AUTÓSMESÉK

  • - sisso -
  • 2010. november 25.

Könyv

A Verdák generációja, azaz a gépeknek saját személyiséget és élettörténetet tulajdonító korosztály számára különösen jó hír, hogy született egy autókról szóló kortárs meseantológia. Nyilván a kisfiúk fognak elsőként lecsapni rá, de a 12 kortárs író meséje nemtől, kortól függetlenül kínál személyiségre szabott autós kalandokat - egyik történet sem csak a gépjárművek életéről szól, hanem élettapasztalatokat dolgoz fel a gyerek szempontjai szerint.
A Verdák generációja, azaz a gépeknek saját személyiséget és élettörténetet tulajdonító korosztály számára különösen jó hír, hogy született egy autókról szóló kortárs meseantológia. Nyilván a kisfiúk fognak elsõként lecsapni rá, de a 12 kortárs író meséje nemtõl, kortól függetlenül kínál személyiségre szabott autós kalandokat - egyik történet sem csak a gépjármûvek életérõl szól, hanem élettapasztalatokat dolgoz fel a gyerek szempontjai szerint. Itt van mindjárt az alapvetés: hogyan nõ meg egy játék autó a gyerek vágyképeiben (Berg Judit: Hová tûnt a kistigris?), vagy Kiss Ottó Atti és a holdvilág címû, az élet folytonosságáról szóló zárómeséje, amely az öregedésrõl, az elmúlásról is szépen beszél. A kötet nyelvileg szépen polírozott, legrafináltabb darabjai Lackfi János meséi, köztük az Autósmese lányoknak, amely egyszersmind a kötet genderszempontból legpíszíbb darabja. A másik áldás Dragomán Görgy Mágnesjoghurtja, amely egy üldözéses akciómese, kölyök Mad Max-verzió. Nekem, aki az évek hosszú során az autójával igazán bizalmas viszonyba került, Mosonyi Aliz története a kedvencem az öreg hölgyrõl meg az autójáról: gépromantikus szeretetmese.

A mesék többsége régi vagy családi autókról szól, tele nosztalgiával; a kisszobából indulnak ki, és az utcán, városon keresztül a belsõ tájakhoz érnek el, amiket esetünkben még autóval is be lehet járni. Békés Pál története, a Kocsi, a locsoló, az író a szerzõ közeli halála miatt egészen megrázó: a kiszuperált locsolókocsi elköszön a Nagykörúttól az íróra jellemzõ fanyar öniróniával.

Törvényszerûnek tûnik, hogy egy kortárs antológiában ne csak remek darabok legyenek, és a jelek szerint ez a forradalmi meseantológiákra is igaz. De több is veszett Mohácsnál, s cserébe ott vannak Rubik Anna rajzai: derûs illusztrációk, amelyek a kevésbé sikerült meséket is elemelik egy képregényesebb világ felé. Szóval nem csak olvasni, nézegetni is jó.

Pozsonyi Pagony Kft., 2010, 94 oldal, 3250 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.