Pepsi Sziget ´99 - miért nem derül ki?

Az RTL Klubban nap mint nap látható az a Sziget-reklám, melynek szőke hősnője önfeledten hadar. A bizonytalan kimenetelű szöveg felett a fellépők neve olvasható - van közöttük, amelyik kiesett időközben, és olyan is, amelyik ismerős: a funkyban veterán Kool and the Gang kétszer is megtöltötte a szabadtéri PeCsát az utóbbi években. Egy ilyen reklámnak, gondolom, arról kéne meggyőznie, hogy úgy kell nekem, ha kimaradok a buliból, de... Hát nem tudom. A visszajelzések és az elővételben elkelt jegyek egyelőre mérsékelt lelkesedést mutatnak, persze az öreg rókák nem eszik olyan forrón a Szigetet: 1. nem a tuti nevek szokták a legemlékezetesebb koncerteket adni; 2. az életben nem fog kiderülni, mikor és mire dől a nép.
Az RTL Klubban nap mint nap látható az a Sziget-reklám, melynek szőke hősnője önfeledten hadar. A bizonytalan kimenetelű szöveg felett a fellépők neve olvasható - van közöttük, amelyik kiesett időközben, és olyan is, amelyik ismerős: a funkyban veterán Kool and the Gang kétszer is megtöltötte a szabadtéri PeCsát az utóbbi években. Egy ilyen reklámnak, gondolom, arról kéne meggyőznie, hogy úgy kell nekem, ha kimaradok a buliból, de... Hát nem tudom. A visszajelzések és az elővételben elkelt jegyek egyelőre mérsékelt lelkesedést mutatnak, persze az öreg rókák nem eszik olyan forrón a Szigetet: 1. nem a tuti nevek szokták a legemlékezetesebb koncerteket adni; 2. az életben nem fog kiderülni, mikor és mire dől a nép.

Azt azért jó lenne tudni, miért olyan versenyzőkkel akarják eladni a rendezvényt, akiket nem ismernek ebben az országban, és nem is feltétlen az I. osztályból valók. És miért hallgatják halálra Baaba Maalt, a Klezmaticsot és Rachid Tahát, akiket persze ugyanúgy kevésbé ismernek, viszont legalább a terepükön királyok. Jó lenne tudni, miért nem derül ki:

world musicban

verhetetlen az idei Sziget, és legalább annyi világsztárt kínál, mint amennyit rockzenében nem. Én persze elfogult vagyok, sőt junkie, és történetesen éppen a Klezmaticsnak (augusztus 7., 18.00) köszönhetem, hogy lekéredzkedtem a rockról. Amitől korábban jó néven vettem, hogy éppoly lepusztultnak tanúsította e világot, mint amilyen magam is voltam, hanem aztán izgalmasabbnak tűnt összeilleszteni a szilánkokat - megízlelni, kézbe venni a megváltást. A Klezmatics járt már nálunk négyszer, tudjuk, hogy New York, hogy öt lemez, hogy verhetetlenség klezmerben, miközben dzsessz és rock is, de ez mind nem olyan érdekes. A Klezmatics azért kell újra és újra, mert utána szépen felemelkedik az ember, tesz pár mihaszna kört, aztán ahogy lehúzza a szíve, egy keveset szédeleg, szélesre tárja a karját, és sokáig, sokáig borzasztóan jó így neki.

Októberben, amikor Baaba Maal (augusztus 4., 18.00) albumáról írtam, még visszafogtam magam. Szóba került, hogy Maal újragondoltatta velünk, amit Youssou N´Dourtól, Mory Kantétől és Salif Keitától Nyugat-Afrikáról tanultunk, de a Nomad Soulba nem borzongtam bele: "Abból a hetven percből úgy tizenötben túl sok a komfort, a globalitás nekem. Amúgy nincs mese: ha összeadom az elektronikus tánczenét, Szenegál örökségét és 1998-at, ez az etalon." Hát így. Aztán kijutottam egy koncertre, s az teljesen kicsinált, írni sem mertem róla, annyira padlón. Annak köze nem volt piackutatáshoz, az kóser Szenegál volt, hardcore. Tizenketten a színpadon, félig dobos. Utána néztem kifelé: na öreg, most merre? Ha egyáltalán... De tényleg. Nem mondanám, csak most már nem hallgathatom el.

