Végnapok romjai? – Szigliget

  • Rózsa Melinda
  • 2012. augusztus 3.

Kis-Magyarország

A szigligeti Alkotóház jövőre lesz hatvanéves. Szinte mindenki megfordult itt, aki a magyar irodalmi-művészeti életben számít vagy számított. Megszerették, volt egy kialakult rendszere. A művészek most aggódnak, és nem ok nélkül.

Az Alkotóház nem balos vagy jobbos hely, jár ide Pozsgai Zsolt is meg Esterházy Péter is. Nem véletlenül ő ugrott be példaként, hiszen a kastély, amelyben az Alkotóház helyet kapott, régen az Esterházyaké volt. A 19. század elején épült klasszicista épülethez kilenchektáros arborétum is tartozik, ez szabadon látogatható.

Az Alkotóházba elsősorban nem nyaralni járnak az írók, művészek, hanem alkotni; szezonon kívül, egy-egy hónapra is. A maguk formálta szellemi közeg, a semmihez sem hasonlítható környezet, a kastély és a park csendje, békéje számos jelentős munka világra jövetelében volt meghatározó tényező. Ezt a hangulatot több művész is megörökítette. Most épp (szeptemberig) Stekovics Gáspár portréfotóiból és S. Horváth Ildikó rézkarcaiból látható kiállítás az Alkotóházban.

Tavaly mindez veszélybe került, s már olyan hírek röppentek fel, hogy be fog zárni a ház, mert valakinek fáj a foga az ingatlanra. Ez szerencsére nem történt meg, bár a ház fél évig kétségkívül zárva volt. Miután megszűnt a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány (erről lásd korábbi cikkünket itt), az Alkotóház az állam által létrehozott, szentendrei székhellyel működő Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. kezelésébe került. A cég a szigligetin kívül a zsennyei, hódmezővásárhelyi és kecskeméti alkotóházakat is üzemelteti (ez utóbbi nem nyitott ki a többivel egyidejűleg).

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.