Cini néhány boldog éve

Karinthy Ferenc: Napló I.

Könyv

Noha Karinthy Ferencet alighanem komoly hiba lenne lapunk Elsüllyedt szerzők című sorozatának ügykörébe sorolni (hisz lám, az Ulpius egy teljes életműsorozatot bazíroz írásművészetére és ismertségére), azért a valaha oly közkedvelt Cini irodalmi ázsiója érzékelhetően megsüllyedt a nyolcvanas évek, s különösképp 1991-es halála óta.

Az életében megannyiszor Karinthy Frigyes fiaként emlegetett író emlékezetét mainapság jórészt gyermekének Ördöggörcs című regénye, s általánosságban a szélesen hömpölygő Karinthy-legendárium tartja a felszínen, ám e helyzet vitán felül orvoslást érdemel. A műveit most ismét az olvasók elé bocsátó sorozat harmadik darabja, Karinthy Ferenc Naplójának első kötete - a könyv hátoldalán található szöveg tanúsága szerint - ugyan szintén az említett legendárium vonzerejével csábít, mindazonáltal ez a "valódi időutazás 'Karinthyába', szépséges és hiteles beszámoló a Karinthy család mindennapjairól" igazándiból jellegzetes Cini-korpusz, írói működésének alkalmasint egyik legmaradandóbb alkotása. Mert a fikciós műveiben is majd' mindenkor személyes élményekből építkező és a felismerhetőségig elrajzolt figurákat szerepeltető író (lásd az apa alakja köré írt remek Szellemidézést vagy épp a Görgey Gábort és Ungvári Tamást fricskázó Az utolsó Kollonics című kulcsnovellát) naplójában is legsajátabb művészi vonásait ámultatja: groteszk humorérzékét, már-már a kegyetlenséggel határos gunyorát, anekdotisztikus mesélő kedvét, s ragaszkodását a realista hagyományhoz.

Ám Naplójának első kötete, mely Cini pályafutásának és zajos közszereplői jelenlétének verőfényes éveit, az 1967 és 1969 közötti időszakot tárja elénk, írói és emberi korlátait is kellő érzékletességgel mutatja fel. Saját kurrens árfolyamának s a teljes irodalompolitikai börzének állandó vizslatását, a pillanatnyi sikerre kancsító tetszésvágyat, s általában mindazt, amit a valamikori hecctársról, az időközben az élre ugró Örkényről írván maga sommázott ekképpen: "Amellett folyton figyeli, ki mit mond róla. [...] Díjak, irodalmi élet, vállal mindent, elmegy mindenhová, külföldi utazások, pofafürdő, miniszterek, házibulik, vendégségek, közgyűlések, értekezletek, minden kritikushoz lemenni, visszahívni..."

Csakhogy, naplóról lévén szó, Karinthy indulatai és ítéletei vagy inkább rosszindulatai és előítéletei csak még izgalmasabb és szórakoztatóbb olvasmánnyá avatják e könyvet. Hiszen hol máshol olvashatnánk ily bennfentes és a tekintélytisztelettől ily kevéssé áthatott mondatokat a hatvanas évek máig megbecsült művészeiről, például a Londonban vendégeskedő színházi küldöttségről: "Várkonyi otthon maga a Művelt Nyugat, a sznobságával, magnóival, tévéivel, filmfölvevőivel, felfújható gumimedencéivel, és az egész életstílusával. Itt olyan szánalmasan parlagi, ahogy a kotyogó angolságával tör egy szót! Latinovits otthon maga a művész, a nemzetközi, nagy, országhatárokat átsugárzó európai tehetség. Itt a gyufásdobozokat gyűjti és lopkodja. A Fradi vízilabdázói előkelőbben viselkednek."

Ám a minden utazási lehetőségre rámozduló, leányfalusi minituszkulánumában is komoly társasági életet bonyolító Cini a barátaival és üzletfeleivel rendezett szüntelen összejövetelek, színházjárások, laza tengózások és komoly vízilabdaedzések közepette is felette termékeny író maradt. Naplójának megkezdésével párhuzamosan fogott tervezett főművébe, a máig érdekfeszítő Epepébe, s gyártotta az üzembiztos, jól olajozott színműveket, színpadi adaptációkat. A siker, méghozzá a látványos siker, a hatalom és a nagyközönség pártoló rokonszenve ezekben az években tartósan Karinthy mellé szegődött, azonban az író mégis egyre idegenebbnek találta a közeget, melyben eladdig oly magabiztosan tempózott. A Jancsó mindahány filmjén elrágódó ellenséges értetlenség visszatérő passzusai, s a sznoburalmat vélelmező tételmondatok Cini sérülékenységét, a ressentiment fokozódó jelenlétét bizonyítják: "Övék [a sznoboké - L. F.] az irodalom, színház és kapcsolt vidéke, s mindinkább a közönség is. Határozottan feljövőben vannak. Régi marxista kritikusok állnak át az oldalukra, megérezvén, honnan fúj a szél. Néma terror. S minden őket segíti."

Az ítélet - jó adag eufémiával élve - vitatható, viszont az indulat hiteles, s az ösztöne sem csalta meg Karinthyt, amikor növekvő veszélyben érezte irodalmi rangját. (Még ha az általa felemlített okok, vagyis a brancsbeliek ellenszenve és az új írónemzedékek közönye mellett utólag más magyarázatokat is adhatnánk.) S hasonlóan jól érzékelte a hatvanas évek végének közéleti mozgásait bel- és külpolitikában egyaránt. Az 1967-es, úgynevezett hatnapos arab-izraeli háború s a hivatalos arabbarátsággal szembehelyezkedő kaján közhangulat, majd 1968 csehszlovák drámája, a prágai tavasz bukásának depressziója mind ott lüktet a Napló dühös, gyakorta imponálóan okos és maróan szellemes mondataiban. S ez még akkor is így van, ha a naplóíró mindeközben épp több hónapos amerikai tanulmányútját szervezte.

Ulpius-ház, 2008, 704 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”