Könyv

Bobby a zuhany alatt

Orcsik Roland: Hordozható óceán

Kritika

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

Kezdetben az óceánjáró Botticelliről elnevezett éttermében teljesít szolgálatot segédpincérként, majd hegedűsnek áll a titkos Aquapolis részleg zenekarába. Orcsik elbeszélői nyelvében még a rejtői humor regiszterei is megszólalnak: ironikus jellemalkotás, szellemes leírások, csavarokkal és rejtélyekkel teli cselekménybonyolítás jellemzi a szöveget. A hajón világcsavargók, számos nemzet kalandorai, (élet)művészei, oligarchái és bűnözői is ott vannak: tragikus vagy rovott múlttal, titkolt származással vagy identitással, mániákkal, frusztrációkkal és (gonosz) vágyakkal. Az eltűnés, a váratlan vagy tisztázatlan haláleset sem ritka köreikben, hogy aztán az elbeszélő és társai – barátja mellett szerelme, Aksa, az anorexiás indiai muzulmán lány, a zenekar két női tagja, Adriana és Erna, illetve Pocok barátnője, Nóri – egy bűnügyi thriller kellős közepén találják magukat, miután felmerül a gyanú, hogy utóbbi lányt valaki vagy valakik elkábították, és erőszakot követtek el rajta.

A hajón zajló milliomos dőzsi egyre csak fokozódik, és szinte már el is várjuk, hogy mindez orgiába torkolljon. Így is lesz. De már a korábbi „nagy zabálások” érzékletes bemutatása során is lehet olyan érzésünk, hogy a P. Howard-i kalandregényből egyre inkább „átúszunk” Ruben Östlund mozijának, A szomorúság háromszögének a világába. A film luxusjachtjának ebédlőjét is Botticelli Vénusz születése című festményének reprodukciója díszíti, mint emitt a festőről elnevezett, de az alkalmazottak által csak Gyomornak mondott étterem falát, és a jobb sorsra érdemes hősök itt is, ott is egy önmagából kifordult, értékvesztett világban sodródnak, ahol pillanatok alatt felborulhatnak a hierarchikusnak elgondolt viszonyok.

Egy-egy végletekig fokozódott lakoma során a Hordozható óceán vendégei is telehányják a hajó helyiségeit, ám ez a narratíva még ezen is túlmegy, és A szer (Coralie Fargeat filmje) mutatta testhorrornál is extrémebb horrorpornóba torkollik; egymást agyba-főbe kúró, vért lakmározó, vérben dagonyázó, röfögő disznóvá változó és végül egymást felfaló szereplőkkel. Mindeközben egy sorozatgyilkos pár, a megszállott Dorothea és skizofrén fia a hajó és utasainak rituális elpusztítására készül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.