A Werckmeister harmóniákról: Tarr-vágás

  • Schubert Gusztáv
  • 2001. április 19.

Könyv

Nagy mű-e a Werckmeister harmóniák? - kérdezi Jánossy Lajos (Magyar Narancs, 2001. április 5., 28-29. oldal). Költői kérdés, már ha igaz, hogy ízlésekről nincs mit vitatkozni. Nekem nagy mű, neki meg kicsi. A kritika múzsája mentsen attól, hogy megtérítsem. Különben is,
Nagy mű-e a Werckmeister harmóniák? - kérdezi Jánossy Lajos (Magyar Narancs, 2001. április 5., 28-29. oldal). Költői kérdés, már ha igaz, hogy ízlésekről nincs mit vitatkozni. Nekem nagy mű, neki meg kicsi. A kritika múzsája mentsen attól, hogy megtérítsem. Különben is,

minden remekműnek vannak hibái,

nélkülük ugyanolyan hazug lenne, mint a makulátlan werckmeisteri harmónia. A remekmű nem attól remek, hogy tökéletes, hanem attól, hogy olyan érzéki tudásban részeltet - ha képes vagyok elfogadni -, amelyben nélküle nem lehetne részem.

Nekem ez a vita annyiban izgalmas, amennyiben a kritika határait feszegeti.

A kritika természetéből adódóan kanonizál. Nem biztos, hogy jól jár vele, de nem tud másképpen cselekedni. Minden kor, minden divathullám meghirdeti és közzéteszi a maga kánonját és rangsorát, márpedig minden toplistának az a sorsa, hogy idővel köznevetség tárgyává váljék. Merthogy - a szellemi renyheség és a kereskedelmi haszon okán - minden stíluskorszak a csömörig élvezi önnön vélt tökéletességét. Minden kornak és stíluskorszaknak vannak persze remekművei, amelyek túlélik a következő ellentrendet és feltámadnak, de hogy melyek a "nagy mű" kritériumai, azt megint csak pimasz önbizalommal lehetne pontokba szedni. Még a terjedelem sem biztos: egy egyperces is lehet "nagy mű", olykor pontosabban visszaadja a kor szellemét - hogy egy lényeges kritériumot azért mégis megnevezzünk -, mint a sorsok százait hömpölyögtető regényfolyamok.

A kritikusnak mindenekelőtt saját

bírói szerepkörével kell leszámolnia

Elég belevegyülnöm minden évben a vetítések utáni filmszemle forgatagába (ahány ember, annyiféle - megfellebbezhetetlen - vélemény), hogy újra elmenjen a kedvem a "kritikai kritikától", és eszembe jusson: a rangsorolás és az ítéletmondás a kritikának nem érdeme, hanem hendikepje. A jó kritika feltétele, hogy szerzője kiégesse magából a gőgöt, s ne akarja megmondani a többieknek, hogy mit lássanak és mit érezzenek, ha megnézik ezt vagy azt a filmet. Az ember magának kritizál, magának teszi föl a kérdést: miért sodort el vagy hagyott hidegen az, amit láttam. Jó esetben az olvasó kíváncsian beleles a vállam fölött a szövegbe, s kedvet kap tőle, hogy maga is egyedül maradjon a filmmel, s rákérdezzen: tényleg, miért is tetszett?

Jánossynak nem tetszett a Werckmeister, s ez magánügy. Tulajdonképpen az is, hogy miért nem tetszett neki. Vitatkozni azért érdemes vele, mert módszere elárulja, hogy mennyire belénk épült a normatív - külsődleges szempontokból kiinduló - kritika, lázadni is csak szabályok szerint tudunk ellene.

Jánossy is kánonban gondolkodik. Hogy éppenséggel ellenkánonban, attól még dogmatikus marad az érvelése. Azért nem tetszik neki a Werckmeister, mert nem felel meg egy esztétikai tézisnek, miszerint a metafizika és realizmus nem férnek meg egymással. Persze hogy nem, de mégis együtt állnak, példának okáért elég abszurd, hogy hatvanöt kilónyi izom, ín, ideg e pillanatban épp önmagáról gondolkodik. Ez a kettősség a végzetünk és az erőnk, az emberi élet értelmezhetetlen a transzcendencia nélkül, az emberfölötti világ pedig üres nélkülünk. Nem a filmkritika maradt metafizikai éhkoppon, hanem a világ. A nagy kulturális kataklizmák éppenséggel akkor ütöttek be, amikor a testet vagy a lelket feleslegesnek vagy veszedelmesnek ítélték. Egyébként a művészi gyakorlat a bizánci arany háttér eltűnése óta folyamatosan kontrázza ezt a dogmát, a metafizikus tér mindig toszkán vagy a flamand táj képében tárul elénk, a szentek arca firenzei vagy genti nemesek, vagy (gyakrabban) takácslegények vonásait mutatja. Dante pedig szinte az egész korabeli Itáliát bepakolja a föld alá, nem esztétikai megfontolásból, hanem, mert számára a pokol az e világ folytatása. A Werckmeister profán szentsége réges-régi hagyományt emel fel újra.

A földi lét, ha nem több önmagánál, merő mechanikai mutatvány, anyag és energia számszakilag leírható helycseréje. Az "isteni" ember nélkül testetlen gondolat, sorsa nincs, tétje sincs, érdektelen, megfoghatatlan.

A nagy művészet tud e széttéphetetlen kötelékről, a kicsi - nem.

A Werckmeister

nem prófétai mű,

nem is szimbolikus, ellenkezőleg, nagyon is realista. De történetesen egy olyan világot ír le, amely elvesztette a metafizikus tágasságát. A Werckmeister társadalma s minden hőse ettől koldul, kiábrándult értelmiségi, szent félkegyelmű, a kultúrát (vagy inkább a romjait) dúló barbárhad. Mindenkit az elveszett harmóniához való viszonya határoz meg. Senkinek sincs hatalmában, hogy megállítsa a romlást, azt, hogy a lélekkel telített anyagból lelketlen sár legyen. Krasznahorkai könyve ennek a folyamatnak - a test felbomlásának - a diadalmas leírásával zárul, Tarr filmje pedig az utolsó, az emberi-isteni világ egységét még őrző ember - Valuska - "agyhaláláéval". Minden elsimul, mondják éjsötét iróniával, s akkor majd jó lesz, nem fáj majd tovább, ami kiveszett belőlünk.

Mindez valóban túl van a szociológia illetékességi körén. És innen a skolasztikus metafizika sivár okoskodásán. A művészet köztes tartományában járunk: egy nagy mű érzéki mikrokozmoszában, egy alaposan átgondolt, de mégsem tételes igazságokból teremtett világban, ahol semmi sem dermed a kánonok örök bizonyosságába, ahol mindent anyag és szellem küzdelme mozgat, ahol a néző jutalma nem a mindentudás, hanem a kétely.

Schubert Gusztáv

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.