KÖNYVMELLÉKLET

Magyari Péter: Bence és a türkiz Nabu

  • - urfi -
  • 2016. július 9.

Könyv

Akik olvasták a jelenleg a 444-nél dolgozó szerző írásait, köztük számos kiemelkedő darabot, mint mondjuk – három egymástól igen távol álló példát említve – a Gyurta és Én című stílusparódiát, az Orbán szívéhez és zsebéhez oly közel álló MET Zrt. sztoriját vagy éppen az S. Pál gyerekmolesztálási ügyét feltáró cikket, azok okkal várhattak nyelvileg különleges, felforgató tartalmú könyvet, ha már a szerző egyszer csak ilyesmire adta a fejét. Ehhez képest itt egy látványosan átlagos fiúval történnek átlagos dolgok egy átlagos könyvben.

Másrészt persze soha rosszabbat! A 7–10 éveseket – elsősorban fiúkat – célzó történet szinte végig hihető és átélhető, érthető és szerethető, miközben olyan vitathatatlanul vagány akciókra ad alkalmat, mint egy csótány pesztrálása, egy labda rugdosása a kerítéshez, illetve egy szuperhős bábu visszaszerzése érdekében szőtt összeesküvés. A szöveg legjátékosabb húzása a rengeteg extrém szörnynév (az Izomtömlőjű Fékevesztett Droidtól az Alamuszi Síkos Törpeangolnáig), akiket az imént említett szuperhős győz le a fiúk kedvenc rajzfilmjében. Egy darabig még az edukatív részek sem mutatnak rosszul, például, amikor a lányok is beállnak focizni. Csak a végén futunk bele némi szépelgésbe, addig gazdaságosan mért mondatok és szimpatikus, képregényszerű rajzok viszik előre a visszafogott intenzitású cselekményt. Amelyben még lazán benne lehet néhány résznyi folytatás.

Lanczinger Mátyás rajzaival. Pagony, 2016, 139 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.