Nyugodj békében, Larry Hagman!

KOmplett

Pár éve nosztalgiáztunk egy ismerősömmel, és előkerült a Dallas. Én akkor sajnálkoztam, hogy szegény Larry, kár, hogy olyan fiatalon elvitte az alkohol. Ismerősöm kardoskodott, hogy tévedés: Larry él. Végül fogadtunk, a tét egy üveg whisky volt.

Bár elvesztettem a fogadást, én azért mégis örültem, kerestem képeket az öreg lókötőről, és megállapítottam, hogy a betegség, illetve az évek múlásának dacára remekül néz ki, sokan megirigyelhetnék, milyen jól tartja magát. (Emlékszünk még ugye a legendás flegma nyilatkozatára, amikor odavetette a sajtónak, hogy az a fő különbség a gazdag és a szegény alkoholista között, hogy a gazdagnak van pénze májcserére. Persze a végső következményeket ő sem úszhatta meg.)

Gyerekként persze én is rátapadtam a Dallasra, de akkoriban még nem ő tetszett nekem, hanem Mitch, Lucy férje, a szőke szépfiú. A barátnőim szíve is felváltva dobbant hol Bobbyért, hol Rayért. Jockeyért úgy öt éve kezdtem el rajongani. Akkor kaptam meg ugyanis karácsonyra egy kedves ismerősömtől viccből DVD-n a sorozat negyedik és ötödik évadát. Álmomban sem gondoltam volna, hogy ismét rákattanok. Egy sötét, üres januári délutánon – mikor egyáltalán nem tudtam magammal mit kezdeni – tettem be a lejátszóba. És nem volt megállás. Napok, hetek röppentek el az életemből. Semmi más nem érdekelt, ahogy lett egy kis szabadidőm, belevetettem magam a babzsákfotelbe, és szaladtak egymás után a negyvenöt percek. (A környezetemet is gyilkoltam ezzel, L. például határozottan összerándult, valahányszor felcsendült a legendás főcímzene, amit később letöltöttem a telefonomra csengőhangként…) A dolog pikantériája, hogy amit hallani lehetett belőle, az sem volt túl vonzó, mivel jó pár évadot németül néztem, a széria egy része ugyanis külföldről érkezett. Ekkor már egyértelműen Jockey volt a kedvencem, pontosabban J.R. (Azóta egyébként nem is áll rá a szám a Jockeyra, a J.R. sokkal keményebb és kifejezőbb, a Jockey olyan, mint egy becézés, és ezt a figurát még a szerelmei/női sem igen becézgették. Nem az karakter volt. Ugyanez ez a helyzet a varázslatos Linda Greyjel is, Sue Ellennel, a mi Samanthánkkal…)

Larry alapvetően nem lenne az ideálom, nem kedvelem az ilyen egy tömbből faragott, kurta lábú, nagyfejű típusokat. De benne volt valami. Hihetetlen sárm, megmagyarázhatatlan vonzerő. Imádtam a csodálatos haját, ami évekig úgy terült el a fején, mint valami tömör csokimáz. A mosolyát, gonosz nevetését pedig említeni sem kell, alap. Sokáig gyakoroltam én is, ma már elég jól sikerül utánoznom. Nagy volt az örömöm, mikor megtudtam, készülnek a folytatások. (Nemrég írtam az új részekről, épp itt, a Narancsban.) Döbbenetes volt látni, mennyire önmaga maradt, és hogyan képes uralni most is vásznat, mindenki más elbújhat – illetve most már csak elbújhatott – mögötte.) Hallom, most átírják a forgatókönyvet, megy tovább a sorozat, nélküle. De gondolom a készítők is sejtik: nélküle ez már nem lesz az igazi…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.