Stieg Larsson: A tetovált lány

  • - kolozsil -
  • 2009. április 30.

Könyv

Miért olyan sikeres Stieg Larsson regénye számos országban? Hogy Svédországban miért, az többé-kevésbé érthető: a szerző az egyik legjobb lap (az Expo) főszerkesztője volt, a szélsőjobbos erők nagy ellenfele, megvesztegethetetlen és erős újságíró. Három részt fejezett be a Millennium-könyvekből, folytatta volna tovább is, de ötvenévesen meghalt.

A sorozat első darabja azt a látszatot kelti, hogy beavatást nyerünk a svéd milliárdosok magánéletébe, megtudjuk, hogyan élt a Wallenberg család, lehet találgatni, melyik szereplõ melyik mágnással azonosítható. Larsson megtörtént esetekbõl dolgozott, A tetovált lányban olvasható borzalmas gyilkosságokat rendõrségi aktákból írta ki.

Larsson nem olyan jó író, mint mondjuk Dennis Lehane, a stílusa olykor pongyola; nem annyira szellemes, mint mondjuk Lawrence Block, hõse, Mikael Blomkvist pedig különbözik a krimihõsöktõl, nincsenek különcségei, jó beköpései - sõt Larsson egyenesen nõies figurának írta meg. Igazi, keménykezû hõse a tetovált lány, a szociopata Lisbeth Salander. A mû - ahogy erre eredeti címe is utal: Férfiak, akik gyûlölik a nõket - a svéd (egyáltalán az európai) nõk kiszolgáltatottságára kívánta a figyelmet felhívni, arra, hogy hány elkövetõ nyer egérutat, és hány olyan eset van, aminek csak az áldozat emlékezetében marad meg a nyoma, de ott, igaz, örökre.

Larsson jól megszerkesztett, izgalmas regénye szimpla hardboiled krimi, mégis: letehetetlen. Larsson egyértelmûen a félelmeinkre építette sikerét: a történet attól is olyan hátborzongató, hogy úgy érezzük, mindenre elszánt gyilkosok lehetnek közöttünk. Nem vagyunk biztonságban. Nem csak adatainkhoz, irodai és titkos leveleinkhez férhetnek bármikor hozzá. Az csak a kezdet, hogy azokhoz simán.

Fordította: Pétervári Vanda. Animus, 2009, 576 oldal, 3490 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.