A Werckmeister harmóniákról: Tarr-vágás

  • Schubert Gusztáv
  • 2001. április 19.

Könyv

Nagy mű-e a Werckmeister harmóniák? - kérdezi Jánossy Lajos (Magyar Narancs, 2001. április 5., 28-29. oldal). Költői kérdés, már ha igaz, hogy ízlésekről nincs mit vitatkozni. Nekem nagy mű, neki meg kicsi. A kritika múzsája mentsen attól, hogy megtérítsem. Különben is,
Nagy mű-e a Werckmeister harmóniák? - kérdezi Jánossy Lajos (Magyar Narancs, 2001. április 5., 28-29. oldal). Költői kérdés, már ha igaz, hogy ízlésekről nincs mit vitatkozni. Nekem nagy mű, neki meg kicsi. A kritika múzsája mentsen attól, hogy megtérítsem. Különben is,

minden remekműnek vannak hibái,

nélkülük ugyanolyan hazug lenne, mint a makulátlan werckmeisteri harmónia. A remekmű nem attól remek, hogy tökéletes, hanem attól, hogy olyan érzéki tudásban részeltet - ha képes vagyok elfogadni -, amelyben nélküle nem lehetne részem.

Nekem ez a vita annyiban izgalmas, amennyiben a kritika határait feszegeti.

A kritika természetéből adódóan kanonizál. Nem biztos, hogy jól jár vele, de nem tud másképpen cselekedni. Minden kor, minden divathullám meghirdeti és közzéteszi a maga kánonját és rangsorát, márpedig minden toplistának az a sorsa, hogy idővel köznevetség tárgyává váljék. Merthogy - a szellemi renyheség és a kereskedelmi haszon okán - minden stíluskorszak a csömörig élvezi önnön vélt tökéletességét. Minden kornak és stíluskorszaknak vannak persze remekművei, amelyek túlélik a következő ellentrendet és feltámadnak, de hogy melyek a "nagy mű" kritériumai, azt megint csak pimasz önbizalommal lehetne pontokba szedni. Még a terjedelem sem biztos: egy egyperces is lehet "nagy mű", olykor pontosabban visszaadja a kor szellemét - hogy egy lényeges kritériumot azért mégis megnevezzünk -, mint a sorsok százait hömpölyögtető regényfolyamok.

A kritikusnak mindenekelőtt saját

bírói szerepkörével kell leszámolnia

Elég belevegyülnöm minden évben a vetítések utáni filmszemle forgatagába (ahány ember, annyiféle - megfellebbezhetetlen - vélemény), hogy újra elmenjen a kedvem a "kritikai kritikától", és eszembe jusson: a rangsorolás és az ítéletmondás a kritikának nem érdeme, hanem hendikepje. A jó kritika feltétele, hogy szerzője kiégesse magából a gőgöt, s ne akarja megmondani a többieknek, hogy mit lássanak és mit érezzenek, ha megnézik ezt vagy azt a filmet. Az ember magának kritizál, magának teszi föl a kérdést: miért sodort el vagy hagyott hidegen az, amit láttam. Jó esetben az olvasó kíváncsian beleles a vállam fölött a szövegbe, s kedvet kap tőle, hogy maga is egyedül maradjon a filmmel, s rákérdezzen: tényleg, miért is tetszett?

Jánossynak nem tetszett a Werckmeister, s ez magánügy. Tulajdonképpen az is, hogy miért nem tetszett neki. Vitatkozni azért érdemes vele, mert módszere elárulja, hogy mennyire belénk épült a normatív - külsődleges szempontokból kiinduló - kritika, lázadni is csak szabályok szerint tudunk ellene.

Jánossy is kánonban gondolkodik. Hogy éppenséggel ellenkánonban, attól még dogmatikus marad az érvelése. Azért nem tetszik neki a Werckmeister, mert nem felel meg egy esztétikai tézisnek, miszerint a metafizika és realizmus nem férnek meg egymással. Persze hogy nem, de mégis együtt állnak, példának okáért elég abszurd, hogy hatvanöt kilónyi izom, ín, ideg e pillanatban épp önmagáról gondolkodik. Ez a kettősség a végzetünk és az erőnk, az emberi élet értelmezhetetlen a transzcendencia nélkül, az emberfölötti világ pedig üres nélkülünk. Nem a filmkritika maradt metafizikai éhkoppon, hanem a világ. A nagy kulturális kataklizmák éppenséggel akkor ütöttek be, amikor a testet vagy a lelket feleslegesnek vagy veszedelmesnek ítélték. Egyébként a művészi gyakorlat a bizánci arany háttér eltűnése óta folyamatosan kontrázza ezt a dogmát, a metafizikus tér mindig toszkán vagy a flamand táj képében tárul elénk, a szentek arca firenzei vagy genti nemesek, vagy (gyakrabban) takácslegények vonásait mutatja. Dante pedig szinte az egész korabeli Itáliát bepakolja a föld alá, nem esztétikai megfontolásból, hanem, mert számára a pokol az e világ folytatása. A Werckmeister profán szentsége réges-régi hagyományt emel fel újra.

A földi lét, ha nem több önmagánál, merő mechanikai mutatvány, anyag és energia számszakilag leírható helycseréje. Az "isteni" ember nélkül testetlen gondolat, sorsa nincs, tétje sincs, érdektelen, megfoghatatlan.

A nagy művészet tud e széttéphetetlen kötelékről, a kicsi - nem.

A Werckmeister

nem prófétai mű,

nem is szimbolikus, ellenkezőleg, nagyon is realista. De történetesen egy olyan világot ír le, amely elvesztette a metafizikus tágasságát. A Werckmeister társadalma s minden hőse ettől koldul, kiábrándult értelmiségi, szent félkegyelmű, a kultúrát (vagy inkább a romjait) dúló barbárhad. Mindenkit az elveszett harmóniához való viszonya határoz meg. Senkinek sincs hatalmában, hogy megállítsa a romlást, azt, hogy a lélekkel telített anyagból lelketlen sár legyen. Krasznahorkai könyve ennek a folyamatnak - a test felbomlásának - a diadalmas leírásával zárul, Tarr filmje pedig az utolsó, az emberi-isteni világ egységét még őrző ember - Valuska - "agyhaláláéval". Minden elsimul, mondják éjsötét iróniával, s akkor majd jó lesz, nem fáj majd tovább, ami kiveszett belőlünk.

Mindez valóban túl van a szociológia illetékességi körén. És innen a skolasztikus metafizika sivár okoskodásán. A művészet köztes tartományában járunk: egy nagy mű érzéki mikrokozmoszában, egy alaposan átgondolt, de mégsem tételes igazságokból teremtett világban, ahol semmi sem dermed a kánonok örök bizonyosságába, ahol mindent anyag és szellem küzdelme mozgat, ahol a néző jutalma nem a mindentudás, hanem a kétely.

Schubert Gusztáv

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.