A Werckmeister harmóniákról: Tarr-vágás

  • Schubert Gusztáv
  • 2001. április 19.

Könyv

Nagy mű-e a Werckmeister harmóniák? - kérdezi Jánossy Lajos (Magyar Narancs, 2001. április 5., 28-29. oldal). Költői kérdés, már ha igaz, hogy ízlésekről nincs mit vitatkozni. Nekem nagy mű, neki meg kicsi. A kritika múzsája mentsen attól, hogy megtérítsem. Különben is,
Nagy mű-e a Werckmeister harmóniák? - kérdezi Jánossy Lajos (Magyar Narancs, 2001. április 5., 28-29. oldal). Költői kérdés, már ha igaz, hogy ízlésekről nincs mit vitatkozni. Nekem nagy mű, neki meg kicsi. A kritika múzsája mentsen attól, hogy megtérítsem. Különben is,

minden remekműnek vannak hibái,

nélkülük ugyanolyan hazug lenne, mint a makulátlan werckmeisteri harmónia. A remekmű nem attól remek, hogy tökéletes, hanem attól, hogy olyan érzéki tudásban részeltet - ha képes vagyok elfogadni -, amelyben nélküle nem lehetne részem.

Nekem ez a vita annyiban izgalmas, amennyiben a kritika határait feszegeti.

A kritika természetéből adódóan kanonizál. Nem biztos, hogy jól jár vele, de nem tud másképpen cselekedni. Minden kor, minden divathullám meghirdeti és közzéteszi a maga kánonját és rangsorát, márpedig minden toplistának az a sorsa, hogy idővel köznevetség tárgyává váljék. Merthogy - a szellemi renyheség és a kereskedelmi haszon okán - minden stíluskorszak a csömörig élvezi önnön vélt tökéletességét. Minden kornak és stíluskorszaknak vannak persze remekművei, amelyek túlélik a következő ellentrendet és feltámadnak, de hogy melyek a "nagy mű" kritériumai, azt megint csak pimasz önbizalommal lehetne pontokba szedni. Még a terjedelem sem biztos: egy egyperces is lehet "nagy mű", olykor pontosabban visszaadja a kor szellemét - hogy egy lényeges kritériumot azért mégis megnevezzünk -, mint a sorsok százait hömpölyögtető regényfolyamok.

A kritikusnak mindenekelőtt saját

bírói szerepkörével kell leszámolnia

Elég belevegyülnöm minden évben a vetítések utáni filmszemle forgatagába (ahány ember, annyiféle - megfellebbezhetetlen - vélemény), hogy újra elmenjen a kedvem a "kritikai kritikától", és eszembe jusson: a rangsorolás és az ítéletmondás a kritikának nem érdeme, hanem hendikepje. A jó kritika feltétele, hogy szerzője kiégesse magából a gőgöt, s ne akarja megmondani a többieknek, hogy mit lássanak és mit érezzenek, ha megnézik ezt vagy azt a filmet. Az ember magának kritizál, magának teszi föl a kérdést: miért sodort el vagy hagyott hidegen az, amit láttam. Jó esetben az olvasó kíváncsian beleles a vállam fölött a szövegbe, s kedvet kap tőle, hogy maga is egyedül maradjon a filmmel, s rákérdezzen: tényleg, miért is tetszett?

Jánossynak nem tetszett a Werckmeister, s ez magánügy. Tulajdonképpen az is, hogy miért nem tetszett neki. Vitatkozni azért érdemes vele, mert módszere elárulja, hogy mennyire belénk épült a normatív - külsődleges szempontokból kiinduló - kritika, lázadni is csak szabályok szerint tudunk ellene.

Jánossy is kánonban gondolkodik. Hogy éppenséggel ellenkánonban, attól még dogmatikus marad az érvelése. Azért nem tetszik neki a Werckmeister, mert nem felel meg egy esztétikai tézisnek, miszerint a metafizika és realizmus nem férnek meg egymással. Persze hogy nem, de mégis együtt állnak, példának okáért elég abszurd, hogy hatvanöt kilónyi izom, ín, ideg e pillanatban épp önmagáról gondolkodik. Ez a kettősség a végzetünk és az erőnk, az emberi élet értelmezhetetlen a transzcendencia nélkül, az emberfölötti világ pedig üres nélkülünk. Nem a filmkritika maradt metafizikai éhkoppon, hanem a világ. A nagy kulturális kataklizmák éppenséggel akkor ütöttek be, amikor a testet vagy a lelket feleslegesnek vagy veszedelmesnek ítélték. Egyébként a művészi gyakorlat a bizánci arany háttér eltűnése óta folyamatosan kontrázza ezt a dogmát, a metafizikus tér mindig toszkán vagy a flamand táj képében tárul elénk, a szentek arca firenzei vagy genti nemesek, vagy (gyakrabban) takácslegények vonásait mutatja. Dante pedig szinte az egész korabeli Itáliát bepakolja a föld alá, nem esztétikai megfontolásból, hanem, mert számára a pokol az e világ folytatása. A Werckmeister profán szentsége réges-régi hagyományt emel fel újra.

A földi lét, ha nem több önmagánál, merő mechanikai mutatvány, anyag és energia számszakilag leírható helycseréje. Az "isteni" ember nélkül testetlen gondolat, sorsa nincs, tétje sincs, érdektelen, megfoghatatlan.

A nagy művészet tud e széttéphetetlen kötelékről, a kicsi - nem.

A Werckmeister

nem prófétai mű,

nem is szimbolikus, ellenkezőleg, nagyon is realista. De történetesen egy olyan világot ír le, amely elvesztette a metafizikus tágasságát. A Werckmeister társadalma s minden hőse ettől koldul, kiábrándult értelmiségi, szent félkegyelmű, a kultúrát (vagy inkább a romjait) dúló barbárhad. Mindenkit az elveszett harmóniához való viszonya határoz meg. Senkinek sincs hatalmában, hogy megállítsa a romlást, azt, hogy a lélekkel telített anyagból lelketlen sár legyen. Krasznahorkai könyve ennek a folyamatnak - a test felbomlásának - a diadalmas leírásával zárul, Tarr filmje pedig az utolsó, az emberi-isteni világ egységét még őrző ember - Valuska - "agyhaláláéval". Minden elsimul, mondják éjsötét iróniával, s akkor majd jó lesz, nem fáj majd tovább, ami kiveszett belőlünk.

Mindez valóban túl van a szociológia illetékességi körén. És innen a skolasztikus metafizika sivár okoskodásán. A művészet köztes tartományában járunk: egy nagy mű érzéki mikrokozmoszában, egy alaposan átgondolt, de mégsem tételes igazságokból teremtett világban, ahol semmi sem dermed a kánonok örök bizonyosságába, ahol mindent anyag és szellem küzdelme mozgat, ahol a néző jutalma nem a mindentudás, hanem a kétely.

Schubert Gusztáv

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.