Rachid Tahát (augusztus 9., 18.00) ne ragozzuk tovább, a múlt számban kicsikartuk, amit. Ám aki bújt, aki nem, kérem megfontolni: az első valóban ígéretes rai-koncertre adódik esély. Az arc jó, a hang karcos, a zenekar lutri: milyen arányban arabok és franciák?

A londoni Asian Dub Foundation (augusztus 9., 21.00) a világzene frontján is helytáll, de hogy kedvezőbbnek tűnjön a kép, a

rockba

utalom. Nekem simán belefér ennyi "csúsztatás", és különben is: az Asian Dub Foundation ereje éppen a gitárokban rejlik - számára az indiai népzene, a dub és a jungle pontosan annyira fontos, mint a punkos agresszivitás. Nem a hatások keverednek így, és szóba sem jöhet a "fúzió": az Asian Dub Foundation azt gondolja az egymás mellé rendelt ritmusok kapcsolatáról, amit a különféle származású, történelmű, kultúrájú emberek kapcsolatáról gondol. Tavaly tavasszal, a Rafi´s Revenge megjelenését követően jártak erre utoljára, és kilátásban volt a Sziget is, de bekavart a Beastie Boys. Tartoznak hát egy kis zúzással, s ha betartják, úgy jó.

Számításba jöhet még a Guano Apes (augusztus 6., 21.00), minden idők legkevésbé német együttese. ´97 végén tűnik fel, s azóta rendesen kaszál: miközben a német fesztiválokat járja, és minden szakmai díjat besöpör, debütáló Proud Like A God albumából elfogy ötszázezer darab: szürkésfehér, nagy fajsúlyú nemesfém.

Hát így. A Paradise Lost (augusztus 5., 21.00) nem jön a számra, a Suede-del (augusztus 4., 21.00) interjú a jövő héten - Angliában vagy tíz éve komoly kultusza van, az ő dolguk, magánügy. Bármiként is, nem egy felkavaró névsor,

tánczenében

jobbak vagyunk. A londoni Brand New Heavies (augusztus 7., 21.00) az évtized közepén tetőző acid jazz-hullám soul- és funkyihletettségű áramlatába tartozik. Ezért is, hogy különösen népszerű lehetett Amerikában, ahol a kezdeti instrumentális hangzást a kilincselő rapperekkel, énekesekkel való együttműködés váltotta fel. Aztán miként lanyhult az acid jazz-láz, a Brand New Heavies is letűnt, ugyan most - azt írja a Wanted - újabb csapásra készül. Új énekesnőt kebeleztek be, Carleen Anderson a neve, és James Brown keresztlánya. Kiderül.

A Kool and the Gangtől (augusztus 10., 21.00) nem féltem a bulit. Nem tudom, hogy hányan maradtak meg e harmincöt éve alakult funkyzenekar vezérkarából; nyilvánvaló, hogy főleg az emlékeiből él - de kellő súllyal, erővel tele, vérprofin. Van rá tanú, mondom, kétszer is ötezren a PeCsában.

A Faithless (augusztus 8., 21.00) többpályás játékos: élő techno + triphop, rock és reggae. A Sziget headlinerei (jobb esetben: az est fénypontjai) közül korszerűségével, rangjával és népszerűségével is kiemelkedik: afféle rétegzene, amely teljesen mainstream. "Michael Stipe az év lemezének titulálta a Reverence című lemezt, a norvég király a kedvenc csapatának kiáltotta ki a Faithlesst" - kérkedik egy sajtóanyag, és jól teszi. Mindössze két-három év a sztori, közben semmi felhajtás, csak szép nyugiban beszippantva mindenféle földrész, szigetestül is.

