Simicskáék megépítették, a tulajdonos mégsem használhatja – Itt a legújabb szemétháború

  • narancs.hu
  • 2017. január 31.

Kis-Magyarország

A Közgéppel egyezségre jutott, úgy tűnik azonban, hogy most a részben siófoki tulajdonú NHSZ Zöldfok Zrt.-vel kell csatát vívnia a siófoki központú önkormányzati hulladékgazdálkodási társulásnak azért, hogy hozzáférhessen a 3,1 milliárd forint uniós támogatásból épített válogatóműjéhez. A háttérben egy állami céggel dúló vita áll.

Igencsak összerúgta a port a siófoki kistérségi társulás a helyi szemétszállítóval, mert a Balaton déli partrészénél fekvő önkormányzatok egyesülése úgy véli, az állami tulajdonú cég túl borsos áron intézte a környék szemétügyeit. Per pillanat ennek a vitának esik „áldozatul” a Közgép által épített, Siófokhoz közeli somi szemétlerakó is – persze a teljes sztori ennél kicsit bonyolultabb.

false

 

A kacifántos történet még 2010-ben kezdődött. Ekkor avatta fel Illés Zoltán – akkori államtitkár –

Céginfó röviden

Siófok korábban a Somogy Megyei Településgazdálkodási és Kertészeti Vállalattól vásárolta meg a részvényeket, ebből lett a Zöldfok elnevezésű szolgáltató cég, melyből a balatoni főváros először 2005-ben értékesített 776 millió forintért az osztrák AVE-nak 44 százaléknyit, majd 2009-ben újabb 25 százalékot, 1,1 milliárd forintért. Az osztrák tulajdonost más, külföldi tulajdonú hazai szolgáltatókhoz hasonlóan az állam nemrég kivásárolta. Azóta NHSZ Zöldfok Zrt. a cég neve, amelynek többségi tulajdonosa a tatabányai székhelyű, állami kézben lévő AVE Magyarország Hulladékgazdálkodási Kft. Siófoknak 2010-ben is 25 százaléknyi tulajdonrésze volt a cégben, ami máig megmaradt, miközben az állam kivásárolta az osztrákokat.

a Siófok-térségi önkormányzatok által uniós támogatásból építtetett észak-somogyi hulladékkezelő telepet Somban. Ennek a telepnek az üzemeltetését a helyhatóságok a régió akkori egyeduralkodó szolgáltatójára, az akkor még osztrák többségi tulajdonú, siófoki székhelyű AVE Zöldfok Zrt.-re bízták

Három évvel később 2013-ban – újabb, 3,1 milliárd forintos uniós támogatás elnyerését követően – már arra szerződött az önkormányzati konzorcium (továbbiakban csak: társulás) a Közgép Zrt.-vel és a Duviép 2000 Zrt.-vel, hogy a somi lerakó területén építsen fel egy európai csúcstechnológiát képviselő, lézer vezérelte hulladékválogatót. Csakhogy – ahogy erről a magyarnarancs.hu beszámolt – a 2015-ös próbaüzem során azonban kiderült, hogy a Közgép-vezette kivitelező konzorcium által felépített válogató nem teljesíti az elvárt igényeket, mivel például a szétválogatott szemét tisztasága nem megfelelő, illetve a vártnál több emberi erő közreműködését igényli. A Közgép ezt kezdetben nem ismerte el, hosszas tárgyalások kezdődtek, majd – legalábbis ez derül ki Lengyel Róbert siófoki polgármester, hulladékgazdálkodási társulási elnök érdeklődésünkre most elmondott szavaiból – a G-napot követően megenyhültek a Simicska-cég képviselői, és hajlottak az egyezségre, végül vállalták is a hibák kijavítását. „Ez mára megtörtént. Az újabb próbaüzem már nem tárt fel hiányosságokat, igaz,a két éve elkészült válogatómű még ma sem tud üzemelni” – mondta el a magyarnarancs.hu-nak Lengyel Róbert. „Egyrészt a hatósági engedélyekre várunk, másrészt a somi telepet üzemeltető, immár állami többségi tulajdonú NHSZ Zöldfok Zrt. hozzájárulására ahhoz, hogy betehessük a lábunkat a saját tulajdonunkra, azaz cégünk, a Siókom (az önkormányzati társulás által létrehozott nonprofit cég – a szerk.) működtethesse” – tette hozzá a siófoki polgármester.

