Design: Budakavics (Szöllőssy Barbara és Pyka Zsolt projektje)

  • Szentpéteri Márton
  • 2003. július 10.

Képzőművészet

A jó terek rendre városrészek metszéspontjában, más-más arculatú negyedek között fekszenek, sokszínű világokat kötnek össze, s ekképp felfokozott életükkel városuk esszenciáját is jelenthetik. A jó tér mindig mozgásban van, forgalmas, ám egyúttal mindig akad olyan nyugodt pontja is, ahol a flanőrtermészet elbámészkodhat a város forgatagában.

A jó terek rendre városrészek metszéspontjában, más-más arculatú negyedek között fekszenek, sokszínű világokat kötnek össze, s ekképp felfokozott életükkel városuk esszenciáját is jelenthetik. A jó tér mindig mozgásban van, forgalmas, ám egyúttal mindig akad olyan nyugodt pontja is, ahol a flanőrtermészet elbámészkodhat a város forgatagában.Ajó tér tehát nem csupán tranzitállomás, amely a lehető legjobb forgalomáteresztő képességgel bír, de sokkal inkább valódi köztér, amit mindenki magáénak tudhat valamelyest; randevúknak, baráti találkozásoknak adhat otthont, tájékozódási pont lehet; olyan hely, ahol bárki megpihenhet. A Móricz Zsigmond körtér minden - az utóbbi évtizedekben rárakódott - szedett-vedettsége ellenére tulajdonképpen mindig megfelelt a fenti elvárásoknak, igaz, rajongói régóta tudták már, hogy felújításra szorul; a néhai Sanghai kávéház és a Preisich-Vadász-Révész-féle Simplon mozi (a későbbi Bartók) immáron legendássá vált fénykorát visszaidézendő. Jó ideje az sem kérdéses, hogy a Shall József tervezte, körgyűrűt formázó forgalmi épület is kiérdemelte azt az építészettörténeti rangjához méltó rekonstrukciót, melyet a közeljövőben a Turányi Gábor tervei nyomán meginduló munkálatok biztosítanak majd remélhetőleg.

A fővárosi térfelújítások recens dömpingje azonban sajnálatos módon korántsem mutat ilyen problémamentes képet; sőt a körtéri építkezés eddigi eredményei is azt sejtetik inkább, hogy egyáltalán nem alakul majd minden a legbiztatóbb módon. Az újjávarázsolt terek

legtöbbje túldefiniált,

terveik olyan látványos és radikális transzformációkat eredményeznek, amelyek a különféle helyeken megszokott térhasználat egyedi hagyományainak szinte teljes mértékű semmibevételére vallanak a tervezők részéről. Ebből a szempontból az új térrekonstrukciók a klasszikus modern urbanisztika egy igen gyakori hibáját ismétlik meg; nem a részletek megfigyelésével építenek új egészet, hanem egy előre koncipiált új egész hivatott az - egyelőre még meglehetősen élettelennek tűnő - új részletek megteremtésére. Ráadásul, hogy csak a 4-es metró felszíni rendezésénél maradjunk, mind a Gellért tér, mind a Móricz, mind pedig a Kosztolányi Dezső tér jóval inkább gyorsforgalmú utak csomópontjaként értelmeződik újra, semmint a gyalogosok nézőpontját érvényesítő, valódi piazzaként!

Mindaddig, amíg az új metróvonal és a tömegközlekedés további fejlesztése, illetve az ésszerű forgalomtervezés és a remélhetőleg a jövőben gyökeresen megváltozó gépjármű-használati szokások nem eredményeznek valaminő forgalomcsökkenést a Bartók Béla út vonalán, az újjávarázsoltnak vélt közterek nemigen tudják majd betölteni remélt szerepüket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy-egy jó ötlettel ne lehetne tovább javítani a helyzeten. Ezt mutathatja az a tény is, hogy Turányi befogadni látszik a két fiatal ipari formatervező, Szöllőssy Barbara és Pyka Zsolt nemzetközi elismertségnek örvendő kavicsprojektjét. Egy jelentős francia gázipari cég Les Jeunes Flammes nevű, igen rangos designpályázatán Szöllőssyék terveit pár éve második díjjal jutalmazta, sőt a tervezőknek később felajánlotta támogatását a kavicsok kivitelezésében is; csak a működtetési költségek fedezését bízta hazai terepre, no és persze a szokásos engedélyek beszerzését. A két fiatal designer rögvest önmenedzselésbe kezdett,

s mint a mesében,

közel egy év leforgása alatt rendre támogatókra talált szinte mindenütt; ez nyilván a tervek s tervezőik szellemességének is köszönhető. A francia cég szponzoráló fellépése persze nem minden érdektől mentes a földgázpiac liberalizációjának kapujában álló Magyarországon (legutóbb lásd: Mol-koktél, Magyar Narancs, 2003. július 3.), ugyanakkor nagy valószínűséggel naivan romantikus antikapitalizmusra vallana, ha a mecenatúra effajta - a tisztességes verseny eszméjéhez köthető - minőségi formájában bármi kivetnivalót keresnénk.

Szöllőssyék ötlete tulajdonképpen végtelenül egyszerű. Olyan, a fővárosi szabályozások kategóriái szerint egyébként sem utcabútorként, sem köztéri szoborként nem értelmezhető, kavics, illetve olykor menhir formájú

fűthető térelemek

felállításáról van szó, amelyek eredetileg a műszaki egyetem Gellért térhez közel eső környékén, immár azonban a Móricz Turányi tervezte új gyalogosövezetében, csoportszervező origóként, kézenfekvő találkozó- és várakozópontként működhetnek majd a jövőben. Így - a felújított forgalmi épülettel, a Gregersen Hugótól, Ginczler Hermanntól, Wühr Gézától, Belloni Nándortól és Györgyi Dénestől tervezett íves házsor előtt futó, csökkentett forgalmú útszakasszal és a Szöllőssyék tervezte kavicsokkal - a körtérnek legalább egy szelete jó esélyekkel válhat majd a köz által valóban szívesen látogatott területté.

Az egyetlen megoldatlan kérdés, úgy tűnik, továbbra is a kavicsok üzemeltetése. A közterek tervezése iránt igen fogékony fiatal formatervezőknek természetesen erre is akad jó javaslatuk. Megítélésük szerint a közadakozás egy sajátos formájával még inkább erősíthetik a térrel kapcsolatos, leendő közösségi kötődéseket. A kavicsokat Szöllőssyék szerint bárki bármilyen összeggel örökbe fogadhatná egy évre - a lényeg, hogy a nem különösebben ijesztő, évi egymilliós summa összejöjjön! A büszke adakozók nevét pedig, cseppet sem mellékesen, egy szerény réztáblán tüntetnék föl a kavicsok közelében. Az adakozást minden évben hazai és akár külhoni hírességek fotókampánya előzné meg, illetve egy utcabálszerű ünnepség, ahol a remélhetőleg egyre nagyobb számban összegyűlő "tulajdonosok" együtt ünnepelhetik a tér - ily módon már nem is olyan jelképes - birtokbavételét.

Szentpéteri Márton

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.