Beleszólnak a sorsukba

Képzőművészet

Hajléktalan emberekről és élethelyzeteikről készült aktivista- és civil fotókat állítottak ki a Kassák Múzeumban, ahol az életmű egy szeletét bemutató állandó kiállítás és a hajléktalanság kriminalizációjának témája igen érdekes egységet alkot.

Kötélen száradó ruha, nagy gonddal összetákolt kalyiba, amely az otthont jelenti, benne felhalmozott ingóság, néhány személyes tárgy és minden, ami szükséges. A hajlék előtt közvetlenül mosakodásra alkalmas fémlavór mellett macska ül: őriz, vár, figyel, míg az otthont alakító egyik deszkán vagy pozdorjalapon ismerős zöld fröccsöntött műanyag figura, Shrek áll.

Amíg a Fővárosi Közgyűlés rendeletben nem tiltotta a hajléktalan emberek úgynevezett „életvitelszerű tartózkodását” a közterületeken, addig nem igazán volt széles körben ismert, hogyan élnek azok a hajléktalan emberek, akik konkrétan nem az utcán élnek. De 2014. december 4-e után az otthontalan emberekért küzdő aktivistáknak és a velük szövetséges civileknek stratégiát kellett váltaniuk ahhoz, hogy váratlan, addig nem tapasztalt helyzeteket kezelni tudjanak, vagy jó esetben megoldják őket.

Az aktivisták és szövetségeseik, valamint az érintettek mindig nagyon különböző kontextusban szoktak megjelenni a képeken: ők a demonstrálók vagy a politikai intézkedések elszenvedői. Számtalan formában és céllal használnak hajléktalan emberekről készült fotókat: dokumentálnak, bizonyítanak, személyes történetekről, speciális életkörülményekről tudósítanak. Ám nemcsak a sajtófotók tesznek így, hanem az aktivisták és sokszor az érintettek által készített fotódokumentumok is, amelyek segítségével újra meg újra megkérdőjelezhetik a széles körben elterjedt sztereotip elképzeléseket, amelyek révén konkrét jelenségekre hívják fel a figyelmet, vagy csak hangsúlyozzák a társadalmi egyenlőtlenséget és igazságtalanságot.

Vörös Anna: Szociális lakásfelújítás

Vörös Anna: Szociális lakásfelújítás

 

Az Összefogás a hajléktalanság kriminalizációja ellen című programbemutató kiállítás is – amely az óbudai Kassák Múzeumban látható – azt a célt szolgálja, hogy A Város Mindenkié (AVM) és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) együttműködésében megmutassák, mi történhet egy hajlék nélküli emberrel a mindennapokban. Ahogy az AVM napi, általános működésében, úgy a képek készítése során is a hajléktalan emberek aktívak, cselekvők, akik – ha segítséggel is, de – beleszólnak sorsuk alakulásába. A kiállításon megtekinthető képeket civil szimpatizánsok és maguk az érintettek készítették, akik a Csoszó Gabriella által vezetett Fotózás és Aktivizmus tanfolyam jelenlegi vagy volt  hallgatói. A képkészítők – ahogy az a kiállítás írásos anyagában is olvasható – egyre tudatosabb képhasználatról és képkészítésről tesznek vagy tettek tanúbizonyságot. Vörös Anna, Balogh Dina, Dombóvári László, Palotás Ágnes és Papp Dóra otthonokat, privát szférákat jelenítenek meg, vagy épp egy szociális bérlakás felújítását, kunyhóbontást, a zuglói kunyhólakók bírósági tárgyalását mutatják be.

A magánélet „megnyitása” a nyilvánosság előtt csak kivételes helyzetekben történik meg, ám mióta zajlik a hajléktalan emberek kiszorítása a közterekről, egyúttal folyik a kunyhóbontások elleni küzdelem, úgymond a harc része lett ez is. A kiállított képeken pedig egyértelműen tükröződnek a kép megszületésének körülményei, illetve a hatalmi pozíciók is.
A múzeumban kiállított néhány tucat kép így nemcsak kordokumentum, hanem egyik-másik sajtófotó szintű teljesítmény is, megindítóan közeli és részletgazdag művek; az egyik sorozat még bírósági tárgyalás bizonyítékaként is fontos szerepet töltött be.

És hogy miért épp a Kassák Múzeum ad helyet állandó kiállítása mellett ezeknek a fotóknak? Ma már talán csak a Kassák Lajos életművét jól ismerőknek evidencia, hogy a nagyon szegény családból származó művész, aki 12 évesen kénytelen volt otthagyni az iskolát, hogy aztán autodidakta módon fejleszthesse saját magát, baloldali emberként sosem választotta szét magában a művészt és a társadalomért felelős embert, s aki egyik utolsó folyóiratában, a Munkában többek között a munkások szociális helyzetét mutatta be. Ráadásul a Kassák Múzeum újító, befogadó gesztusával sikeresen helyezte most előtérbe a határátlépés oly inspiratív és gazdag lehetőségét is.

A kiállítás június 7-ig megtekinthető.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.