Maga is megunta - Winston Churchill: Savrola - Forradalom Laurániában

  • - borz -
  • 2010. november 25.

Könyv

Nem túl szerencsés kezdés amatőr fércművel indítani a Nobel-díjas írók sorozatát. Ahogy az sem lehet véletlen, hogy a kiterjedt irodalmi munkássággal rendelkező Churchillnek a Savrola maradt az egyetlen fikciós próbálkozása, amelyet igen fiatalon, huszonhárom éves korában írt, hogy aztán óva intsen mindenkit az elolvasásától. A nem éppen félénk és túlzottan szerénynek vagy bizonytalannak sem nevezhető szerző soha többé nem kalandozott a szépprózai vizeken. Mellesleg a Nobelt sem ezért a zsengéért kapta, hanem történeti munkáiért, elsősorban a második világháborúról írott hatkötetes öszszefoglalójáért, amelynek csak a rövidített változata olvasható magyarul. De hiánypótló lett volna valamely színes önéletrajzi művének megjelentetése is.

Nem túl szerencsés kezdés amatőr fércművel indítani a Nobel-díjas írók sorozatát. Ahogy az sem lehet véletlen, hogy a kiterjedt irodalmi munkássággal rendelkező Churchillnek a Savrola maradt az egyetlen fikciós próbálkozása, amelyet igen fiatalon, huszonhárom éves korában írt, hogy aztán óva intsen mindenkit az elolvasásától. A nem éppen félénk és túlzottan szerénynek vagy bizonytalannak sem nevezhető szerző soha többé nem kalandozott a szépprózai vizeken. Mellesleg a Nobelt sem ezért a zsengéért kapta, hanem történeti munkáiért, elsősorban a második világháborúról írott hatkötetes öszszefoglalójáért, amelynek csak a rövidített változata olvasható magyarul. De hiánypótló lett volna valamely színes önéletrajzi művének megjelentetése is.

A Savrola idején Churchill már gyakorlott tollforgató; még pályakezdő huszárként kezdett el haditudósításokat küldeni a londoni lapoknak, hogy imigyen kiegészítve az alhadnagyi zsoldot már akkor is magas igényeinek megfelelőbb életvitelt folytathasson. Az írás a politikai pályán is hasznára vált: az ismertség hozzásegítette a parlamenti mandátumhoz, s mivel a konzervatív képviselők nem részesültek javadalmazásban, továbbra is a honoráriumokból fedezte igényeit. Rossz nyelvek szerint azért ült át a liberálisokhoz, mert ott fizetést is kapott, de nyilván nem (vagy nem csak) erről volt szó: a konzervatívokkal mindig is sok konfliktusa volt, de azt se feledjük, hogy az ambiciózus fiatalember a liberális kormányban kapott először miniszteri tárcát!

Regényírói színrelépésekor még csak egy választási vereségről és az ambícióiról tud számot adni; utóbbiak tág teret kapnak a Savrolában. A helyszín Lauránia, egy fiktív európai törpeállam (olyan viccesen "délies" személy- és földrajzi nevekkel, mint például Sorrento tábornok), ahol a polgárháborút megnyerő hadvezér, Molara ideiglenes katonai diktatúrát vezetett be, és azóta teljhatalmú elnöki jogkört gyakorol. A berendezkedés átmeneti jellege, ahogy az már lenni szokott, tartósnak bizonyul, az ellenzék zúgolódik és szervezkedik, a kedélyek megnyugtatására választásokat írnak ki, de előtte némi fazonigazításnak vetik alá a választói névjegyzéket...

Ahogy azt a regény alcíme szó szerint kilátásba helyezi, kitör a forradalom, élén a címszereplővel. Savrola eszményített romantikus hős, kiben az előkelő származás és a jó kiállás rátermettséggel és jellemszilárdsággal ötvöződik. Gyújtó hangú szónokként képes megfordítani a közhangulatot, maga mögé állítani a tömeget, de rendelkezik a (szigorúan csak átmeneti) kudarc elviseléséhez szükséges férfias rezignációval is, elvégre ha nem a tettek mezején forog, akkor ókori filozófusok, történelmi és tudományos szakmunkák olvasásával pallérozza elméjét. Talán nem túlzott merészség azt gyanítani, hogy Savrola alakját önmagáról mintázta az ifjú szerző. A többi figura, a cselekmény a sablonos szerelmi szállal és a szöveg megformálása nélkülöz minden eredetiséget, iskolásan követi a 18-19. századi konvenciókat, helyenként olyan mondatokkal, amelyek Karinthy Frigyes paródiáit hozzák a magyar olvasó emlékezetébe.

Churchill feltehetően a hosszú hajóutak egyhangúságát próbálta enyhíteni a regényírással, de aztán összecsapta a végét, hozzábigygyesztve egy oldalt arról, mi szerepelt volna még a történetben, ha meg nem unja az egészet.

Fordította: Tamás Gábor. Metropolis Media Group Kft. - Irodalmi Nobel-díjasok könyvtára (kapható a hírlapárusoknál), 2010, 251 oldal, akciós fogyasztói ár 2010. december 14-ig: 690 Ft, könyvesbolti ár: 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.