Könyv

Bobby a zuhany alatt

Orcsik Roland: Hordozható óceán

Kritika

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

Kezdetben az óceánjáró Botticelliről elnevezett éttermében teljesít szolgálatot segédpincérként, majd hegedűsnek áll a titkos Aquapolis részleg zenekarába. Orcsik elbeszélői nyelvében még a rejtői humor regiszterei is megszólalnak: ironikus jellemalkotás, szellemes leírások, csavarokkal és rejtélyekkel teli cselekménybonyolítás jellemzi a szöveget. A hajón világcsavargók, számos nemzet kalandorai, (élet)művészei, oligarchái és bűnözői is ott vannak: tragikus vagy rovott múlttal, titkolt származással vagy identitással, mániákkal, frusztrációkkal és (gonosz) vágyakkal. Az eltűnés, a váratlan vagy tisztázatlan haláleset sem ritka köreikben, hogy aztán az elbeszélő és társai – barátja mellett szerelme, Aksa, az anorexiás indiai muzulmán lány, a zenekar két női tagja, Adriana és Erna, illetve Pocok barátnője, Nóri – egy bűnügyi thriller kellős közepén találják magukat, miután felmerül a gyanú, hogy utóbbi lányt valaki vagy valakik elkábították, és erőszakot követtek el rajta.

A hajón zajló milliomos dőzsi egyre csak fokozódik, és szinte már el is várjuk, hogy mindez orgiába torkolljon. Így is lesz. De már a korábbi „nagy zabálások” érzékletes bemutatása során is lehet olyan érzésünk, hogy a P. Howard-i kalandregényből egyre inkább „átúszunk” Ruben Östlund mozijának, A szomorúság háromszögének a világába. A film luxusjachtjának ebédlőjét is Botticelli Vénusz születése című festményének reprodukciója díszíti, mint emitt a festőről elnevezett, de az alkalmazottak által csak Gyomornak mondott étterem falát, és a jobb sorsra érdemes hősök itt is, ott is egy önmagából kifordult, értékvesztett világban sodródnak, ahol pillanatok alatt felborulhatnak a hierarchikusnak elgondolt viszonyok.

Egy-egy végletekig fokozódott lakoma során a Hordozható óceán vendégei is telehányják a hajó helyiségeit, ám ez a narratíva még ezen is túlmegy, és A szer (Coralie Fargeat filmje) mutatta testhorrornál is extrémebb horrorpornóba torkollik; egymást agyba-főbe kúró, vért lakmározó, vérben dagonyázó, röfögő disznóvá változó és végül egymást felfaló szereplőkkel. Mindeközben egy sorozatgyilkos pár, a megszállott Dorothea és skizofrén fia a hajó és utasainak rituális elpusztítására készül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.