budapestre, valamint egyszerre legyen közérthető, befogadható és esztétikus. Koncz tehene tükrözi a művész eddigi törekvéseit: a francia klasszikus festészet és az avantgárd elemeit ötvözi egy műben, a jelen esetben a tehén testén, ahol virágos minta fut végig a váltakozó színű csíkokon, míg az állat nyakán Malevicset idéző fekete-fehér négyzet és benne minta. "Így ez már nem szarvasmarha, hanem művészet" - állítja az alkotó, aki a Cow Parade-nak azért is örül, mert "itt végre találkoznak egymással a művészek különböző generációi, akik eddig egymástól elzárva működtek".

A szervezők minél több művet igyekeztek örökbe fogadtatni, azaz szponzoráltatni. Egy tehén ára másfél millió forint, az üvegszálas gyantából készült formát Lengyelországból hozzák, ezt, illetve az esemény szervezési költségeit szeretnék fedezni a szervezők a szponzori bevételekből.

A kiállítás egyik célja, hogy közösséget formáljon, hogy kapcsolatot teremtsen az alkotások, a város és lakói között. A parádé a teheneivel a sajnos nem eléggé ismert kortárs magyar képzőművészetet viszi ki az utcára.

Habár a Cow Parade történetében voltak olyanok is, akik szerint a tehénalkotások nem minősülnek művészetnek. Svédországban két éve a Stockholmi Graffiti Művész Aktivisták szervezete követelte, hogy tüntessék el a teheneket a város utcáiról, és semmiképpen se nevezzék azokat művészi alkotásnak. Mert a reklám nem művészet - állították nyilatkozatukban, amelyben azzal fenyegetőztek, hogy ameddig nem teljesül a követelésük, addig továbbra is folytatják a tehenek "túszul ejtését" és a vandalizmust a művészi igazságért.

A fesztivál másik, fontos célja felhívni a figyelmet két alapítvány működésére, amelyek hátrányos helyzetű csoportok társadalmi integrációját segítik elő. A fesztivál végén elárverezik majd a szobrokat, s a befolyt pénzeket két civil szervezet kapja. A Mosolyország Alapítvány, amely a társadalmi kirekesztettség áldozatait támogatja, a hátrányos helyzetű emberekkel szembeni előítéletek csökkentésére törekszik, arra, hogy ne fogadjuk el a fogyatékos és nem fogyatékos szembeállítást. A Bátor Tábor Alapítvány a másik célpont: a nonprofit szervezet programjának célja komplex terápiás rekreációs programok megvalósítása daganatos és más krónikus betegséggel élő gyermekek és családjaik részére. 'k a kapott pénzt hatvani táboruk felépítésére fordítják.

A hátrányos helyzetűeket segíti néhány alkotás, köztük egy kerekes székes tehén is. Hátsó lábai helyett két kerékkel ellátott állat ez, amelyet egy közintézmény lépcsőjének tetejére állítottak ki, jelezvén, hogy a lépcsőn a kerekes szék nem gurul. Egy alkotás a szeméttárolás anomáliáira hívja fel a figyelmet, míg Hencze Tamás szobra egyszerű, fekete-fehér csíkos lett: zebra-tehén. Hogy miért? "Mert ilyet még nem láttunk" - állítja a Kossuth-díjas művész. Emellett van videoinstallációs tehén is, ahol a marha fenekén fejünket bedugva videózhatunk, és készült terv egy muzsikus tehénre is, aminek a farkát forgatva a tradicionális verklit idézhetjük fel. Gábor Áron a jelen politikai időszakra remekül reagáló terve a "Bal-Jobb", amely szavakat egy kettéfűrészeltnek látszó tehén két oldalára festette föl. Van tehenet meghágó szarvas, budapesti közhelyeket magán viselő alkotás és vannak hungaricumok is.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.