Könyv

Dániel András: Odabent a frigóban

Könyv

Aki nem tudná, a rapidrevü a jövő gyerekszínháza.
A hideg meg azért szükséges, mert brit tudósok kutatásai igazolták, hogy a gyerekek mindent szeretnek, ami hideg, mondjuk a jégkrémet meg a hógolyózást tutira. Színházat meg ugye bárhol lehet csinálni. Miért épp egy hűtőszekrény ne lenne ideális alkotó terep. Dániel András sajátosan furcsa, rövid, dramatikus szövegében (pontosabban bábdrámájában) Főren Dezső vörös sálas színházi rendező, egy zsiráf, két csiga, két cickány, egy véletlenül feltűnő élő plüsspanda a hátára ragadt beszélő tábla csokoládéval, na meg néhány későn feltűnő, zöldborsónak öltözött medve és egy hívatlanul érkező hűtőgépszerelő hoz létre egy soha el nem készülő előadást. Kaotikus próbába nyerünk betekintést, ami sajnos másból sem áll, csak kiabálásból, veszekedésből, egymás sértegetéséből és az ekképp kötelező sértődésekből. A feszültséggenerálás nem annyira humoros. Hiába a szerző megannyi ötlete, minden eddiginél érdekesebb könyve ezúttal nem éppen magával ragadó. Sőt, inkább bosszantó. Nincs a történetnek valódi kifutása, hiányzik a fokozás fokozása után a csattanó. Épp Dániel Andrástól olcsó megoldás egy újabb elsötétülés, lezárásként a sötétség motívum újbóli használata – még akkor is, ha egyébként persze jól mutat.
A könyv kivitelezése viszont csodás. A szerző illusztrációit most is öröm nézegetni. Mondjuk nem teljesen világos, miért vannak időnként reneszánsz jelmezben a zsiráf és a csigák, de ezen talán felül lehet emelkedni.

Tilos az Á Könyvek, 2019, 48 oldal, 2990 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.