Békéscsaba

Párt-igény

Kis-Magyarország

A Magyar Szolidaritás Mozgalom vasárnapi békéscsabai tagtoborzó gyűlésének egyik fontos kérdése az volt, hogy mikor alakul párttá? Egyértelmű választ nem kapott a hallgatóság.

„Ha most a Hír Tv tudósítana innen, akkor tízen lennénk, ha mindez fideszes rendezvény lenne és Rákay Philip lenne a riporter, akkor kétmillió résztvevőt mondana” – hangolta a közönséget vasárnap délután 3 órakor Kónya Péter, a Magyar Szolidaritás Mozgalom vezetője, a Fegyveres és Rendvédelmi Szervezetek Érdekvédelmi Szövetségének (FRSZÉSZ) nemrégiben lemondott elnöke Békéscsabán. A békési megyeszékhely nyolcvanas évekre hajazó vasutaskultúrházában a vasárnap kora délutáni időpont ellenére is közel kétszázan gyűltek össze. A nagyterembe belépők mindegyike 300 forintot szurkolt le, s aki tudott, még adományként is adott pénzt – volt, aki ötezrest húzott elő.

 

Lázas szervezetépítésben van az október elsején életre hívott Szolidaritás, már 200 településen van kapcsolattartójuk, csoporttal azonban ennél kevesebb helyen rendelkeznek. Békés megyében még egy sincs, éppen ezért javasolta Kónya az ülés elején, hogy alakuljon meg az első itteni csoport.

 

Az eseményen többségében a közép- és az idősebb korosztály képviseltette magát, Kónya Péter és Árok Kornél nekik vázolta a mára kialakult „demokráciadeficites” helyzetet, s ennek legfőbb állomásait. Árok szerint egy a civil és érdekvédelmi szervezeteket figyelmen kívül hagyó és leépítő korporatív államrendszer épül, amely meglátása szerint hasonlít Mussolini rendszerére és a Gömbös-kormány időszakára. Kónya a fortélyos félelem egyik legújabb megnyilvánulásáról beszélt: az egyik minisztérium büféjében megtiltották, hogy az ott vásárolt szendvicset és kávét a dolgozók helyben fogyasszák el, félő ugyanis, hogy az alkalmazottak beszédbe elegyednének egymással, annak pedig nem lehet jó vége. A minisztériumi dolgozóknak így az irodájukban kell enni és inni. Kónya és Árok mellett Székely Sándor, a Szolidaritás társelnöke azt fejtegette: megtalálják azokat a közügyek iránt érdeklődő szakembereket, akik kidolgozzák a szakmai programjaikat. Ennek első lépése, hogy januártól elindítják a társadalmi kerekasztal-beszélgetéseket, ahol a legnagyobb társadalmi gondokkal foglalkoznak – az oktatással és a romakérdéssel kezdenek.

 

Némiképp ellentmondásosra sikeredett Árok Kornélnak az a gondolatfutama, miszerint az előrehozott 2012-es vagy a rendes, 2014-es választásnak van-e nagyobb esélye? Előrebocsátotta ugyanis, hogy egy jövő évi voksolásnak kisebb a sansza, majd jóval több érvet sorakoztatott fel amellett, miért következhet ez be mégis. Árok ugyanakkor nem zárta ki, hogy 2012 a köztársasági elnök cseréjének éve lehet: a Schmitt helyére ülő Orbán kormányfői posztját Varga Mihály venné át – vizionálta.

 

A hozzászólók viszont azt hozták szóba, hogy a politikát csak politikával lehet legyőzni, így azt firtatták, mikor és hogyan alakul párttá a Szolidaritás? Kónya és Árok leszögezte: a mozgalom mindenképpen megmarad, de lehet, hogy mellé szerveznek egy pártot, vagy pedig – bár ennek jóval kisebb esélyt adtak – egy meglévő párt mellé állnak.

A fórum egyik felszólalója megjegyezte: „Én komcsi vagyok, de lehet, hogy én leszek a Szolidaritás következő tagja.” Kérte, hogy ne békés, hanem kemény legyen a Szolidaritás. Ezzel a legtöbb jelenlévő egyetértett.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.