Az emberi testek filozófusa (Pina Bausch Budapesten)

  • Váradi Júlia
  • 1999. szeptember 16.

Képzőművészet

Együttese tagjaival néhány hetet Magyarországon töltött a német táncfenomén, merthogy jó szokása szerint már megint valami nagyon érdekesre készül - hogy pontosan mire, és hogy annak közvetlenül vagy érintőlegesen, netán áttételesen lesz köze hozzánk, azt majd a 2000-re tervezett premieren meglátjuk.
Együttese tagjaival néhány hetet Magyarországon töltött a német táncfenomén, merthogy jó szokása szerint már megint valami nagyon érdekesre készül - hogy pontosan mire, és hogy annak közvetlenül vagy érintőlegesen, netán áttételesen lesz köze hozzánk, azt majd a 2000-re tervezett premieren meglátjuk.

Pina Bausch neve hallatára bárgyú vigyor ül ki a gyermetegebb magyarok arcára. Aki viszont már látta, vagy legalább hallotta, kit rejt e számunkra furcsán hangzó név, a legnagyobb elismerés gesztusaira képes.

Nem szép, mégis gyönyörű; nem harsány, mégis állandóan történik körülötte valami; nem tolakodó, mégis mindenki vele akar találkozni. A közelében lenni, hallgatni halk beszédét, figyelni a mozdulatait, érzékelni a kisugárzását. Pina Bausch 1940-ben a németországi Solingenben született (ahol azokat az éles pengéjű késeket gyártják). Már elmúlt 14, amikor rájött, és rájöttek, nagyon tehetségesen mozog és táncol. Amikor az Egyesült Államokban a New American Ballet és a Metropolitan opera társulatában is fellépett, már tudni lehetett: olyasvalakivel van dolga a világnak, aki mást tud, többet, mint a táncosok általában. Első koreográfiáit 1968-ban, Németországba visszatérve készítette, olyan időszakban, amikor a táncot, akárcsak jó néhány más művészeti ágat is, egy teljesen új világlátás megértetéséhez hívták segítségül. Pina Bausch akkor volt fiatal, amikor a ´68-asok.

Aztán jött a nagy lehetőség, valószínűleg a legnagyobb: a saját társulat alapítása. 1973-ban létrehozta táncegyüttesét Wuppertalban, azóta több mint harminc produkciót készített velük, köztük Bartók Kékszakállújának és Sztravinszkij Tavaszi áldozatának döbbenetes feldolgozásait. Alig van a világon hely, ahol ne ismernék őket. A Goethe Intézet németországi központjában felismerték - nem kellett hozzá sokat gondolkodni -, hogy ezzel az együttessel biztos a siker, így hát az intézet segítségével bejárták Latin-Amerikát, Dél-Ázsiát, Ausztráliát és persze az európai országokat. Olyasmit tudnak, ami más színpadokon sohasem látható.

Esterházy Péter is alig kapott levegőt, amikor először látta őket, még a nyolcvanas években Németországban, aztán pedig négy éve a Vígszínházban a Szegfűk és a Café Müller című előadásban. A laudációban, amelyet 1997-ben Pina Bausch legnagyobb berlini színházi díjának odaítélésére írt, a következő mondatok szerepeltek: "...Bausch óta mást jelent ez a szó: táncolni. Tulajdonképpen a Dudennek ezt jeleznie kéne, v. B., n. B., vor Bausch, nach Bausch, előtt, után. A tánc, a klasszikus balett különösen, a hiúság fennhatósága alatt áll, Bausch kiemelte onnan, és a szépség fennhatósága alá helyezte..."

Így történhetett, hogy tavaly Stockholmban, Európa akkori kulturális fővárosában, a Wuppertali Táncszínház Az ablaktisztító címmel olyan darabot adott elő, melynek szöveges részét Wislawa Szymborska Nobel-díjas lengyel költőnő és Esterházy Péter műveiből készítették. A magyar irodalom jelesei közül Nádas Péter is Pina Bausch nagy rajongója. A cikk címét is tőle kölcsönöztem, tán megbocsátja.

Ennyit a múltról. És most itt a leendő budapesti produkció. Büszkék lehetünk rá, pedig még nem tudunk róla szinte semmit. Az történt, hogy amikor először itt jártak, Bauschéknak iszonyúan megtetszett a város, illetve tulajdonképpen az ország meg a magyarok úgy általában - ahogy a táncművésznő budapesti sajtótájékoztatóján fogalmazott: szerelmesek lettek ebbe az országba -, és elhatározták, újra eljönnek. Ezen a nyáron a Goethe Intézet, a Francia Intézet és egyéb jelentős kultúrszponzorok jóvoltából belevetették magukat a magyar mindennapokba, megismerkedtek mindennel és mindenkivel, akit és amit csak érdekesnek találtak, összeírták és végiggondolták, amit láttak, jegyzeteket készítettek, és a Trafó próbatermében eltáncolták egymásnak napi élményeiket. Mindezt egy kézikamerával rögzítették, hogy aztán otthon, ezzel a video-jegyzetfüzettel a kezükben feldolgozhassák, kire miként hatott Magyarország.

Jövő tavaszra elkészítenek egy úgynevezett "magyar koreográfiát". Nem ez az első ilyen típusú, benyomásokat gyűjtő "kirándulásuk", s nem is az első olyan darabjuk, amelyet egy-egy országban szerzett élményeik hatására készítenek. Ilyen volt a Szicíliában tett utazás után a Palermo, Palermo, a Hongkongról szóló produkció és a tavaly bemutatott portugál darab.

Hogy mi érdekli őket egy-egy országban? Minden, ami más... Budapesten a Nagycsarnok, az Almássy téri táncházak, a nyolcadik kerület romái, a Liliom utca, az éjszakai Budapest transzvesztita show-i, diszkói és kivilágított hidai, a Mai Manó Magyar Fotográfusok Háza, a hajdani gettó, a sokféle étterem, lokál, kávéház, a bennszülöttek otthonai, a kínai piac, a török fürdők. Meg a vidéki Magyarország, Nyírbátor és környéke, Tákos, Tardos, Nyírmihálydi, templomok és emberek; a határon túl pedig: Erdély.

Amikor azt kérdeztem Pina Bauschtól, hogy felismerhető lesz-e Budapest és Magyarország a leendő előadásban, annyit válaszolt, hogy pillanatnyilag még fogalma sincs, mi áll majd össze a rengeteg izgalmas dologból, amivel itt találkoztak, ami velük történt, amit láttak és amit hallottak. De nagyon-nagyon szeretné, ha egyértelmű lenne a nézők számára, milyen óriási hatást tett rájuk Magyarország.

Váradi Júlia

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.