Lengyel Róbert a hulladékválogatóban

Lengyel Róbert a hulladékválogatóban

 

 

De inkább ez utóbbi itt az igazi gond, mármint a Zöldfok, amely céggel Lengyelék igencsak összevesztek. (A város korábbi problémás ügyeiről, például az ún. kukabotrányról, amikor kiderült, a város számos befolyásos tagjának nem kellett hulladékgazdálkodási díjat fizetniük, részletesen beszámoltunk mi is itt.) Az uniós pénzből épült a somi lerakó ráadásul az önkormányzatok tulajdonában van, ők „csak” az üzemeltetésével bízták meg korábban a Zöldfokot (ezt az egykor magánkézben lévő, ám mára állami többségű céget), ezt a szerződés még egy jó évig érvényben van. (Hogy pontosan milyen megokolásból áll ellen, és miért nem engedi a Zöldfok a társulást bejutni a telepre, arról megkérdeztük a cég vezérigazgatóját, de ő elzárkózott a válaszadás elől. Ha pedig a teljes képre kíváncsi, és érteni akarja, milyen változásokat hozott a szektorban a hulladékszállítás államosítása, olvassa el ezt a cikkünket.)

Magyarán: hiába pályázott és nyert a válogatóüzemre a társulás, és hiába építette meg azt Simicska Lajos cége, most nem tudja a társulás azt használatba venni, mert nem engedik hozzá. Márpedig az érintett önkormányzatok türelmetlenül várják az indulást, hiszen a modern technológia segítségével olyan hasznosítható anyagokat (fémet, műanyagot, palackot, papírt) nyernének ki a vegyes hulladékból, amit a társulás által gründolt Siókom Nonprofit Kft. értékesítene, miközben a somi lerakóban akár negyven százalékra is növelhetnék az újrahasznosított anyagok arányát – ez pedig jelentősen csökkentené a költségeiket.

A vita alapja

A Siófok-térségi önkormányzatok költségeit növelte az elmúlt években az a sajátos formáció is, ahogyan a szemétszállítást működtették a régióban – ez röviden annak a vitának az alapja, amely a társulás és az állami cég között dúl.

false

 

Az ugyanis az önkormányzati konzorciumi tanács döntése volt, hogy a Siókom nevű nonprofit cég vegye kézbe a szolgáltatást (azaz a szemétszállítást) és a Zöldfokkal szakítanak, azaz nem tartanak igényt a továbbiakban az alvállalkozói közreműködésre. (El is csábították a dolgozóikat, a kukásokat javarészt, úgy tudjuk, emiatt orrolhatott meg a Zöldfok, és próbál most így betartani...)

A váltás oka az volt, hogy a társulás megítélése szerint a Zöldfok túl drágán dolgozott. A rezsicsökkentés óta eleve nem nagyon lehetséges a rentábilis működés, erre jött még, hogy a Zöldfok a profitját, a magas költségeit is beleépítette abba, amennyiért elvállalta a szolgáltatást (magas vezetői fizetések, jutalmak, szolgálati gépkocsik, ennek feltárására irányult nemrég a Lengyel Róbert közérdekű adatigénylése, erről lásd keretes írásunkat a cikk végén). Az önkormányzatok pedig most amondók, hogy jóval kisebb költséggel dolgozva ők olcsóbban „kihozzák az egészet” (ami vagy így lesz, vagy nem). Lengyel Róbert szerint „mára tarthatatlanná vált, hogy évente több száz millió forintot kellett beletennünk ebbe a rendszerbe veszteségfinanszírozás címén az adófizetők pénzéből. Ennek az egyik oka a rezsicsökkentés volt, a másik pedig az, hogy a Zöldfok a Siókommal fizettette meg a költségeit, s profitérdekelt cégként természetesen könyörtelenül benyújtotta a számlát, az önkormányzatok pedig nem győztek a kasszába nyúlni, hiszen a lakosságtól beszedett díj édeskevésnek bizonyult. Nem volt más választásunk, ha azt akartuk, hogy ne menjen csődbe a saját cégünk.”

