III. Open Filmfesztivál: élet a széleken

  • - vörös-orosz -
  • 1999. szeptember 16.

Képzőművészet

Az idén harmadszor megrendezett Open Film Fesztivál lassan kezdi kinőni magát, de legalábbis a Blue Box mozit. Szombat este például legalább háromszáz ember zsúfolódott be a megtévesztő módon nagyterem névre keresztelt helyiségbe. A levegő (és néha a megfelelő hangosítás) hiányát azonban ellensúlyozták a szervezés finomságai. Reggelente ingyen kakaó és kalács, az udvaron olcsó meleg étel és egy tangóharmonikás bácsi. Az emeleten zenés teaház, esténként bulik a Trafóban. Egyszóval majdnem tökéletes környezet a majdnem tökéletes filmekhez és a vetítéseket követő esti zsűribeszélgetésekhez.
Az idén harmadszor megrendezett Open Film Fesztivál lassan kezdi kinőni magát, de legalábbis a Blue Box mozit. Szombat este például legalább háromszáz ember zsúfolódott be a megtévesztő módon nagyterem névre keresztelt helyiségbe. A levegő (és néha a megfelelő hangosítás) hiányát azonban ellensúlyozták a szervezés finomságai. Reggelente ingyen kakaó és kalács, az udvaron olcsó meleg étel és egy tangóharmonikás bácsi. Az emeleten zenés teaház, esténként bulik a Trafóban. Egyszóval majdnem tökéletes környezet a majdnem tökéletes filmekhez és a vetítéseket követő esti zsűribeszélgetésekhez.

III. Open Film Fesztivál

Az OFF lényege az előzsűri hiánya: vagyis minden benevezett filmet levetítenek, akkor is, ha az teljességgel nézhetetlen. Ez egyben azt is eredményezi, hogy a gyanútlan látogató, betévedve egy blokkra, rosszabb esetben könnyen átértékeli a tévéhez való viszonyát (ott legalább nem rángatják a kamerát), jobb esetben pedig jövőre maga is nevez. De hát ettől OFF az OFF, és senki nem állíthatja, hogy egy valódi offoló megelégedhet a díjkiosztó utáni Best OFF vetítéssel, már azért sem, mert ebbe az egy órába nem fér bele az összes figyelemre méltó film. Olyan alkotók is megjelennek itt, akik csak színtiszta lelkesedésből, a filmezés kedvéért filmeznek, és olyanok is, akik valahol a profizmus felé kacsingatnak. Persze az utóbbiak sem a lelkesedésnek, hanem valószínűleg sokkal inkább a pénznek vannak híján.

Ez a felosztás természetesen nem jelenti azt, hogy a nagyon lelkes csoportba sorolandóknak nem voltak jó ötleteik, csupán azt, hogy általában a megvalósítás járt kisebb-nagyobb problémákkal. Ez leginkább a kamerakezelésben (a könnyű ez a kamera, hát mozgassuk, illetve a ha már ilyen sok gomb van rajta, akkor nyomkodjuk is jelszóval forgatók), a filmek ritmusában és hosszában (ez a snitt is jó lett, kár lenne kihagyni) mutatkozott meg.

A másik oldalon

a szinte már profin felvett, vágott és jól átgondolt alkotások állnak. És ezek közé nem csak a Színház- és Filmművészeti Főiskoláról kikerült filmek tartoznak. Igencsak ígéretes, igényesen kidolgozott művek érkeztek a különböző független iskolákból és műhelyekből (pl. Előtér Művészeti Iskola, Moholy Nagy Művészeti Egyesület, Szellemkép Szabadiskola) és néhány teljesen egyedül dolgozó embertől is.

A közel kilencven filmet a zsűri több mint húsz díjjal jutalmazta, igaz, a nyertesek közül sokan "csak" egy OFFlevelet, illetve a díjkiosztót levezető Superman saját felajánlásaként egy-egy cigirágót vehettek át. A díjeső oka elsősorban a különböző műfajú filmek összevethetetlenségében rejlik, no meg abban, hogy egy-egy műfajban (például az etűdök közül Mucsy Szilvia Utószezonja, Móczár István Impressionje, Beran Dániel Nagykálló című munkája vagy Csáki László filmjei) több kiemelésre méltó dolgozat is akadt.

