Száz híres/87. Nick Hornby

KOmplett

„Azt mondani, hogy bármit megtehetek, amit csak akarok, olyan, mint kihúzni a dugót a kádból, és azt mondani a víznek, hogy mehet, ahová akar. Próbáljátok ki, és meglátjátok, mi történik.”

Egyszer készült rólam egy fotósorozat a békásmegyeri panelrengeteg közepén, a háztetőn. Ki kellett üljek a felforrósodott alumíniumpárkányra, és csábítóan nézni a lencsébe aztán. A lényeg az volt, hogy látszódjék alattam a mélység, de én mégis magabiztosan álljak a zuhanás peremén. Egyetlenegyszer pillantottam le, és azóta sem feledem azt a gyomorba vágóan erős félelmet, melytől szédülten hátratántorodtam. Rettentően vakmerőnek kell lennie annak, aki képes egy nagy levegőt venni, és ugrani. Jól be vannak biztosítva ezek a tetők egyébként, nagy utánajárás volt megszerezni a kulcsot és az engedélyeket. Hornby regényében, főkedvencemben, a Hosszú út lefelé címűben sem könnyű kijutni az Öngyilkosok házának ugróhelyére, ahol a négy főhős egymásba botlik, ám az utat ott már kitaposták, a kerítésen lukat vágtak, csak egy létra kell, és szabad a kifutó a leszállópálya előtt. A négy szerencsétlen sorsú hős élete más-más módon tragikus és elhibázott, indokaik, amik a befejezés mellett szólnak, alapvetően különbözőek. A fiatal lány, Jess érvei tűnnek elsőre a leggyengébbnek, de nagy tanulság, hogy életekről (miként a kapcsolatokról) kívülállónak nem szabadna ítélkeznie.

false

(Jesst akartam megszemélyesíteni, és újra megmászni a panelt, de egyszerűen képtelen voltam rá, így maradt a gödi ház fakorlátja, és a belátható nevetséges mélység, amitől maximum a lábamat törném. Gyerekkoromban szédítőbbnek rémlett, és nem értettem, a szüleim miért nevettek ki csupán, ha azzal fenyegetőztem, hogy én bizony leugrom, ha nem kapok meg ezt vagy azt…) A könyv ezt a négy sorsot, illetve történetük összefonódását mutatja be, a szerzőtől megszokott abszurd humorral. Hornby is azok közé tartozik, akinek a könyveit évről évre rohamszerűen újraolvasom, és lehet tudni, ha könnyezve nevetek a metrón, tuti egy könyve van a kezemben.

Nemrég részt vettem egy kerekasztal-beszélgetésen, ahol a pop és irodalom téma körül sétálgattunk, azt elemezvén, hogy vajon hol húzódik a határvonal szép- és szórakoztató irodalom között, és itt természetszerűen vetődött fel Hornby neve, és az, hogy az a fajta hagyomány, ami a brit prózából eredeztethető, vajon melyik kategóriába suvasztható be. És nagy kérdés volt az is, hogy ez a vonal a magyar irodalomban miért nem tud gyökeret ereszteni. (Kapásból csak egy regény, Inkei Bence Mirelitje ugrik be, mely hasonló nyomvonalon halad, és annak a recepciójánál is látható, milyen értetlenül álltak hozzá mind az olvasók, mind az a kevés számú kritikus, aki egyáltalán felkapta a fejét a megjelenésre.) Nekem egyébként nagy vágyam ezt az irányt követni, és mondjuk egy olyan könyvvel előrukkolni, mint másik kedvencem, a Meztelen Juliet.

Hornby hősei teljesen hétköznapi alakok: nők a válás szélén, focirajongó félfelnőttek, tinédzser anyák. Nyelvezete is az élőbeszédet hozza, a regényszerkesztés általában egyszerű, a narráció nemegyszer egyes szám első személyű. Mégsem tarthatók ponyvának ezek a munkák, gonddal megírt, érvényes történetek, melyek még sötétségükben és szomorúságukban is szórakoztatóak tudnak lenni. Mindig azt érzem, ha belemerülök a könyveibe, hogy az életem és körülöttem mindenkinek az élete alapjaiban el van cseszve, de ez nem baj, inkább a dolgok szükségszerű velejárója, ami pár lépés távolságból szemlélve legtöbbször élvezhető is lehet.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.