52/47. Mario Puzo

KOmplett

Senki nem tett lófejet az ágyába, így nem tudta, hogy főleg egyetlen művét fogja a világ ismerni csupán, azt is inkább filmváltozatban.

Néztem pár hete az egyik vetélkedőműsort, ahol feltették a kérdést, hogy ki írta A Keresztapa című film alapjául szolgáló regényt. A megfejtőnek nem kellett volna nagyon megerőltetni magát, elég sok betű meg volt adva a névből, mégse ment a dolog. Holott a fickóra nézve borítékoltam volna, hogy a filmváltozaton nőtt fel. (A műsorvezető kicsit poénkodott még azon, hogy a játékos biztosan szemérmességből nem nevezte meg az alkotót, neve magyar hangzása okán…) Nálam fordítva volt a dolog, a filmet évekig nem néztem meg (négy éve viszont két nap alatt a hármat, mert rákattantam), ám mivel mindenki abból idézgetett, a könyvet elolvastam. És érdekelni kezdett a szerző is.


Fotó: Lékó Tamás

Termékeny alkotó volt, A Keresztapa mellett A Család révén ismerhetjük még. Nem állt tőle távol a filmes gondolkodás, a legendás mű adaptálásánál is segédkezett, 1974-ben saját eredeti forgatókönyvvel is előrukkolt, sőt, az első Supermanek születése körül is ott bábáskodott. Nemrég olvastam első regényét, a Pokoli porondot is, ami hatásvadász címe ellenére kellemes olvasmánynak bizonyult. Egyszóval Puzo kívülről nézve rettentően sikeres ember volt. Magánéletéről, ambícióiról nem sokat tudok, de valahogy azt képzelem, nem lehetett könnyű neki. Mert ugye tipikusan egykönyvű szerzőnek nem nevezhetnénk, ha a siker, ráadásul az irodalmi sikertől elrugaszkodó világsiker volt a célja, azt is elérte. Ez bőven több, mint amire egy szegény szicíliai bevándorló család sarjaként reménye lehetett. A Keresztapában sikerült neki az a truváj, hogy a felületes olvasót is vezetni tudta a krimiszál, a bosszúk, a szövevényes családi sor kapcsán, és a műveltebb olvasót is meg tudta szólítani. Erre nagyon sokan áhítozunk. Úgy írni, hogy az több szinten hathasson, mindenki megtalálja benne a kedvére valót.

Az irodalom persze nem a Kívánságkosár, jó esetben nem is a reménybeli olvasókra kacsinthatva készülnek a művek. Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy A Keresztapa sikere csak és kizárólag a szerencsén múlott. A szerző kapcsán sokat gondolkodom arról, mennyire bénító lehet, ha egy mű ennyire saját útra tér, függetlenedik az írójától, akinek azon kell gondolkodni (vagy ha nem gondolkodik ilyesmiken, szembesülnie), hogy taglózó elvárások árnyában alkot ezentúl tovább. És hogyan lehet azt megélni, hogy semmilyen későbbi munka nem kerül ilyen magas polcra? El tudom persze azt is képzelni, hogy Puzo A Keresztapa sikerével megvásárolta a nyugalmát: hogy azon túl azt ír, amit akar. Én mindenesetre buzdítok minden olvasót: érdemes a többi könyvébe is belevágni.

A fotót még a Maffia-klub című regényemhez készítettük, én akartam lenni valamiféle női Don Corleone. Elég pofás kis maffiózónőnek tűnök, gondolom ma is, de a cselszövések helyett inkább rendelek egy pizzát…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.