T´DOOR: "Pont hogy SEMMIT se MOND...!"

  • 1999. március 11.

Könyv

Irtózom újabban a sporthasonlatoktól, aztán akkor mégis, én is, itt. Irtózhatnék ugyanakkor attól is, hogy bármit kicsontozzak: ez van velem... meg ez... mert hogy akkor az ellenkezõje. Szpéró madaram él, nem utazom; meghal, õ mondja, utazzam; elég volt az angol ligából (Premiership), éljen a Schalke 04, meg az FCK, aztán most ismét angol gombfocit tervezek. Totyi madaram van, nem utazom. Vagy mégis. Kicsit. Na, ez már emberibb.

Én viszont mindig azt szerettem, hogy "nagyon". Miben adódik ez nekem? Nincs munkám, van munkám. "Istállózsoké akarok lenni, I. sz. istállózsoké egy nagy helyen, én válasszam meg, milyen lovat viszek..." Nagy eset. Hány ilyen van, marhaság. Maradnak mégis a sporthasonlatok? Öreg fejjel a minap egy nekem nagyon tetszõ könyvvel, menet közben kezdtem érezni, pláne hogy tûrhetõen ráhangolódtam, érezni kezdtem, hogy itt olyan van: mint hogy valaki a saját 30 kms kerékpárosrekordját akarja megdönteni, de kicsit tovább tapos, és még az egyórás csúcsot is elkapja. Ez történt, a könyv után egy másik könyvvel ráraktam még pár lapátnyit, és mi van most? Semmi sincs. Melózok tovább.

Ez a rekordom ugyanúgy van meg, ugyanúgy ócskul lassan, porosodik, érdektelenedik, mint... Hát nem! Ennyire azért már tartok. Ha a Chelsea megnyeri végre a Premiershipet, jó, ha már a Liverpool nem nyerheti, az nem lesz olyan értékes nekem, olyan maradandó, mint ha NonStop/Peipi/Murdó/M. klubom (persze, McMurdo!) megnyeri huszonhárom évnyi tornázás után az elsõ ilyet. Minden esélye megvan rá. Fej fej mellett mentek a Düsseldorfi Rémó Pingvinekkel, és az utolsó játéknapon robbantottak (kerékpárhasonlat). Könnyek szöktek a szemembe: csalás nélkül a Nonstiék bajnokok, tornagyõztesek! És talán egy másik kisebb klub bejön harmadiknak, nekik huszonhárom év alatt egyetelen helyezés sem jött össze. Ez nekem ilyen fontos.

Ebbõl áll most az életem, kezdjük este: korai lefekvés, alig valami segédeszközzel, placébóféle... hajnali kelés, munka... ilyenkor rettenetes, hogy alá kell írni bármit, be kell csomagolni, válaszolni kell, ki kell tölteni... bár a posta zümmögésében már jó. Ha reggel megyek le. Ha reggel, akkor egyetlen dolog van: ez az én magányos órám az ég alatt, igen, fejem fölött az éggel. Nehezen adnám bárkinek. Az tényleg ritka (bár: van; magánember, kiadó, ez fõleg alig). Aztán haza. Vagy közvetlen dél tájt le. De a délelõttöt, késõ reggeltõl: itthon. Munka. Ebéd-vacsora. Utána a Torna. Közben Totyival teniszt nézünk, társasjátékot már alig. Nyáron Tour de France-t, Vueltát. Szeretném idén a Girót is végre. Rémes lesz, hogy el kell menni Frankfurtba. A Totyi mellõl akkor már szintén a szabad éggel a fejem fölött, lóversenypálya nélkül, irodalom nélkül. Még két ilyen rémnap másutt. Én NAGYON bírom csak, ami van, amit bírok. A Koala Kártya Torna meccsei után: kicsit egyedül szeretek lenni itthon, telefonok nélkül lehetõleg. Lassan elfáradok, várom az estét, fél nyolc, elalváshoz készülõdni. És minden nap ugyanígy.

Mindig azt szerettem volna, ha nincs semmi érdekes. Csak sokáig arra kellett "belülrõl" (hülyeség) törekednem, kényszeresen, hogy bármi érdekes legyen stb. Jó, ezek megvoltak, érdekesek, amennyire, és ezért lehet most így. Legyen is.

