A Bizottság-kiállítás és a Nagymesternő 1.

KOmplett

"Feküdtem egy szál bugyiban egy konyhaasztalon, a hasamra szemceruzával már felrajzolt Magyarország-térképpel. És akkor jött Oroszország megtestesítője, Wahorn, a gázcsővel. Marjai Judit lakásában voltunk, a sorozat címe Gáz van babám lett, alig tudtuk befotózni, úgy röhögtem végig, amikor András fenyegető fejjel közeledett."

Wahorn Andrással így ismerkedtem meg:

 

 


 


Fotó: Marjai Judit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feküdtem egy szál bugyiban egy konyhaasztalon, a hasamra szemceruzával már felrajzolt Magyarország-térképpel. És akkor jött Oroszország megtestesítője, Wahorn, a gázcsővel. Marjai Judit lakásában voltunk, a sorozat címe Gáz van babám lett, alig tudtuk befotózni, úgy röhögtem végig, amikor András fenyegető fejjel közeledett. Aztán sokáig nem találkoztunk, egészen az idei Szigetig, ahol így néztünk ki:

 

 


Fotó: Vörös Szilárd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez előtt a performance előtt elhatároztam, húzok valami határt, mert kell lennie határnak, hogy milyen baromságot vállalok be és mit nem, de amikor felhívtak a Műcsarnoktól, hogy kedvet kellene csinálni a kiállításhoz egy előadással a Hogyan viselkednek a majmok – Wahorn András képet fest címűhöz, és hogy már meg vannak a jelmezek (csatolt file-ban küldték a képet), nem tudtam nemet mondani.

 

 

 

 


Fotó: Vörös Szilárd

 

 

Mellettem az intelligens gorilla a mikrofonnal a kishúgom, ő fordított közben, hogy a külföldiek is élvezhessék az előadást. Dög meleg volt a cucc, külön jó volt, hogy az én feladatom csak az ösztönös viselkedés volt, fetrengtem és kurkásztam, mint délelőttönként amúgy is.

Aztán vezettem a kiállításban tárlatot, és részt vettem az irodalmi sorozaton is az alábbi szöveggel. (Azért teszem ide ki, mert sehol máshol nem olvasható.)

„Minden napra jut egy szamba, jut egy twist

Ki az aki engem ma este hazavisz?” – ez volt a mottója a Bizottság-kiállítás irodalmi és zenei programsorozata utolsó előtti estjének, ahol Jánossy Lajossal és a Moha zenekarral léptünk fel. Úgy akartam kinézni – a Depresszió című dal ihletésére – mint egy nyolcvanas évekbéli lakótelepi partyarc, de végül Liz Taylorra és egy 1975-ös aerobikedzőre sikerült csak hajaznom. Ízléses fülbevalóm Bárdos Deák Ági ajándéka… Tehát a szöveg:

Amikor Zen Zolival zenélni akartunk

 

Belebetegedtem, annyit készültem erre az estre. Az első tervem az volt, hogy a Jégkrémbalett inspirálására megírom a Nagy Bizottság musicalt, amit a Karafiáth Orsolya népi zenekar ad majd elő a színpadon. A zenekar tagjai persze én voltam, dorombon, lábason, furulyán és pánsípon, pár szép dal el is készült közben. De ez nagy mű lett volna, tíz percbe nem sűríthető, a főszereplői King Kong és a Bizottság tagjai, meg persze én. De az én művemben túl sok volt a logika, lett volna benne történet, meg ilyen felesleges dolgok, hát feladtam. „Te jó ég, Orsi – mondta a barátom –, nem az akadémiai székfoglalódra készülsz, hanem a Bizottságnak, a Bizottságról írsz szöveget! Az lehet bármilyen. De ha nem olyan lesz, az se baj.” Így aztán a hívóidézet nyomán arra gondoltam, megemlékezem egy régi kedves ismerősömről, aki belecsöppentett ebbe az egészbe, aki belevitt a nyolcvanas évekbe, és akivel soha nem valósítottuk meg zenekari álmainkat. Nem tudom, mi lett vele, zűrös ügyek után (de tényleg életveszélyes ügyek voltak ezek) eltűnt, felszívódott, hogy hogyan él ma, vagy él-e még egyáltalán, azt sem sejthetem… Most megírtam pár tervezett dalunkat is, hogy azért a musicaljellegből is maradjon valami. Az első egyben a felolvasásom nyitánya lesz (kíséret: melodika), és a dal eredeti címe (Love me tender) egyszerre kérés a közönség felé is. Zoli szerint van jövő az eszperente nyelvben, hát íme:

 

 

 



 

 

 

 

A szakács, aki lesütötte a szemét

 

Erre gyere kedvesem,

levest merek neked!

Szemembe nyers pecsenye

eresztett levet…

 

Lenyeled-e tenyered?

Nem engedhetem!

Edd meg velem lelkesen

keserves flekkenem!

 

Ne berzenkedj, ne remegj.

lefetyelj tejet!

Geil desszertem tere lesz

szeerv-rendszered!

 

És most nézzük, hogyan jutottam el idáig:

Nekem a nyolcvanas évek a kilencvenesek voltak, kazettáról. Legalábbis 1993 nyarától kezdve, Zen Zolival ugyanis akkor ismerkedtem meg. Addig ment a maximális jelen, Napoleon Boulevard, Neoton família. Nehéz idők voltak. Anyám szerelmes volt Balázs Fecóba, aki szerinte a legszebb férfi Magyarországon, ha nem nemzetközi szinten, bár a nemzetközi terepet nehezen tudta volna bemérni, Moszkván kívül ugyanis nem járt sehol a világban. (Apám szerencsére nem hasonlított Fecóra, bár Ferencnek hívták őt is.) 1993 utólag lidérces egy évnek tűnik: megvettük a Révész 1993-at, és az év fő szenzációja, a Nagy utazás címadó dala az amúgy főképp csak Pink Floydot és klasszikus zenét hallgató apám kedvence lett – de akkoriban, még Zen Zoli előtt ez volt nekem a zenei világ. Meg persze az ősrégiek, Elvis, az Illés, a Beatles, ők amúgy azóta is, és természetesen Koncz Zsuzsa. Az iskolában is maradtunk a gyökereknél, legalábbis hivatalos szinten, a matektanárom, akibe szerelmes voltam, az orrával furulyázott, ha jól oldottunk meg egy másodfokú egyenletet, és a tanárzenekar fő slágere a Csáó Marina volt, plusz a fizikatételek megzenésítése, amit ha megtanultunk, elég volt a ketteshez. Ezért nem fogom soha elfelejteni a Newton négyet, ami így hangzott: „Ha nem hatsz rám és helyben maradok, vagy egyenesen tovább haladok! De hogyha hatsz rám, az éppen akkora, mint tömegem és gyorsulásom szorzata! Hogyha hatsz rám, én visszahatok! Nyugalmadat én is megzavarom! Én tehetetlenkedem, te tehetetlenkedsz, mi tehetetlenkedünk, ők tehetetlenek, és ami megmarad, az az energia! Utánunk az entrópia!”

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.