Könyv

Dániel András: Odabent a frigóban

Könyv

Aki nem tudná, a rapidrevü a jövő gyerekszínháza.
A hideg meg azért szükséges, mert brit tudósok kutatásai igazolták, hogy a gyerekek mindent szeretnek, ami hideg, mondjuk a jégkrémet meg a hógolyózást tutira. Színházat meg ugye bárhol lehet csinálni. Miért épp egy hűtőszekrény ne lenne ideális alkotó terep. Dániel András sajátosan furcsa, rövid, dramatikus szövegében (pontosabban bábdrámájában) Főren Dezső vörös sálas színházi rendező, egy zsiráf, két csiga, két cickány, egy véletlenül feltűnő élő plüsspanda a hátára ragadt beszélő tábla csokoládéval, na meg néhány későn feltűnő, zöldborsónak öltözött medve és egy hívatlanul érkező hűtőgépszerelő hoz létre egy soha el nem készülő előadást. Kaotikus próbába nyerünk betekintést, ami sajnos másból sem áll, csak kiabálásból, veszekedésből, egymás sértegetéséből és az ekképp kötelező sértődésekből. A feszültséggenerálás nem annyira humoros. Hiába a szerző megannyi ötlete, minden eddiginél érdekesebb könyve ezúttal nem éppen magával ragadó. Sőt, inkább bosszantó. Nincs a történetnek valódi kifutása, hiányzik a fokozás fokozása után a csattanó. Épp Dániel Andrástól olcsó megoldás egy újabb elsötétülés, lezárásként a sötétség motívum újbóli használata – még akkor is, ha egyébként persze jól mutat.
A könyv kivitelezése viszont csodás. A szerző illusztrációit most is öröm nézegetni. Mondjuk nem teljesen világos, miért vannak időnként reneszánsz jelmezben a zsiráf és a csigák, de ezen talán felül lehet emelkedni.

Tilos az Á Könyvek, 2019, 48 oldal, 2990 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.