Költő? Hazudsz!

  • - s.i.c. -
  • 1997. július 3.

Könyv

Hallom, amint fölöttem csattog,vers a szivem.(József Attila után)Vers, eredj a francba!(József Attila után)Költők, mér´ nem írtok prózát?!Mer´hogy azt írtok. Könyveitek borítóján felirat: versek, kóbor kritikusok és hóbor posztsznobmodern olvasók megtévesztésére.Valaki regényíró mondta, az is hülye, aki százötven oldalnál hosszabb regényt ír.
Nincs olyan hülye, aki elolvassa. A versírók is tanultak kunderául, falják a világot kunderástul, és még az Istennek se írnának másfél oldalnál többet. A posztmodern zacikonyhán (a kávét már rég lefőzték előlük, a líraillat oly erős, hogy néha még őket is bódulatba ejti) reggel fölteszik a feketelevest, és fölteszik (mert megengedik és nincs jobb dolguk, útban a Parnasszusra testüket a Nemzeti Kulturális Alap - egyfelől - és a Soros Alapítvány - másfelől - támogatja), hogy megváltják, ha nem is a világot, azt is megváltották előlük, de belépőjüket a MÍSZ-be, a Mindenkori Író-talmi Szalonba. Vérlázítóan vérciki, hogy nem elég csak úgy, garabonciás köpönyegüket vállvetve megjelenni, dühítő, hogy nem ismerik (meg) őket épp kinőtt úszógumijukról (és/vagy középkoros pocakjukról). Bizony, az ismeretséghez meg is kell jelenni, holmi jobb lapokban, nem elég a Megyei Harsona. Ezért a versíró már kora reggel erőt vesz szokásos rendes évi fáradtságán, leül a papír/író-/számítógép elé, és mered. A világba, bele. És ír. A világba, bele. Ügyel a helyes adagiolásra, csak semmi fúga. Lágy zenék, andalg, nosztalg, az üstdob csak tíz órakor jő. Üljük körül az üstdobot. Fagyi, gombóc, de ne a torokban, ne a gyomorban, az hogy veszi ki magát, daganattá terjeng, tragi, kuss, vég, édes élet, infantil, te ribizlis. Miután versíró megtízóraizott (részben hozott, s a konvencióhűtőben ráhagyományozott anyagból), ideje lemennie törzskávéházába, törzskávéházából zenés irodalmi kávéházba, hol kézzelfogható közelségbe kerül a valóság, tapintható a füst és a lila köd, valamint néhány irodalmi kékharisnya. A mű közben otthon írja önmagát, be van programozva: 1. tragipantepatetikusnak álcált mondénbohém kezdés, jujgatásba szövegorientált jajgatás: Jaj (értsd: juj), cica, eszem azt a csöpp kis szád. 2. Szenvedéstörténet és metafizika, némi rezignációval leöntve és habzó tejszínnel a tetején: Nélküled még a mennyország is fád. 3. Patridióta gesztus, hazám, hazám, trianon, kozmopolita hegeliánus trikolór: Nem megyek egyedül oda, nem hagylak el, nem én, soha. 4. Némi önismétlő önmutogatás (Jaj, cica...) után a boldog nemvég, a halhatatlanság kispolgári percepciója, dísz kúr(z)ás: Ha jutok isa (vö. por) mennybe, te, cica, csak üzenj (más recepciók szerint: üzekedj) be, s 5. (Ön)reflexív affekt, (ön)játékos (ön)ironikus (ön)gyilkosság: érted (nem értem - s.i.c.) leugrom 6. A múzsa (a. m. "isten", "nő") néven nevezése, az apokalipszis fátylainak lerántása, a meztelen valagság feltárulkozása, az életse(gg): irodalom mély értelmének űrfölmutatása a csak felszínes recepcióban felszínes se nem szoroz, se nem oszt: modern vers intaktusa egyetlen fájdalmasan konnotált, de a végén fölkunkorodó diadalmas appendixfarokban: 6. cicám!

Mire a versíró, egyedüli példány, unicum, hajnali részegségében hazabotorkál, be van fejezve a nagy mű, igen. Elolvassa, üvölt, én vagyok minden, tehetséges költők legjobbika, kritikusok kíméljenek, a boldogságtól kijózanodva átrohan a másik szobába, Irgalom, édesanyám, mama, nézd, jaj kész ez a vers is!, a fenébe, holnap írhatok egy másikat, de hová tetted a pizsamámat?!

Költői kérdés.

A versíró elégedetten szuszog, megtalálta a pizsamáját.

Akinek inge. Félő, hogy hideg éj sziszeg aztán.

- s.i.c. -

(A nem szereplő nevek nem véletlenek, csak a műveik.

Nevek és címek bármelyik szerkesztőségben.)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.