Design: Budakavics (Szöllőssy Barbara és Pyka Zsolt projektje)

  • Szentpéteri Márton
  • 2003. július 10.

Képzőművészet

A jó terek rendre városrészek metszéspontjában, más-más arculatú negyedek között fekszenek, sokszínű világokat kötnek össze, s ekképp felfokozott életükkel városuk esszenciáját is jelenthetik. A jó tér mindig mozgásban van, forgalmas, ám egyúttal mindig akad olyan nyugodt pontja is, ahol a flanőrtermészet elbámészkodhat a város forgatagában.

A jó terek rendre városrészek metszéspontjában, más-más arculatú negyedek között fekszenek, sokszínű világokat kötnek össze, s ekképp felfokozott életükkel városuk esszenciáját is jelenthetik. A jó tér mindig mozgásban van, forgalmas, ám egyúttal mindig akad olyan nyugodt pontja is, ahol a flanőrtermészet elbámészkodhat a város forgatagában.Ajó tér tehát nem csupán tranzitállomás, amely a lehető legjobb forgalomáteresztő képességgel bír, de sokkal inkább valódi köztér, amit mindenki magáénak tudhat valamelyest; randevúknak, baráti találkozásoknak adhat otthont, tájékozódási pont lehet; olyan hely, ahol bárki megpihenhet. A Móricz Zsigmond körtér minden - az utóbbi évtizedekben rárakódott - szedett-vedettsége ellenére tulajdonképpen mindig megfelelt a fenti elvárásoknak, igaz, rajongói régóta tudták már, hogy felújításra szorul; a néhai Sanghai kávéház és a Preisich-Vadász-Révész-féle Simplon mozi (a későbbi Bartók) immáron legendássá vált fénykorát visszaidézendő. Jó ideje az sem kérdéses, hogy a Shall József tervezte, körgyűrűt formázó forgalmi épület is kiérdemelte azt az építészettörténeti rangjához méltó rekonstrukciót, melyet a közeljövőben a Turányi Gábor tervei nyomán meginduló munkálatok biztosítanak majd remélhetőleg.

A fővárosi térfelújítások recens dömpingje azonban sajnálatos módon korántsem mutat ilyen problémamentes képet; sőt a körtéri építkezés eddigi eredményei is azt sejtetik inkább, hogy egyáltalán nem alakul majd minden a legbiztatóbb módon. Az újjávarázsolt terek

legtöbbje túldefiniált,

terveik olyan látványos és radikális transzformációkat eredményeznek, amelyek a különféle helyeken megszokott térhasználat egyedi hagyományainak szinte teljes mértékű semmibevételére vallanak a tervezők részéről. Ebből a szempontból az új térrekonstrukciók a klasszikus modern urbanisztika egy igen gyakori hibáját ismétlik meg; nem a részletek megfigyelésével építenek új egészet, hanem egy előre koncipiált új egész hivatott az - egyelőre még meglehetősen élettelennek tűnő - új részletek megteremtésére. Ráadásul, hogy csak a 4-es metró felszíni rendezésénél maradjunk, mind a Gellért tér, mind a Móricz, mind pedig a Kosztolányi Dezső tér jóval inkább gyorsforgalmú utak csomópontjaként értelmeződik újra, semmint a gyalogosok nézőpontját érvényesítő, valódi piazzaként!

Mindaddig, amíg az új metróvonal és a tömegközlekedés további fejlesztése, illetve az ésszerű forgalomtervezés és a remélhetőleg a jövőben gyökeresen megváltozó gépjármű-használati szokások nem eredményeznek valaminő forgalomcsökkenést a Bartók Béla út vonalán, az újjávarázsoltnak vélt közterek nemigen tudják majd betölteni remélt szerepüket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy-egy jó ötlettel ne lehetne tovább javítani a helyzeten. Ezt mutathatja az a tény is, hogy Turányi befogadni látszik a két fiatal ipari formatervező, Szöllőssy Barbara és Pyka Zsolt nemzetközi elismertségnek örvendő kavicsprojektjét. Egy jelentős francia gázipari cég Les Jeunes Flammes nevű, igen rangos designpályázatán Szöllőssyék terveit pár éve második díjjal jutalmazta, sőt a tervezőknek később felajánlotta támogatását a kavicsok kivitelezésében is; csak a működtetési költségek fedezését bízta hazai terepre, no és persze a szokásos engedélyek beszerzését. A két fiatal designer rögvest önmenedzselésbe kezdett,

s mint a mesében,

közel egy év leforgása alatt rendre támogatókra talált szinte mindenütt; ez nyilván a tervek s tervezőik szellemességének is köszönhető. A francia cég szponzoráló fellépése persze nem minden érdektől mentes a földgázpiac liberalizációjának kapujában álló Magyarországon (legutóbb lásd: Mol-koktél, Magyar Narancs, 2003. július 3.), ugyanakkor nagy valószínűséggel naivan romantikus antikapitalizmusra vallana, ha a mecenatúra effajta - a tisztességes verseny eszméjéhez köthető - minőségi formájában bármi kivetnivalót keresnénk.

Szöllőssyék ötlete tulajdonképpen végtelenül egyszerű. Olyan, a fővárosi szabályozások kategóriái szerint egyébként sem utcabútorként, sem köztéri szoborként nem értelmezhető, kavics, illetve olykor menhir formájú

fűthető térelemek

felállításáról van szó, amelyek eredetileg a műszaki egyetem Gellért térhez közel eső környékén, immár azonban a Móricz Turányi tervezte új gyalogosövezetében, csoportszervező origóként, kézenfekvő találkozó- és várakozópontként működhetnek majd a jövőben. Így - a felújított forgalmi épülettel, a Gregersen Hugótól, Ginczler Hermanntól, Wühr Gézától, Belloni Nándortól és Györgyi Dénestől tervezett íves házsor előtt futó, csökkentett forgalmú útszakasszal és a Szöllőssyék tervezte kavicsokkal - a körtérnek legalább egy szelete jó esélyekkel válhat majd a köz által valóban szívesen látogatott területté.

Az egyetlen megoldatlan kérdés, úgy tűnik, továbbra is a kavicsok üzemeltetése. A közterek tervezése iránt igen fogékony fiatal formatervezőknek természetesen erre is akad jó javaslatuk. Megítélésük szerint a közadakozás egy sajátos formájával még inkább erősíthetik a térrel kapcsolatos, leendő közösségi kötődéseket. A kavicsokat Szöllőssyék szerint bárki bármilyen összeggel örökbe fogadhatná egy évre - a lényeg, hogy a nem különösebben ijesztő, évi egymilliós summa összejöjjön! A büszke adakozók nevét pedig, cseppet sem mellékesen, egy szerény réztáblán tüntetnék föl a kavicsok közelében. Az adakozást minden évben hazai és akár külhoni hírességek fotókampánya előzné meg, illetve egy utcabálszerű ünnepség, ahol a remélhetőleg egyre nagyobb számban összegyűlő "tulajdonosok" együtt ünnepelhetik a tér - ily módon már nem is olyan jelképes - birtokbavételét.

Szentpéteri Márton

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.