Marton László Távolodó

Pieta és pizza

Jovanotti Lorenzo 1999: Capo Horn

Csupán a félreértések elkerülése végett: dumás emberünket nem egészen Jovanotti Lorenzo 1999-nek hívják, rendes neve Lorenzo Cherubini, művészneve pedig feltűnése óta, aminek bizony már több mint tíz éve, Jovanotti, csak van neki az a szokása, hogy évszámot is biggyeszt a neve után. Nálunk évtizednyi idő alatt sem sikerült túl nagy ismertségre szert tennie. Ha olasz zenéről van szó, itt ugyebár még a 60-as évek slágerei tarolnak, abban a korszakban amúgy is érintve vagyunk nosztalgikusan, esetleg labdába rúg még az italo disco és ennek technósított változata.

Jovanotti azonban nem a 60-as években és nem diszkóban utazik: egyszerűen mai popzenét csinál, ízlésesen populárisat. Természeténél fogva pörgős olasz nyelvét a rap szolgálatába állította, megtoldotta egy kevés dallammal, sok-sok elevenséggel és jópofa politikai józansággal, így beszélte be magát népe szívébe. Egy helyes srác, kicsit lökött, kicsit romantikus, akinek ami a szívén, az a száján, lehet komolyan is venni, de halálosan azért nem kell. Multinacionális lemezkiadói - tehát olasz PolyGramból lett olasz Universal - szemszögből ideális nemzeti sztár, akinek népszerűsége képes átnyúlni a határokon is. Kábé úgy, ahogy a franciáknál bejött MC Solaar, az MTV Europe 90-es évek elején-közepén volt fénykorának is köszönhetően (és a Rapülőktől eltérően, akiknek nem sikerülhetett ugyanez). Jovanotti két régebbi klipjét annak idején nem lehetett nem látni az MTV-n, ráadásul sem a szemnek, sem a fülnek nem estek rosszul: a Penso Positivo (1993) volt az egyik, szupermarket-őrület a pozitív gondolkodáshoz, a Serenata Rap (1994) a másik, építkezési daru emelgette a srácot a lány ablakához. Természetesen mindkettő helyet kapott a Lorenzo raccolta című albumon, amely 1990-1995 közötti legjobbjait foglalta össze - ismerkedésnek tökéletes, ha valaki valamelyik boltban netán rábukkan (csak a rend kedvéért, az ezt megelőző sorlemezek: Giovanni Jovanotti; Una tribu´che Balla; Lorenzo; Lorenzo 1994).

Az 1997-es L´albero 700 ezer példányban kelt el, ami elég tisztes adat, ha belegondolunk. A májusban kijött mostani album címadó dala a Horn-fokra utal, ami Chile legdélibb csücske, a művész itt látja felkelni a napot, s ez aztán elindítja szokásos, szabadon asszociáló filozofálgatását, melynek során sikerül egyetlen végtelennek tűnő mondatban, egymás közelében emlegetnie Michelangelo Pietaját és a pizzát, majd egy pörgő szufi dervis érintésével eljut az olasz Afrikában (értsd az egykori gyarmaton) teherautót vezető nagyapjához. Az album emlékezetes pillanataihoz tartozik a Michael Franti (Disposable Heroes of Hiphoprisy, Spearhead) vendégszövegelésével teljes Dal Basso, ahol arra tanít, hogy az igazi ideák csak valahonnan a mélyből törhetnek ránk. A sok vonóst, elektromos zongorát és ügyes gitározást alkalmazó lemez hangvétele egyébként a Jovanotti kislánya, Teresa születését köszöntő apai ellágyulástól a kezet-lábat megmozgató funky rapig terjed, akadnak feledhető és jobb percei, de mindenképpen megvan a maga déli bája.

Szőnyei Tamás

Jovanotti augusztus 10-én, 18 órakor lép fel a Pepsi Szigeten.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."