Végnapok romjai? – Szigliget

  • Rózsa Melinda
  • 2012. augusztus 3.

Kis-Magyarország

A szigligeti Alkotóház jövőre lesz hatvanéves. Szinte mindenki megfordult itt, aki a magyar irodalmi-művészeti életben számít vagy számított. Megszerették, volt egy kialakult rendszere. A művészek most aggódnak, és nem ok nélkül.

Az Alkotóház nem balos vagy jobbos hely, jár ide Pozsgai Zsolt is meg Esterházy Péter is. Nem véletlenül ő ugrott be példaként, hiszen a kastély, amelyben az Alkotóház helyet kapott, régen az Esterházyaké volt. A 19. század elején épült klasszicista épülethez kilenchektáros arborétum is tartozik, ez szabadon látogatható.

Az Alkotóházba elsősorban nem nyaralni járnak az írók, művészek, hanem alkotni; szezonon kívül, egy-egy hónapra is. A maguk formálta szellemi közeg, a semmihez sem hasonlítható környezet, a kastély és a park csendje, békéje számos jelentős munka világra jövetelében volt meghatározó tényező. Ezt a hangulatot több művész is megörökítette. Most épp (szeptemberig) Stekovics Gáspár portréfotóiból és S. Horváth Ildikó rézkarcaiból látható kiállítás az Alkotóházban.

Tavaly mindez veszélybe került, s már olyan hírek röppentek fel, hogy be fog zárni a ház, mert valakinek fáj a foga az ingatlanra. Ez szerencsére nem történt meg, bár a ház fél évig kétségkívül zárva volt. Miután megszűnt a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány (erről lásd korábbi cikkünket itt), az Alkotóház az állam által létrehozott, szentendrei székhellyel működő Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. kezelésébe került. A cég a szigligetin kívül a zsennyei, hódmezővásárhelyi és kecskeméti alkotóházakat is üzemelteti (ez utóbbi nem nyitott ki a többivel egyidejűleg).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.