A fesztivál, melyen mintegy kilencven tehénszobor áll majd Budapest utcáin, 37 város után hozzánk is eljutott. De ha már Magyarország, miért nem puli vagy ló a szobor formája? "Egyrészt, mert a tehén mint forma már közel 40 városban bevált, másrészt, mert a szponzornak biztosra kell mennie, nemzetközileg ismert eseményt hamarabb szponzorál, mint egy hiperkreatív helyi valamit" - hangzik a válasz Csikós Gergelytől, a Cow Parade projekt magyar szervezőjétől.
Zürichben tartották az első tehénfesztivált 1998-ban, azzal a céllal, hogy feldobják a város utcaképét. A tehénforma innen jön, amit az ötletgazda szobrászpáros a svájci vidék szimbólumaként választott, hogy a városi közegbe helyezve meghökkentsék a járókelőket. Azóta Bukarest, Dublin, Houston, London, Moszkva, New York, Pozsony, Prága, Sydney, Tokió és még sok nagyváros utcáin virultak a licencformát követő tehénszobrok. A jelen pillanatban Athénban, Edinburghban, Lisszabonban és Párizsban folyik a parádé.
A szervezés folyamata mindenhol ugyanaz: a helyiek megveszik az ötletet a Cow Parade-től, majd pályázatot írnak ki a háromféle - álló, fekvő, legelésző - szobor műalkotássá formázására. 900 pályázat érkezett (ebből nagyjából 300-at választottak ki), főként fiataloktól, és olyan, nagyobb múltú alkotóktól, mint El Kazovszkij, feLugossy László, Hencze Tamás vagy Koncz András. A cél az volt, hogy az alkotás reflektáljon Budapestre, valamint egyszerre legyen közérthető, befogadható és esztétikus. Koncz tehene tükrözi a művész eddigi törekvéseit: a francia klasszikus festészet és az avantgárd elemeit ötvözi egy műben, a jelen esetben a tehén testén, ahol virágos minta fut végig a váltakozó színű csíkokon, míg az állat nyakán Malevicset idéző fekete-fehér négyzet és benne minta. "Így ez már nem szarvasmarha, hanem művészet" - állítja az alkotó, aki a Cow Parade-nak azért is örül, mert "itt végre találkoznak egymással a művészek különböző generációi, akik eddig egymástól elzárva működtek".
A szervezők minél több művet igyekeztek örökbe fogadtatni, azaz szponzoráltatni. Egy tehén ára másfél millió forint, az üvegszálas gyantából készült formát Lengyelországból hozzák, ezt, illetve az esemény szervezési költségeit szeretnék fedezni a szervezők a szponzori bevételekből.
A kiállítás egyik célja, hogy közösséget formáljon, hogy kapcsolatot teremtsen az alkotások, a város és lakói között. A parádé a teheneivel a sajnos nem eléggé ismert kortárs magyar képzőművészetet viszi ki az utcára.
Habár a Cow Parade történetében voltak olyanok is, akik szerint a tehénalkotások nem minősülnek művészetnek. Svédországban két éve a Stockholmi Graffiti Művész Aktivisták szervezete követelte, hogy tüntessék el a teheneket a város utcáiról, és semmiképpen se nevezzék azokat művészi alkotásnak. Mert a reklám nem művészet - állították nyilatkozatukban, amelyben azzal fenyegetőztek, hogy ameddig nem teljesül a követelésük, addig továbbra is folytatják a tehenek "túszul ejtését" és a vandalizmust a művészi igazságért.
A fesztivál másik, fontos célja felhívni a figyelmet két alapítvány működésére, amelyek hátrányos helyzetű csoportok társadalmi integrációját segítik elő. A fesztivál végén elárverezik majd a szobrokat, s a befolyt pénzeket két civil szervezet kapja. A Mosolyország Alapítvány, amely a társadalmi kirekesztettség áldozatait támogatja, a hátrányos helyzetű emberekkel szembeni előítéletek csökkentésére törekszik, arra, hogy ne fogadjuk el a fogyatékos és nem fogyatékos szembeállítást. A Bátor Tábor Alapítvány a másik célpont: a nonprofit szervezet programjának célja komplex terápiás rekreációs programok megvalósítása daganatos és más krónikus betegséggel élő gyermekek és családjaik részére. 'k a kapott pénzt hatvani táboruk felépítésére fordítják.
A hátrányos helyzetűeket segíti néhány alkotás, köztük egy kerekes székes tehén is. Hátsó lábai helyett két kerékkel ellátott állat ez, amelyet egy közintézmény lépcsőjének tetejére állítottak ki, jelezvén, hogy a lépcsőn a kerekes szék nem gurul. Egy alkotás a szeméttárolás anomáliáira hívja fel a figyelmet, míg Hencze Tamás szobra egyszerű, fekete-fehér csíkos lett: zebra-tehén. Hogy miért? "Mert ilyet még nem láttunk" - állítja a Kossuth-díjas művész. Emellett van videoinstallációs tehén is, ahol a marha fenekén fejünket bedugva videózhatunk, és készült terv egy muzsikus tehénre is, aminek a farkát forgatva a tradicionális verklit idézhetjük fel. Gábor Áron a jelen politikai időszakra remekül reagáló terve a "Bal-Jobb", amely szavakat egy kettéfűrészeltnek látszó tehén két oldalára festette föl. Van tehenet meghágó szarvas, budapesti közhelyeket magán viselő alkotás és vannak hungaricumok is.