Kiakadt a fideszes polgármester is

„Abból nem kérünk a továbbiakban, hogy miközben Siófok évente 150-200 millió forintot kénytelen betenni a kukakasszába, a kukákat ürítő, ma már állami többségi tulajdonú NHSZ Zöldfok Zrt. százmilliós osztalékot termeljen az adófizetők, az önkormányzatok pénzéből” – fogalmazott Schmidt Jenő fideszes, tabi polgármester, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) elnöke. „Eddig a Zöldfoknak volt jó, ezen túl az önkormányzatoknak kell hogy jó legyen, egyetértve a kormányzati törekvéssel, hogy profitorientált piaci szereplőnek nincs helye a közszolgáltatásban. Nem szeretnénk, ha a hulladékgazdálkodásban is a vízszolgáltató DRV-hez hasonló, kezelhetetlen állami trösztök alakulnának ki, abban hiszünk, hogy működtethető a rendszer az önkormányzatok közös megegyezésével. Átláthatóan, hatékonyan, kis költséggel. Így lehet polgárbarát a szolgáltatás. A kukást persze meg kell fizetni, de minden forintra rá akarunk látni és olyan többé nem fordulhat elő, mint korábban, hogy a szemetes cég több tízmillió forintot sporttámogatásra költött, amit persze megfizettetett a díjban a lakossággal.”

 

Ennek azonban véget vetettek a közelmúltban. A Siófok-térségi önkormányzatok elváltak a Zöldfoktól, az „olcsósítás” reményében a Siókomra bízták a szállítást (visszabérelve a Zöldfoktól az uniós projekt során a települések által elnyert járműveket és átvéve dolgozóikat), ez egyben egyfajta magyarázat is az ellentétek kiéleződésére a Zöldfokkal, mely nyilván azt se vette jó néven, hogy nem rá bízták az önkormányzatok az új, lézeres válogató működtetését. Ahogyan Lengyel értelmezi: „Mások az érdekeink. A Zöldfoknak a profit, az önkormányzatoknak (az állami elképzelésekkel egyezően) a nonprofit, vagy a közeli gazdálkodás.” Nyugvópontra persze nem jutott ezzel az ügy – jegyezte meg a társulási elnök-polgármester –, akár a hosszas pereskedésre is felkészültek a (részben) saját cégükkel, a lényeg azonban Lengyel szerint az, hogy kevesebbe kerüljön az adófizetőknek a rendszer fenntartása. Ehhez persze az is kell, hogy betehessék a lábukat saját somi lerakójuk területére, hozzáférve a válogatóműhöz.

Most már viszont az is tudható, hogy – és ez a balatoni „szemétháború” legfrissebb híre – magukra maradtak a csatában, hiszen Seszták Miklós miniszter – akit korábban Lengyel nemrég levélben keresett meg - a napokban megérkezett válasz szerint nem ér rá ebben az ügyben egyeztetni velük.

A polgármester a juttatásokat firtatja

Lengyel Róbert társulási elnök nemrég közérdekű adatigényléssel fordult Szabó Zoltánhoz, a siófoki székhelyű NHSZ Zöldfok Zrt. vezérigazgatójához, melyben annak fizetését és felvett jutalmát firtatta. Lengyel kérdésünkre azt mondta: arra kíváncsi, az önkormányzatok által a Zöldfoknak juttatott adófizetői forintokból „hogyan élt” a cégvezető.

Figyelmébe ajánljuk