Száz híres/87. Nick Hornby

KOmplett

„Azt mondani, hogy bármit megtehetek, amit csak akarok, olyan, mint kihúzni a dugót a kádból, és azt mondani a víznek, hogy mehet, ahová akar. Próbáljátok ki, és meglátjátok, mi történik.”

Egyszer készült rólam egy fotósorozat a békásmegyeri panelrengeteg közepén, a háztetőn. Ki kellett üljek a felforrósodott alumíniumpárkányra, és csábítóan nézni a lencsébe aztán. A lényeg az volt, hogy látszódjék alattam a mélység, de én mégis magabiztosan álljak a zuhanás peremén. Egyetlenegyszer pillantottam le, és azóta sem feledem azt a gyomorba vágóan erős félelmet, melytől szédülten hátratántorodtam. Rettentően vakmerőnek kell lennie annak, aki képes egy nagy levegőt venni, és ugrani. Jól be vannak biztosítva ezek a tetők egyébként, nagy utánajárás volt megszerezni a kulcsot és az engedélyeket. Hornby regényében, főkedvencemben, a Hosszú út lefelé címűben sem könnyű kijutni az Öngyilkosok házának ugróhelyére, ahol a négy főhős egymásba botlik, ám az utat ott már kitaposták, a kerítésen lukat vágtak, csak egy létra kell, és szabad a kifutó a leszállópálya előtt. A négy szerencsétlen sorsú hős élete más-más módon tragikus és elhibázott, indokaik, amik a befejezés mellett szólnak, alapvetően különbözőek. A fiatal lány, Jess érvei tűnnek elsőre a leggyengébbnek, de nagy tanulság, hogy életekről (miként a kapcsolatokról) kívülállónak nem szabadna ítélkeznie.

false

(Jesst akartam megszemélyesíteni, és újra megmászni a panelt, de egyszerűen képtelen voltam rá, így maradt a gödi ház fakorlátja, és a belátható nevetséges mélység, amitől maximum a lábamat törném. Gyerekkoromban szédítőbbnek rémlett, és nem értettem, a szüleim miért nevettek ki csupán, ha azzal fenyegetőztem, hogy én bizony leugrom, ha nem kapok meg ezt vagy azt…) A könyv ezt a négy sorsot, illetve történetük összefonódását mutatja be, a szerzőtől megszokott abszurd humorral. Hornby is azok közé tartozik, akinek a könyveit évről évre rohamszerűen újraolvasom, és lehet tudni, ha könnyezve nevetek a metrón, tuti egy könyve van a kezemben.

Nemrég részt vettem egy kerekasztal-beszélgetésen, ahol a pop és irodalom téma körül sétálgattunk, azt elemezvén, hogy vajon hol húzódik a határvonal szép- és szórakoztató irodalom között, és itt természetszerűen vetődött fel Hornby neve, és az, hogy az a fajta hagyomány, ami a brit prózából eredeztethető, vajon melyik kategóriába suvasztható be. És nagy kérdés volt az is, hogy ez a vonal a magyar irodalomban miért nem tud gyökeret ereszteni. (Kapásból csak egy regény, Inkei Bence Mirelitje ugrik be, mely hasonló nyomvonalon halad, és annak a recepciójánál is látható, milyen értetlenül álltak hozzá mind az olvasók, mind az a kevés számú kritikus, aki egyáltalán felkapta a fejét a megjelenésre.) Nekem egyébként nagy vágyam ezt az irányt követni, és mondjuk egy olyan könyvvel előrukkolni, mint másik kedvencem, a Meztelen Juliet.

Hornby hősei teljesen hétköznapi alakok: nők a válás szélén, focirajongó félfelnőttek, tinédzser anyák. Nyelvezete is az élőbeszédet hozza, a regényszerkesztés általában egyszerű, a narráció nemegyszer egyes szám első személyű. Mégsem tarthatók ponyvának ezek a munkák, gonddal megírt, érvényes történetek, melyek még sötétségükben és szomorúságukban is szórakoztatóak tudnak lenni. Mindig azt érzem, ha belemerülök a könyveibe, hogy az életem és körülöttem mindenkinek az élete alapjaiban el van cseszve, de ez nem baj, inkább a dolgok szükségszerű velejárója, ami pár lépés távolságból szemlélve legtöbbször élvezhető is lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.