Ugyancsak erős volt a dokumentumvonal, többek között Gács Tamás elbeszélése a vízen úszó házban élő családról, illetve Török Ferenc témaválasztásában a fesztivál szelleméhez jól passzoló munkája, a Hajtás Pajtás menni Amerika. A kategóriában OFFkár-díjat kapott Szia Nagyi, jól vagyunk című "talált" anyag (mely véletlenül került a rendező Füredi Zoltán kezébe) egy Magyarországon megtelepedett mongol kereskedőcsalád videóra vett, az otthon maradt nagymamának szánt üzenetének szerkesztett változata. A családtagok a kamera előtt a betanult szövegeknek kezdenek neki, aztán persze csak elrontják. A minitanulmány végén slusszpoénként az óvodás kisfiú a Happy Gang Fiatal szerelem című számát énekli, táncolja el a nagymamának. Jobb, mint az eredeti. Díjat érdemelt volna Egyed László filmje is, az ´k és ők. A rendező a Milyen az ideális nő?, Milyen az ideális férfi?, Van-e sírig tartó szerelem? kérdésekkel szólította meg az utca emberét, és legtöbbször szelíden belekötött a válaszokba is.

Humor kategóriában kiütéssel győzőtt Csobay Bence Total kung-fu III. című filmje, mely a kung-fu-és karatefilmek kifigurázása - öt percben. A Fiatalok & Érzelmesek Csoport munkája a közönségdíj mellett képregény kategóriában is nyert. A Könnyűlányokkalkeménykedni gátlástalan és zseniális paródiája a magazintinédzserek képzelt világának, a fotóképregények (lásd Bravo, Százszorszép és a szép emlékű Juice) stílusában. Ez a film az OFF után is megtekinthető lesz, ugyanis a közönségdíjjal együtt jár egy nyilvános vetítés a Blue Boxban.

Az operatőrök közül

feltétlenül említésre méltó Dala István, aki egyben rendezője is volt az általa felvett filmnek. Az Esélyegyenlőség című, másfél perces társadalmi célú reklám nagyon szépen és profin felvett, frappáns alkotás, mely a nők munkaerőpiacon fennálló esélyegyenlőtlenségére hívja fel a figyelmet. Kár, hogy Magyarországon most még messze sem látszik olyan szervezet, mely hajlandó lenne támogatni ilyesfajta reklámokat.

Az OFF-ra nevezett filmek közül utóéletét tekintve kilóg Bernáth Zsolt Hasfalmetszők című trashje. A dunaújvárosi illetőségű csapat már több lokálisan sikeres horrort forgatott, értsd: a helyi videotékákban is kölcsönözhető filmet. A Hasfalmetszőket a kis pénzből meglepően jól elkészített véres effektek, a horror műfaji szabályainak ismerete és a tarantinós humor teszi érdekfeszítővé.

A díjkiosztás az efféle ceremóniák jó szokása szerint kicsit hosszúra nyúlt, de még mindig semmi volt egy vágatlan Oscar-gálához képest. A bájos Angéla tökélyre fejlesztett dívaimitációi mindenesetre ezt a feelinget is behozták a képbe egy pillanatra. A műsorvezetés verbális részét bonyolító Supermannek is jó estéje volt, a díjazottak többsége kedélyesen tűrte a kötözködését, annak ellenére, hogy egyikük filmjét se látta. Vigasztalásul az OFFlevelek és OFFkár-szobor mellé ki-ki kapott még néhány tekercs Super 8-as filmet, színházjegyet, pékárut vagy éppen filmszalagokból készített táskát. Az utóbbival meglepettek bevallottan jobban örültek volna a natúr nyersanyagnak, a táskák tervezői viszont alighanem annak, ha ezt a véleményüket a díjazottak inkább megtartják maguknak. De még ez is belefért. Mert ez a fesztivál, mint a neve is mutatja, nyitott.

- vörös-orosz -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.

Szarvashiba

Négy fogorvosi rendelő kialakítására írt ki pályázatot Szarvas önkormányzata 300 millió forint értékben. Az öt jelentkezőből kettőnél meghökkentő azonosságokat észleltek a bírálók. És egyeztek a lakcímek is.