Beleszólnak a sorsukba

Képzőművészet

Hajléktalan emberekről és élethelyzeteikről készült aktivista- és civil fotókat állítottak ki a Kassák Múzeumban, ahol az életmű egy szeletét bemutató állandó kiállítás és a hajléktalanság kriminalizációjának témája igen érdekes egységet alkot.

Kötélen száradó ruha, nagy gonddal összetákolt kalyiba, amely az otthont jelenti, benne felhalmozott ingóság, néhány személyes tárgy és minden, ami szükséges. A hajlék előtt közvetlenül mosakodásra alkalmas fémlavór mellett macska ül: őriz, vár, figyel, míg az otthont alakító egyik deszkán vagy pozdorjalapon ismerős zöld fröccsöntött műanyag figura, Shrek áll.

Amíg a Fővárosi Közgyűlés rendeletben nem tiltotta a hajléktalan emberek úgynevezett „életvitelszerű tartózkodását” a közterületeken, addig nem igazán volt széles körben ismert, hogyan élnek azok a hajléktalan emberek, akik konkrétan nem az utcán élnek. De 2014. december 4-e után az otthontalan emberekért küzdő aktivistáknak és a velük szövetséges civileknek stratégiát kellett váltaniuk ahhoz, hogy váratlan, addig nem tapasztalt helyzeteket kezelni tudjanak, vagy jó esetben megoldják őket.

Az aktivisták és szövetségeseik, valamint az érintettek mindig nagyon különböző kontextusban szoktak megjelenni a képeken: ők a demonstrálók vagy a politikai intézkedések elszenvedői. Számtalan formában és céllal használnak hajléktalan emberekről készült fotókat: dokumentálnak, bizonyítanak, személyes történetekről, speciális életkörülményekről tudósítanak. Ám nemcsak a sajtófotók tesznek így, hanem az aktivisták és sokszor az érintettek által készített fotódokumentumok is, amelyek segítségével újra meg újra megkérdőjelezhetik a széles körben elterjedt sztereotip elképzeléseket, amelyek révén konkrét jelenségekre hívják fel a figyelmet, vagy csak hangsúlyozzák a társadalmi egyenlőtlenséget és igazságtalanságot.

Vörös Anna: Szociális lakásfelújítás

Vörös Anna: Szociális lakásfelújítás

 

Az Összefogás a hajléktalanság kriminalizációja ellen című programbemutató kiállítás is – amely az óbudai Kassák Múzeumban látható – azt a célt szolgálja, hogy A Város Mindenkié (AVM) és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) együttműködésében megmutassák, mi történhet egy hajlék nélküli emberrel a mindennapokban. Ahogy az AVM napi, általános működésében, úgy a képek készítése során is a hajléktalan emberek aktívak, cselekvők, akik – ha segítséggel is, de – beleszólnak sorsuk alakulásába. A kiállításon megtekinthető képeket civil szimpatizánsok és maguk az érintettek készítették, akik a Csoszó Gabriella által vezetett Fotózás és Aktivizmus tanfolyam jelenlegi vagy volt  hallgatói. A képkészítők – ahogy az a kiállítás írásos anyagában is olvasható – egyre tudatosabb képhasználatról és képkészítésről tesznek vagy tettek tanúbizonyságot. Vörös Anna, Balogh Dina, Dombóvári László, Palotás Ágnes és Papp Dóra otthonokat, privát szférákat jelenítenek meg, vagy épp egy szociális bérlakás felújítását, kunyhóbontást, a zuglói kunyhólakók bírósági tárgyalását mutatják be.

A magánélet „megnyitása” a nyilvánosság előtt csak kivételes helyzetekben történik meg, ám mióta zajlik a hajléktalan emberek kiszorítása a közterekről, egyúttal folyik a kunyhóbontások elleni küzdelem, úgymond a harc része lett ez is. A kiállított képeken pedig egyértelműen tükröződnek a kép megszületésének körülményei, illetve a hatalmi pozíciók is.
A múzeumban kiállított néhány tucat kép így nemcsak kordokumentum, hanem egyik-másik sajtófotó szintű teljesítmény is, megindítóan közeli és részletgazdag művek; az egyik sorozat még bírósági tárgyalás bizonyítékaként is fontos szerepet töltött be.

És hogy miért épp a Kassák Múzeum ad helyet állandó kiállítása mellett ezeknek a fotóknak? Ma már talán csak a Kassák Lajos életművét jól ismerőknek evidencia, hogy a nagyon szegény családból származó művész, aki 12 évesen kénytelen volt otthagyni az iskolát, hogy aztán autodidakta módon fejleszthesse saját magát, baloldali emberként sosem választotta szét magában a művészt és a társadalomért felelős embert, s aki egyik utolsó folyóiratában, a Munkában többek között a munkások szociális helyzetét mutatta be. Ráadásul a Kassák Múzeum újító, befogadó gesztusával sikeresen helyezte most előtérbe a határátlépés oly inspiratív és gazdag lehetőségét is.

A kiállítás június 7-ig megtekinthető.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.