Ami nem öl meg, az…?

KOmplett

A mondás szerint ugye: megerősít. Nos, ebben mostanában nem vagyok olyan biztos.

Én magam is igen gyakran használtam ezt a népszerű frázist, főképp, ha nehéz (vagy fárasztó, idegesítő) időszak után voltam. Tetszett a maga bombasztikusságában a mondás, valamiképpen azt jeleztem vele magamnak (és a környezetemnek), hogy lám, én egy nagyon-nagyon erős ember vagyok, hiszen adódott egy szituáció, jött egy vihar, egy krízishelyzet, amiben el is bukhattam volna, de lám, én talpon maradtam, és lám, tanultam is az esetből. Abból, ami ugye meg is ölhetett volna. Ezáltal alaposan aláhúztam a történés horderejét, felturbóztam a veszélyt halálos fenyegetettséggé, ami adott esetben a puszta létemet is kockáztatta volna. Persze tudjuk jól, miről szól ez a kis szentencia, és néha jól is értjük. Voltaképpen az egész nem más, mint egy belső biztatás, hogy legyünk úrrá a teljesen kilátástalannak, feldolgozhatatlannak tűnő történéseken, érzéseken, és abból majd – ha leszűrjük a tanulságokat – még egy lépcsőt mászhatunk a személyiségfejlődésünk létráján. Azt is sugallja ugyanakkor, hogy mindez akár automatikusan, csupán amiatt, hogy átéltük a bajt, erőt ad nekünk. Én éppen az ellenkezőjét látom mostanában, akár a személyes, akár a társadalmi „rosszak” terén. Mert sosem egy menet jön. És a folyamatos lelki és egyéb (morális, egzisztenciális stb.) romlás idején egy-egy túlélt, átvészelt, megúszott katasztrófa már nem erősít, sőt. Az első nehézségek áthidalása idején ugyan még csak-csak lehet egy kis örömet érezni.

Aztán elkezd a személyiség hozzászokni mindehhez, a kezdeti győzelmek már nem is tűnnek győzelemnek, hanem inkább beleépülnek a mindennapi túlélési stratégiákba, a megugrandó feladat kikerülhetetlen lesz, rutin. Kényelmetlen, kellemetlen, „de hát ez van”. És akkor jön egy újabb csapás, a hatása kitart, és jöhet megint az alkalmazkodás. Egyre terhelhetőbbé válik az idegrendszer, le is terhelődik, hajtja magát, amíg tudja. Ami kezdetben elviselhetetlen volt, ma már eltörpül az újak mellett. De a végtelenségig nem lehet ezt csinálni. Jön a robbanás, az összeomlás, a depresszió. Minden szinten.

Látom magamon és magam körül, hogy a tartalékok a vége felé járnak. Én magam például lassan a lakást se hagyom el, ha nem feltétlenül muszáj, rettegek attól is, hogy az utcára lépjek. Mások minden éjjel sírva alszanak el, ha arra gondolnak, másnap be kell menniük a gyűlölt munkahelyükre. Ám közben tudják: örülhetnek, hogy egyáltalán van hová bemenniük. A barátaim többsége keresi a lehetőséget, hogy leléphessen innen. (A közállapotokat akkor még meg sem említettem.) Épp ezek miatt pontosítanék a régi mondáson. Ami nem öl meg, az szépen, adagonként betegít. Elveszi a jó kedélyünket, szorongóvá tesz, nem hagy aludni, felébreszt az éjszaka közepén. A stresszel támad, eltünteti az étvágyat, legyengül a szervezet, megnyílik az ajtó az egyéb betegségeknek is. És még ezekkel együtt sem mondhatjuk el, hogy legalább túl vagyunk valamin. Mert a fenyegetés folyamatos. És jó lenne azt hinnem, hogy ez csak az én depressziós nyavalygásaim láncolatában egy szemecske…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.