52/48. Allen Ginsberg

KOmplett

Elképzelem, ahogy lófrál New York utcáin, és hirtelen meglát egy ismerőst. Megállnak, talán nem is köszöntik egymást. És ő szavalni kezdi a legújabb versét. Amit épp a séta közben írt.

Szokása volt ez: minden bevezető nélkül költeménnyel támadni. A már sokat idézett László Károly (akivel jóban voltak) mesélte, hogy ebben a fura és váratlan performanszban szinte bárki részesülhetett. És hogy ez nagyon jó volt. Képzeljünk el egy kortárs szerzőt, aki így tesz! Én már akkor zavarba jövök, ha valami hivatalos irodalmi esten, ahová nem készültem felolvasással, arra kérnek, mondjak már el fejből valamit. Szinte dadogok ilyenkor, megpróbálom kikerülni a kérést, fura, tőlem egyébként idegen szemérmesség vesz erőt rajtam, inkább hallgatok, próbálom másfelé terelni a beszélgetést. Egyáltalán: ha engem magam egy nem irodalmi szituációban az alkotásaimmal szembesítenek, sorokkal és érzésekkel, elfog a pánik. Mintha nem rólam lenne szó, érzem, hárítom a feltételezést, hogy olyan dolog került ki belőlem, ami rám nézvést bármit is felfedhet. Másoknál sem bírom, ha kedvvel idézgetnek maguktól, attól pedig valóban a hideg ráz, ha a szerző bepárásodott szemmel, esetleg remegő hangon, saját írásművétől meghatódva prezentálja a művét, és így, ebben a formában önmagát. Egyszerűsítve: hideg ráz a puszta alanyiságtól. Dilettánsnak tartom valamiképp, számomra a szöveg nem a szerzőről szól, nem a lelkének egy darabja, hasson bármilyen személyesnek is. A hippiköltők (a beatnemzedék írói-költői) viszont máshogyan gondolkodtak, a művük egyben az életük is volt („Költészetemben túlságosan elemi ereje van az intimitásnak” – írja egy helyütt). Ginsberg is a soraiban élt, egy volt a költészetével, a művével, nem is lehet külön beszélni a kettőről. Ginsberget valóban nem érdekelték a földi javak, amikor már pénzt hozott például a majd minden nyelvre lefordított Üvöltés, amikor már világszerte ismerték a mai napig gyomron ütő Kaddist, ő akkor is egy lepusztult lakásban éldegélt a szerelmével (akinek állandó mutatványa volt egy-egy öngyilkossági kísérlet), és rótta a sorokat, illetve az utcákat, hogy megoszthassa voltaképpen bárkivel, ami létrejött benne.


 

Annak idején épp annyira vonzott ez a fajta én-megosztás, mint amennyire ma ellenállok neki. Mindenkinek van egy hippikorszaka, nekem is volt, békejel, az Üvöltés antológia rongyosra lapozva a nagypapától lenyúlt nagy férfikabát zsebében. Igaz, mi nem magunkat olvastuk fel, hanem Ginsberget, mindig találtunk benne valami újat. (A Kaddis nekem ma is olyan vers, amit szívesen olvasok fel magamnak egy üres szobában, próbálgatom a levegőt, a ritmust közben, ami a szerzőnek olyan fontos volt. Igyekszem megtalálni a helyes tempót, ahogyan leginkább hat. Az ő generációjuk honosította meg az open reading műfaját, amit voltaképp a mai slam elődjének tekinthetünk, nekik volt talán először legalább annyira fontos a jól előadhatóság, mint maga a szöveg. Sokat tanultam tőle a verszenéről.) És bár Ginsberg tényleg bárkinek feltárta magát, azért tudta, hogy „Egy költő számára ez a legnehezebb: fel kell készülnie arra, hogy csak önmagának ír. Én már elég öreg vagyok ahhoz, hogy ne kelljen gyakran erre gondolnom. A lényeg, hogy az ember kiadja magából, megtisztuljon, és hogy mindig megőrizze öntudatát, még ha ez gyakran elég gyötrelmes is”.


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.