Stieg Larsson: A tetovált lány

  • - kolozsil -
  • 2009. április 30.

Könyv

Miért olyan sikeres Stieg Larsson regénye számos országban? Hogy Svédországban miért, az többé-kevésbé érthető: a szerző az egyik legjobb lap (az Expo) főszerkesztője volt, a szélsőjobbos erők nagy ellenfele, megvesztegethetetlen és erős újságíró. Három részt fejezett be a Millennium-könyvekből, folytatta volna tovább is, de ötvenévesen meghalt.

A sorozat első darabja azt a látszatot kelti, hogy beavatást nyerünk a svéd milliárdosok magánéletébe, megtudjuk, hogyan élt a Wallenberg család, lehet találgatni, melyik szereplõ melyik mágnással azonosítható. Larsson megtörtént esetekbõl dolgozott, A tetovált lányban olvasható borzalmas gyilkosságokat rendõrségi aktákból írta ki.

Larsson nem olyan jó író, mint mondjuk Dennis Lehane, a stílusa olykor pongyola; nem annyira szellemes, mint mondjuk Lawrence Block, hõse, Mikael Blomkvist pedig különbözik a krimihõsöktõl, nincsenek különcségei, jó beköpései - sõt Larsson egyenesen nõies figurának írta meg. Igazi, keménykezû hõse a tetovált lány, a szociopata Lisbeth Salander. A mû - ahogy erre eredeti címe is utal: Férfiak, akik gyûlölik a nõket - a svéd (egyáltalán az európai) nõk kiszolgáltatottságára kívánta a figyelmet felhívni, arra, hogy hány elkövetõ nyer egérutat, és hány olyan eset van, aminek csak az áldozat emlékezetében marad meg a nyoma, de ott, igaz, örökre.

Larsson jól megszerkesztett, izgalmas regénye szimpla hardboiled krimi, mégis: letehetetlen. Larsson egyértelmûen a félelmeinkre építette sikerét: a történet attól is olyan hátborzongató, hogy úgy érezzük, mindenre elszánt gyilkosok lehetnek közöttünk. Nem vagyunk biztonságban. Nem csak adatainkhoz, irodai és titkos leveleinkhez férhetnek bármikor hozzá. Az csak a kezdet, hogy azokhoz simán.

Fordította: Pétervári Vanda. Animus, 2009, 576 oldal, 3490 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.