NAPOZÓ - NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - rés a présen

„Érzéki élményt kínál”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. június 25.

Képzőművészet

Fekete Valéria művészeti vezető, LOKART

rés a présen: Június 26. és szeptember 21. között Pécsett hat helyszínen több mint 60 kortárs képzőművész alkotásai láthatók az idén harmadik alkalommal megnyíló LOKART Kortárs Képzőművészeti Biennálén. Mi lesz az idei tematika?

Fekete Valéria: „Az én testem, az én váram” az idei mottónk. Ennek sok kapcsolódási pontja van a különböző társadalmi elméletekhez, a filozófiához, a valláshoz is. Az idei kiállításon a kiállítók jelentős része nő. Talán azért, mert elsősorban a nők számára kézzelfogható a tudatnak, a pszichének és a testnek a dichotómiája, és gyakori kettéválása is. És ez egy kérdésfeltevés is: vajon a testem az a hely, ahol biztonságban vagyok? A személyiségem külső „héja” az, ami nem árul el, ami megvéd? A választ tudjuk, egyértelmű a „nem”, hiszen a test árulása folyamatosan tetten érhető – a betegségekben, az identitás vagy akár az anyaság kérdéseiben is sok olyan pont van, ahol a psziché ütközik az anyag sajátosságaival. De elég az is, ha csak az öregedés megállíthatatlan folyamatára és a különböző testképzavarokra gondolunk. És akkor még a 21. századi antiaging mozgalmakról nem is beszéltünk, amelyeknek célja a kortalan, jó állapotban lévő test elérése vagy megtartása, amit kozmetikumok, vitaminok, táplálékkiegészítők, fitneszprogramok, plasztikai műtétek garantálnak, és amire egy sokfejű profitorientált szektor épül. Széles téma ez, nem véletlenül foglalkoztatja a képzőművészeket.

rap: Az underground megjelenik a LOKART-on is?

FV: Az underground a LOKART idei témájához mindenképpen kapcsolódik, hiszen a 70-es, 80-as években az aktív művészi szcéna meghatározó előképe volt annak, ahogyan a test most is megjelenik a kortárs vizuális művészetben. A LOKART idei programjában lezárt életművek is helyet kapnak, különösen azoké, akik a testtel és testtapasztalattal radikálisan foglalkoztak. Így Hajas Tibor és El Kazovszkij alkotásai, vagy a Pécsi Műhely tagjai közül Ficzek Ferenc, Hopp-Halász Károly, Kismányoki Károly munkái. Közülük díszvendégként állít ki Pinczehelyi Sándor és Szijártó Kálmán, valamint Ladik Katalin, Drozdik Orsolya, Ujj Zsuzsi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.