És nem az, hogy a magam nyomdokai miatt még Bécset elviselem, meg könyveket próbálok elõkeríteni (a munkámhoz), meg megbeszélem a mûbélkészítõvel (vagy sem), mi várható a futamban, vagy... vagy... vagy. Az ódon falak, ahol lakom. Oda se nézek, intek a portás barátomnak, viszek neki mindig könyveket. Látom félszemmel, éppen olvas. Jó, ez jó.

Nem az, hogy kinézek a kertre, mélyen le Bécsre. Nem az, hogy... De ezt már mondtam. S nem az, hogy haza, haza a Totyihoz. Haza, haza az ugyanahhoz-az-életemhez. Ez olyan, mint hogy a Pantani hegyimenõ. Én nem vagyok semmilyen menõ így, de... ezt már mondtam.

Mark Rothkónak lesz egy nagy kiállítása Párizsban, már van is, oda, persze, nem megyek ki, léhaság lenne, egyáltalán, hogyan, milyen volna az. De megvan az amerikai katalógus, bázinger album, a végén riportok. Elsworth Kelly, aki a Hard Edge és némiképp a Field Painting egyik mannja, nagy, 1954-ben hazament Párizsból Amerikába. Pár évre rá elkapott egy Rothko-kiállítást. A Mester már akkor a nagy vásznait csinálta (meg papíron ugyanezt), és az volt számára a vicc, hogy ezeknek a képeknek metafizikus sugárzása van, azt szétomlásig és UGYANÚGY, át kell élni (hahaha), be kell lépnie a nézõnek a képbe stb. Kérdik a Kellyt: mikor hallott elõször Rothkóról? Azt mondja: hát Párizsban még amcsi folyóirat se került a kezébe, sõt arról se volt fogalma, hogy a (nem annyira jó, mondjuk többen) Sam Francis (de persze jó) ott élt francia földön. Nem kevés! És mikor meglátta a Rothko-kiállítást? Nagyon tetszett neki. Miért, érezte a sugárzást, a képekét? Hogy mit, kérdezi vissza Kelly, milyen sugárzást?? Szóval, amit ezek a nagy képek mondanak. De hát pont hogy SEMMIT se MONDANAK, ez bennük a jó. Csak a festészetet mondják, ahogy a Hard Edge is. Khmm. És mi tetszett? A lekerekített, szálazottabb sarkok és szélek, szóval, folytatja Kelly, hogy az is jó, ha valaki nem veszi élesre a szélet és a sarkokat, hárdra az edzset. És hogy õ nem lopott le senkit, mert õ hárdra veszi, a Rothko nem, mindketten eredetiek. Khmm. És találkoztak? Hát igen, mondja Kelly, õ ment oda a jóval idõsebb Rothkóhoz, és bemutatkozott. Rothko ránézett állítólag, azt mondta: "Nem hagynának végre egy kicsit békén?" Mondom, már én, itt mi a magyar irodalomban ehhez képest nyaljuk-faljuk egymást (- ja, az Elsworth Kelly és Mark Rothko aztán soha a büdösben nem találkozott többé), és mik vannak még Frisch-Dürrenmatt-levelezésben, micsoda hidegvágásos, hard edge kinyírások, meg forróbbak is, és közben majdnem barátok. Hála istennek, bár élénken sejtem, mindenkirõl (magunk sem vagyunk kivételek), mik hangzottak és hangzanak el, azért a nyomorúság összehozott minket, és sok fejlõdésnek kell burzsoázsiázódnia a csalatkozások révén, hogy... Mindegy, "hagyjam már magamat is békében"! Gyerünk a Totyihoz, fûzzük vissza a fordítást a gépbe. Ja, és akit fordítottam, és berekordoztam vele, tisztára úgy ír, mint én a Vér és virághabban, meg pár le- vagy nem lepontozott novellában. Csak sokkal jobb prózaíró nálam az öreg csaj. Biztos, hogy én valami ilyen-olyan összefüggésebb vagyok nagy általában, mondom valakinek szerényen, de az öreg csaj jobb prózaíró itten bármelyikünknél, mondom még frissen, mattul.

A mûvészet mégis valami tisztább dolog lenne. És élvezet: én ebbõl mûfordítok, meg az életem megmentésére, pénzre nem számíthat, tudjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.