rés a présen

„Lassított atombomba”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. június 25.

Képzőművészet

Varga Vince intermediális alkotó

rés a présen: Hogyan jött létre a monstre audiovizuális installációd Pécsen?

Varga Vince: Az Afáklyák.hu weboldal már él, onnan lehet tájékozódni, de az installáción, meg az ahhoz kapcsolódó kutatási tárlaton még dolgozunk, és majd a pécsi Zsolnay Fényfesztiválon mutatjuk be először július 3. és 6. között, a Kodály Központ hangversenytermében.

rap: Mit takar az A fáklyák már égnek cím?

VV: A címadó szövegrészlet az alkotás kiindulópontját és gerincét adó hangfelvételből való, amelyen Bartók saját költeményét, A kilenc csodaszarvast olvassa fel. Kezdő tilosos DJ-ként 2000 körül én is végignyálaztam minden szöveges lemezt a polcokon, hogy legyen mit keverni-visszhangozni az instrumentális lemezekre, így találkoztam az 1936-os gramofonlemez egyik újrakiadásával. Ezzel zártam a Turai Tamás felkérésére készített irodalmi mixemet a Petőfin 2004-ben, de ezzel még nem tűnt el a fejemből. Ahogy újrahallgattam pár évente, más-más rétegét mutatta, és ez az élmény az elmúlt 9 hónap elemző munkája során csak erősödött. Sajátos ez az anyag, Bartók igazából nem szeretett beszélni, ez a felvételen is hallatszik, szinte végig tárgyilagos, siet, alig színez, a hatása mégis, mint egy lassított atombomba, félresöpri a magunkba nézés elől a belső akadályokat. Egyszerre kortárs és ősi mese, felveti, de nyitva hagyja az önazonosság, felnőttség, szabadság, önállóság, örökség, újrakezdés kérdéseit. A kórusmű zenéje valamivel többet sejtet Bartók saját válaszairól, de ezek is inkább érzetek, nem moralizáló állásfoglalások. Igyekszem nem leütni ezeket a labdákat a néző helyett, a fény, a hang, a tér, a történetmesélés, a tárlat és az abban megszólaló 32 interjúalany segítségével inkább nyitott szívű, éber, meditatív vagy diskurzusra alkalmas helyzet létrehozása a célom.

rap: Hogy képzeljük el a látvány részét?

VV: Maga az installáció egy 10 méter magas és annál is szélesebb textilzuhatag, amely tagolt, törött, prizmaszerű vetítőfelületként szolgál. A százéves cselekményt mai és lokális helyzetbe emeljük át, vagyis a történet Pécs ismerős terei és a Mecsek sűrűje között feszül, azok digitális leképzésén keresztül. A szigorúan vett műsoridő 15 perc, és én azt javaslom, az elején csatlakozzanak be vagy maradjanak több kört is, mivel a térstruktúra más-más arcát mutatja a teljes egészében bejárható koncertterem különböző pontjairól. A fesztivál azon alkotásai közé tartozunk, amelyek napközben is látogathatók, ráadásul a Kodály Központ kisebb termében kap helyet Csida Jaszuhiro Analemma című helyspecifikus alkotása is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.